drog i gång full värme i systemet ikväll för att checka så att radiatorn jag satte in funkade. Fick bra effekt i hela systemet förutom här... Fick inget varmvatten ut till radiatorn.Kopparröret är hett precis efter avsticket men det kommer inte fram till radiatorn. Har jag missat något simpelt? Returen är kopplad på den nedre anslutningen. Några idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Insex. Men på de jag köpt och monterat har den alltid varit öppen vid köpet. Lite Off Topic. Tycker det ser lite skumt ut med gängorna på kopplingen till returen, misstänkt mycket gängor syns, är den verkligen åtdragen ordentligt?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Hur ser det ut på övre delen. Kan termostaten ha hängt upp sig?
Om du lossar locket, så kan du känna med fingret om ventilen är ute eller inskruvad. Det går att komma åt med vinklad insexnyckel. Kolla också så att termostatventilen öppnar som den skall och inte kärvar. Brukar inte vara något problem på nya ventiler, men man vet aldrig.O olofh skrev:
Hur kan du luftat om du inte får ut något varmvatten? Har du bra tryck när du öppnar luftningen? Min erfarenhet säger mig att lufta är inte något man gör bara en gång med ett ny monterat element utan i flera långa omgångar.
Det kommer vatten men inte varmt. Ska försöka beskriva.T topmount skrev:
Jag kopplade in radiatorn så det fylldes med vatten (kallt eftersom värmen inte är på) sen satte jag på värmen manuellt och väntade 1h.
Efter 1h var radiatorerna längst bort från pannan på vån 2 varma. Men det nya fortfarande kallt.
Öppnade luftnippeln och tömde ut luft tills det bara kom vatten utan något fräs. Stängde och väntade ca 30min till. Då var det fortfarande kallt så öppnade luftnippeln igen men kom bara kallt vatten. Upplevde det som att vattnet som stod i radiatorn aldrig åkte tillbaks i returen men har kollat nu och returventilen på kopplet är öppen.
Det nya är ca 4m 15mm rör som är inkopplat på 28mm stammen direkt från pannan till ovanvåningen så jag tycker det borde kommit fram. Radiatorn är dock ca 2m nedanför själva inkopplingspunkten på stammen. Kan detta störa?
Ska testa ikväll igen.
Prova att stänga de andra radiatorerna och se om du får fram värme då. Kanske du behöver balansera flödet i systemetO olofh skrev:Det kommer vatten men inte varmt. Ska försöka beskriva.
Jag kopplade in radiatorn så det fylldes med vatten (kallt eftersom värmen inte är på) sen satte jag på värmen manuellt och väntade 1h.
Efter 1h var radiatorerna längst bort från pannan på vån 2 varma. Men det nya fortfarande kallt.
Öppnade luftnippeln och tömde ut luft tills det bara kom vatten utan något fräs. Stängde och väntade ca 30min till. Då var det fortfarande kallt så öppnade luftnippeln igen men kom bara kallt vatten. Upplevde det som att vattnet som stod i radiatorn aldrig åkte tillbaks i returen men har kollat nu och returventilen på kopplet är öppen.
Det nya är ca 4m 15mm rör som är inkopplat på 28mm stammen direkt från pannan till ovanvåningen så jag tycker det borde kommit fram. Radiatorn är dock ca 2m nedanför själva inkopplingspunkten på stammen. Kan detta störa?
Ska testa ikväll igen.
Stängde allt annat, golvvärme o radiatorer på ov och drog i gång värmen. Funkade direkt på det nya. Vred på och luftade radiatorerna på ov. Sjukt mkt luft där. Jaja, trött i huvudet igår antar jag. Men skönt att allt lirar nu så man vet att värmen funkar till vintern!L lordi skrev:
Blir vår andra vinter i detta hus, tyckte jag fick nästan till kurvorna till slut så ska bli intressant o se om det funkar även om jag fick sätta ner finjusteringen till -6 (ctc excellent 2) bara eldrift... ska ta in offerter för luft/vatten men prel kommer vi hamna på total-el på ca 25000kwh
Har du manualen för den ? på din breddgrad så är kurva H på 1 och F på noll ger ca 40C ut vid noll ute , ,lite olika på husO olofh skrev:Stängde allt annat, golvvärme o radiatorer på ov och drog i gång värmen. Funkade direkt på det nya. Vred på och luftade radiatorerna på ov. Sjukt mkt luft där. Jaja, trött i huvudet igår antar jag. Men skönt att allt lirar nu så man vet att värmen funkar till vintern!
Blir vår andra vinter i detta hus, tyckte jag fick nästan till kurvorna till slut så ska bli intressant o se om det funkar även om jag fick sätta ner finjusteringen till -6 (ctc excellent 2) bara eldrift... ska ta in offerter för luft/vatten men prel kommer vi hamna på total-el på ca 25000kwh
Kan ju tycka att manualen inte direkt är så uttömmande (iaf inte den jag hittat på nätet) men kör på 40 i kurva vid 0 ute, max 50 min 0 och då justering på -6. Just nu 7h nattläge för att den inte ska gå igång på natten (södra Sverige, varma dagar men börjar krypa ner på natten) höstsolen värmer på rätt bra på efm.R rävlyan skrev: