Hej alla glada.

jag har klurat på en sak och nu tänkte jag fråga folket här…

ca 6-7år sedan renoverade jag huset, bland massa annat så installerades en braskamin, typ en Contura 556. Dubbelmantlad skorsten och installation av allt gjordes av eldabutiken. Anmäla till kommunen gjordes och sotaren kom och besiktigade. Allt blev godkänt, papper skickades till kommunen och sedan dess har vi eldat på och allt är frid och fröjd.
MEN, ingen sotare har synts till sen dess. Alltså jag har försökt och googla lite, inget avancerat, utan att bli riktigt klok. Jag hade för mig att det är krav på regelbunden sotning? Trodde också att detta sköttes automatiskt typ: ”nu är det dags för sotning igen”
Någon som kan berätta för mig vad reglerna egentligen säger och om det måste sotas eller inte? Att det kanske bör sotas är en sak men vad är kraven på sotning och kontroll av denna typ av eldstad? Allt fungerar kanon iaf och jag har inte märkt av någon förändring på eldningen under dessa år.

B
Om man eldar väldigt lite (<1m3/år) kan det ge upp till 6års intervall mellan brandskyddskontrollen. I vårt område är de hårdare än så.

Sotning bör ske vart tredje år om man eldar lite, och 1gång per år om man eldar mycket.

Som anläggningsägare är det ju ditt ansvar att detta sker, annars träder eldningsförbud in. Jag tror du sitter brunt till med försäkringsbolaget om ditt hus brinner ner pga kaminen och den varken är sotad eller har genomgått en godkänd brandskyddskontroll.

• Gilla
jani84
  • Laddar…
Du får ju automatiskt eldningsförbud om du inte sotar och besiktigar enligt kommunens fastställda intervaller. Är du inte kund hos sotaren så måste du boka tid själv.

B BSOD skrev:
Om man eldar väldigt lite (<1m3/år) kan det ge upp till 6års intervall mellan brandskyddskontrollen. I vårt område är de hårdare än så.

Sotning bör ske vart tredje år om man eldar lite, och 1gång per år om man eldar mycket.

Som anläggningsägare är det ju ditt ansvar att detta sker, annars träder eldningsförbud in. Jag tror du sitter brunt till med försäkringsbolaget om ditt hus brinner ner pga kaminen och den varken är sotad eller har genomgått en godkänd brandskyddskontroll.
eldade väldigt sparsamt första åren, nu med elpriserna kanske jag hör av med ca 1kubik per vinter, sommartid ingen eldning alls.
Alltså jag förstår att det bör sotas och jag kommer ta kontakt med en sotare innan nästa vinter men jag var helt säker på då både sotare och kommun vet om att den är installerad och i drift så kommer det komma automatiskt. Men tydligen inte. Vill absolut inte skapa en dödsfälla eller få eldningsförbud :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Du får ju automatiskt eldningsförbud om du inte sotar och besiktigar enligt kommunens fastställda intervaller. Är du inte kund hos sotaren så måste du boka tid själv.
bara för det så hittade jag info på kommunens hemsida. Var tredje år är kravet. ja men då är det dags och ringa då. Kan jag åka på nå skit för detta nu då det inte gjorts tidigare?

J jani84 skrev:
bara för det så hittade jag info på kommunens hemsida. Var tredje år är kravet. ja men då är det dags och ringa då. Kan jag åka på nå skit för detta nu då det inte gjorts tidigare?
Huset har ju inte brunnit så det händer inget. Men du har eldat med eldningsförbud de senaste åren. Om sotaren bedömer att allt är schysst så hävs eldningsförbudet när sotaren varit där.

B
J jani84 skrev:
Det är ingen som vet när du eldade sist. Teoretiskt kan det ju vara innan du fick eldningsförbud som du eldade senast.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bättre att beställa sotare nu, när de har tid. Jag sotar 2 ggr/året med pellets, dvs efter ca 800 kg. Kaminen fungerar mycket bättre och drar mindre bränsle då det sotas ofta.

Elpriserna lär inte sänkas drastiskt nästa säsong.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sotning är ju lite överambitiöst ibland. Ett större hus med vedeldning kan ju ligga på 30m3 i vedförbruk på ett år.
Så hur ofta sotas det huset?

Sommarstugeägaren som eldar 300 liter ved vart år--hur ofta behöver det sotas?

Sedan är det ju skillnad på eldning och eldning.
Kör man på med hård eldning utifrån behov halva dygnet eller mer är skorstenens skick viktig.

Eldar man 3 timmar i sommarstugan så är behovet av sotning och bra skorsten mindre.

Själv har jag en stålskorsten med 5 mm godstjocklek i en besiktigad och godkänt braskamin för sommarbruk.
Behöver den skorstenen överhuvudtaget besiktigas och sotas?

N Nils2018 skrev:
Behöver den skorstenen överhuvudtaget - - - sotas?
Det är ju bara att kolla om det finns något sot i skorstenen - finns det, är det mer oekonomiskt att elda.
Man kan också begära egensotning om man gillar att göra jobbet själv eller - som jag - välja sotare i grannkommunen.

Om det finns behov eller inte spelar ju ingen roll om det finns regler som säger att sotning ska ske med tidsintervall. Det ska sotas eller göras brandskyddskontroll även om man inte eldat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.