Jodå det är inge fel med den tanken, dock skulle jag inte göra så hemma hos mig bara för att röris varit lat och intervaller dra rör.. Men om det är på ditt eget initiativ och du är nöjd med ekonomin i dagsläget så är ju det det viktiga!

Den fråga som jag skulle ställa mig är om det är en katastrof ifall elpannan går sönder. Är det tveksamt ifall bergvärme lönar sig så är det uteslutet att en ny elpanna lönar sig. Skaffar du en luft luft-värmepump kan du minska kostnaden en del. Dessutom är du inte helt utan värme om elpannan går sönder. Skulle den gå sönder när det är svinkallt kan du skaffa ett par billiga direktverkande elradiatorer för att klara värmen tills pannan är utbytt.

En inomhusgivare kanske dessutom går att komplettera den nuvarande pannan med. Eller så kan termostater på elementen dra ner på centralvärmen när du eldar i kaminen.

Det där med att byta befintliga termostater gör en del på inomhusklimatet i alla fall. Har bytt mina gamla från 82 och märker en skillnad direkt på att de reagerar betydligt bättre på när jag eldar. Dels genom att jag inte får samma "övertemp" samt att jag kan se det på mina temperaturgivare på pann/framledning/returtemp då jag har separat 1-wire tempmätning på pannan. Har inte hunnit se något utfall på förbrukningen ännu då bytet skedde för 2 veckor sedan. Men om ett par månader bör jag kunna se om det gett nått på förbrukningen. Mäter pannans elförbrukning separat och beräknar ett antal olika parametrar, bla kWh/graddag, kWh/m2/år rullande, mfl. kWh/graddag är den snabbaste indikatorn jag har och där får jag svar efter månadsskiftet okt/nov vad bytet av termostater gett.

Som jag nämnt tidigare så är jag i en ganska liknande situation som dig och När jag räknat på olika alternativ är det som ger snabbast avkastning att behålla elpannan så länge som möjligt och installera en luft-luft så snabbt som möjligt. Luft-Luft står för huvuddelen av värmen i husets centrala delar och elpannan får komplettera där luft-luft inte når eller när det är riktigt kallt.

hmm.... intressant intressant....
Ja, det är ju inte helt enkelt det här. Det står ju helt klart.

Att komplettera med en luft-luft är såklart lockande. Men, och det är här jag blir osäker, jag tror inte det kommer göra ett öre på förbrukningen. Alla termostater på radiatorerna är spritt nya sen förra vintern. Sedan två år mäter jag energianvändningen, men ser inte den minsta skillnad efter termostatbytet. Pannan tickar på precis som innan och verkar strunta fullständigt i både inomhustemperatur och termostater. Därav intresset av innegivare till pannan... Och då jag har obegränsat med ved känns det surt att eldningen bara leder till shorts inomhus istället för långbyxor, när jag i själva verket vill ha lägra faktura från det statliga elbolaget.

Hur tar jag reda på om befintlig Nibe-panna kan kompletteras med innegivare?

Om när du installerar Luft-Luft drar du ner alla termostater till min och låter pumpen stå för uppvärmningen. Med ett COP på 3-4 så sänker du el-förbrukningen. Låter detta köra ett par dagar och sen om det är nått/några rum som blir för kalla kompletterar du de rummen med radiatorerna. Då får du till att pumpen står för den huvudsakliga värmetillförseln.
När du sen eldar kommer pumpen att gå mindre/inte alls. Ev kör du den i rent fläktläge för att få luften att cirkulera och få till lite bättre värmespridning.

Har du fri ved så låter det som att du skulle kunna byta ut befintlig panna mot en acktank med elpatron och VVB, och ersätta kaminen med en vattenmantlad kamin som du kopplar till acktanken. Då kan du elda på ordentligt i kaminen med ved och värmen går till tanken, och vill du inte elda eller är bortrest så kan du köra på el. Du kan också välja att koppla in en solslinga till acktanken för att minska elförbrukning och eldningsbehov under sommaren, även om det kanske är svårt att motivera ekonomiskt.

För tank och kamin pratar man nog en investering på omkring 60k, så det är oklart hur ekonomiskt motiverat det är men om pannans tekniska livslängd ändå är slut, och du kanske är less på din kamin, så kan det vara rimligt.

Jag skulle nog valt en frånluftvärmepump....

De nybytta termostaterna verkar inte funka så bra om det blir bastu när du eldar..

pelpet skrev:
Har du fri ved så låter det som att du skulle kunna byta ut befintlig panna mot en acktank med elpatron och VVB, och ersätta kaminen med en vattenmantlad kamin som du kopplar till acktanken. Då kan du elda på ordentligt i kaminen med ved och värmen går till tanken, och vill du inte elda eller är bortrest så kan du köra på el. Du kan också välja att koppla in en solslinga till acktanken för att minska elförbrukning och eldningsbehov under sommaren, även om det kanske är svårt att motivera ekonomiskt.

För tank och kamin pratar man nog en investering på omkring 60k, så det är oklart hur ekonomiskt motiverat det är men om pannans tekniska livslängd ändå är slut, och du kanske är less på din kamin, så kan det vara rimligt.
Jag har ved för "kamineldning" i ett antal år framöver. Men skulle jag nyttja veden som primär källa, då skulle nog lagret minska allt för fort är jag rädd för. Så det känns inte som ett långsiktigt alternativ.

jensaro skrev:
De nybytta termostaterna verkar inte funka så bra om det blir bastu när du eldar..
Nja, bastu är väl att ta i. Så varmt blir det inte. Men, den enda mätbara skillnaden när vi eldar är en något högre temperatur, inte en lägre elanvändning.

Termostaterna ska ju göra samma nytta som innegivaren. Blir elementen kalla när du eldar?

jensaro skrev:
Termostaterna ska ju göra samma nytta som innegivaren. Blir elementen kalla när du eldar?
Kalla, nej.
Svalare, ja de som är i närheten.
Minskad förbrukning på pannan, nej.

Enk Projektet skrev:
Jag skulle nog valt en frånluftvärmepump....
Och slängt ut ftx systemet eller ?
De flesta tillverkarna har elpannor kvar i sortimentet dom brukar användas till luft vatten vp så vill du ha en sån går det bra att köpa men jag skulle inte köpt nån.

smurfen72 skrev:
Och slängt ut ftx systemet eller ?
De flesta tillverkarna har elpannor kvar i sortimentet dom brukar användas till luft vatten vp så vill du ha en sån går det bra att köpa men jag skulle inte köpt nån.
Nu tillhör kanske inte (Ventilationen är FTX (??) Maskineri ovanför spisen med till- resp. frånluft.) den värsta modellen av FTX....
Kanske värt att kolla iaf....

Men känns lite fel att slänga ut ett ftx system och ersätta med frånluft även om verkningsgraden kanske är låg på ett äldre system. Är svårt att spara energi när man förbrukar så här lite allt blir för dyrt utom tex luft/luft och det är ju ingen höjdare om man har vattenburet system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.