Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Hej!
Vi skulle vilja installera en braskamin i vardagsrummet på bottenplan och har därför börjat med att låta sotaren besikta vår murstock, se bifogad bild.
Han lodade alla kanalerna och som jag tolkar resultatet så är de flesta avsedda för ventilation.
5m bör motsvara bottenplan i huset och 8m hela vägen ner till källaren.
Den bäst lämpade kanal rent placeringsmässigt i rummet är den övre till vänster som idag har ett 100mm insatsrör som använts till en oljepanna. Om jag förstått rätt så är 100mm för litet för en braskamin.
Den nedre i mitten som sotaren rekommenderade sitter i rummet dumt placerad mot en vägg med ca 30-40cm distans.
Har ni någon rekommendation på hur vi bäst går vidare?
Vilken kanal har bäst förutsättningar att gå vidare med?
Vi skulle vilja installera en braskamin i vardagsrummet på bottenplan och har därför börjat med att låta sotaren besikta vår murstock, se bifogad bild.
Han lodade alla kanalerna och som jag tolkar resultatet så är de flesta avsedda för ventilation.
Den bäst lämpade kanal rent placeringsmässigt i rummet är den övre till vänster som idag har ett 100mm insatsrör som använts till en oljepanna. Om jag förstått rätt så är 100mm för litet för en braskamin.
Den nedre i mitten som sotaren rekommenderade sitter i rummet dumt placerad mot en vägg med ca 30-40cm distans.
Varför frågade ni inte sotaren när han var där? För att installera en braskamin gäller det att vara 100% säker på att den är inkopplad till rätt rökkanal.B Bergqvisten skrev:Hej!
Inget man kan få svar på här utan noggranna bilder.
Så mitt förslag är att ringa sotaren igen och fråga denne om det ens är möjligt.
Insatsröret för oljepannan med sin mycket mindre rökgasmängd sattes in för att hålla rökgastemperaturen tillräckligt högt upp i skorstenen så att svavelsyra från svavel i brännoljan inte fäller ut överdelen av skorstenen.
Undersök med sotaren om denna kan tas bort igen för att åter bli duglig för att koppla in en braskamin i rökgången, men förmodligen vet man inte skicket på denna kanal förrän röret är borta och då kan bedöma om den är användbar eller renoveringsbar.
har huset en historia med bostad på var våningsplan, typ en jordbruksfastighetshus. om den är byggd typ innan 1920-talet så hade man ofta vedspis och en spishuv på var våning och därmed rök och imkanaler för dessa, och sedan kanske ytterligare rökkanaler för kakelugnar för rumsuppvärmning och/eller öppen spis om det var mer publik utrymme som sedemera blev ventilationskanaler.
Man bör kunna se på gångarna i skorstenen om de har varit kopplad till eldstad i sin historia även om de senare har rollen som ventilation för att man tagit bort kakelugnen, då medans kakelugnarna var kvar så var de automatiskt också rummets ventilation med ibland rosett-ventil på sotluckan uppe på kakelugnen.
Undersök med sotaren om denna kan tas bort igen för att åter bli duglig för att koppla in en braskamin i rökgången, men förmodligen vet man inte skicket på denna kanal förrän röret är borta och då kan bedöma om den är användbar eller renoveringsbar.
har huset en historia med bostad på var våningsplan, typ en jordbruksfastighetshus. om den är byggd typ innan 1920-talet så hade man ofta vedspis och en spishuv på var våning och därmed rök och imkanaler för dessa, och sedan kanske ytterligare rökkanaler för kakelugnar för rumsuppvärmning och/eller öppen spis om det var mer publik utrymme som sedemera blev ventilationskanaler.
Man bör kunna se på gångarna i skorstenen om de har varit kopplad till eldstad i sin historia även om de senare har rollen som ventilation för att man tagit bort kakelugnen, då medans kakelugnarna var kvar så var de automatiskt också rummets ventilation med ibland rosett-ventil på sotluckan uppe på kakelugnen.
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Vi diskuterade det med sotaren och han var tydlig med att oavsett vilken kanal vi använder så måste den renoveras först. Han rekommenderade den mittersta till höger men vi insåg tyvärr i efterhand att den hamnade fel i rummet.4774 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Tack för bra och lärorik information!X xxargs skrev:Insatsröret för oljepannan med sin mycket mindre rökgasmängd sattes in för att hålla rökgastemperaturen tillräckligt högt upp i skorstenen så att svavelsyra från svavel i brännoljan inte fäller ut överdelen av skorstenen.
Huset är byggt 1920 och det finns i princip en ventilationskanal åt varje håll på vardera våningsplan så kanske har det varit så som du säger.
Så det borde alltså inte vara någon praktisk skillnad på ventilationskanalerna mot övriga kanaler? Det borde lika väl gå att renovera en ventilationskanal och använda den? Inser att jag kanske borde ta mig upp på taket och se kanalerna med egna ögon istället för att gissa. 😊
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Men diametern på kanalen borde väl påverkas av hur mycket effekt kaminen kan lämna? Eller tänker jag fel?
Klicka här för att svara