Jag är nyinflyttad i en hyresrätt med vattenburen golvvärme och har problem med att det inte blir någon värme i allrummet. Fastighetsskötaren har varit här, men hittar inget fel. Säger att golvet kanske inte blir så varmt eftersom slingan är så stor.
Jag tycker dock att det är märkligt att golvet i hall och kök är varmt trots att jag vred ner termostaten i hallen till 6 grader och lät den stå så i en vecka… Termostaten i allrummet stod på 24 grader. Igår kväll vred jag ner termostaten i allrummet och nu känns hallgolvet kallare… Funderar därför på om de två termostaterna blivit förväxlade vid inkopplingen? Så att de styr ”fel” golv så att säga? Har precis vridit upp termostaten i hallen igen för att se vad som händer.
Men jag undrar också varför den ena flödesmätaren är helt röd? De andra är ju genomskinliga med en röd ring som åker upp eller ner beroende på flöde.
Och hur vet man när/om man behöver lufta systemet? Kan jag göra det enkelt själv eller ska jag tjata hit fastighetsskötaren igen?
Jag tycker dock att det är märkligt att golvet i hall och kök är varmt trots att jag vred ner termostaten i hallen till 6 grader och lät den stå så i en vecka… Termostaten i allrummet stod på 24 grader. Igår kväll vred jag ner termostaten i allrummet och nu känns hallgolvet kallare… Funderar därför på om de två termostaterna blivit förväxlade vid inkopplingen? Så att de styr ”fel” golv så att säga? Har precis vridit upp termostaten i hallen igen för att se vad som händer.
Men jag undrar också varför den ena flödesmätaren är helt röd? De andra är ju genomskinliga med en röd ring som åker upp eller ner beroende på flöde.
Och hur vet man när/om man behöver lufta systemet? Kan jag göra det enkelt själv eller ska jag tjata hit fastighetsskötaren igen?
Bara ett don är öppet, första till vänster, märk dom med 1 , 2 , 3 . sen kan du skifta dom hur du vill och prova vad som går till vad. Tar du bort ett don så blir det fullt flöde i den slingan och ska bli varmt på något golv, kan ta ett tag innan värmen känns. I centralen under locket så finns det nog dioder som markerar drift av donet .öppna och se hur det ser ut, är det någon som inte lyser så skruva upp termostaterna på max, då ska dom lysa och donen ska se ut som det vänstra, annars termostatfel/inkopplingsfel eller felkopplat i centralen. Kanske det finns fler utgångar i den, går då att flytta om tamparna. till don och termostat
Edit ser ut som bara 2 termostater och då är det kopplat 2 st don på samma utgång och då måste dom och termostat ligga på samma sektion., Annars öppna på locket och ta en bild på hur det ser ut.
Edit ser ut som bara 2 termostater och då är det kopplat 2 st don på samma utgång och då måste dom och termostat ligga på samma sektion., Annars öppna på locket och ta en bild på hur det ser ut.
Jodå, jag fick rett ut att slingan märkt ”allrum” var felmärkt och egentligen gick till hall/kök. Fick bytt plats på kablarna till dem i centralen och nu funkar det Att där bara är två kablar till termostaterna beror på att den ena kabeln först går till termostaten på toa och sedan vidare till hallen. Där är dock separata signaler från båda. Bara gemensam spänning. Termostaten i allrummet har en egen kabel.J jonaserik skrev:Bara ett don är öppet, första till vänster, märk dom med 1 , 2 , 3 . sen kan du skifta dom hur du vill och prova vad som går till vad. Tar du bort ett don så blir det fullt flöde i den slingan och ska bli varmt på något golv, kan ta ett tag innan värmen känns. I centralen under locket så finns det nog dioder som markerar drift av donet .öppna och se hur det ser ut, är det någon som inte lyser så skruva upp termostaterna på max, då ska dom lysa och donen ska se ut som det vänstra, annars termostatfel/inkopplingsfel eller felkopplat i centralen. Kanske det finns fler utgångar i den, går då att flytta om tamparna. till don och termostat
Men jag funderar fortfarande på varför flödesmätaren längst till vänster är helt röd när de andra två är genomskinliga med en röd ring som flyter? Är den trasig? Och hur vet man om/när systemet behöver luftas? Ska man göra det själv eller gör fastighetsskötaren det?
Den ser lite konstig ut, inte lika som dom andra, prova med att ställa ner termostaten för den och när donet är nere på markeringen så knackar du lite på den, kanske fastnat i uppeläge som visar inget flödet.på den i mitten är det ett max flöde i ( delta T skillnad mellan ut in på slingor är normalt ca 4 C ) kan du mäta så är det bra. Den till höger vart går den, knappt något flöde på den. Att ställa flödet görs med att den svarta ringen på vrides. Då går det att ställa delta till ca 4 C.. Blir den till vänster inte bra så är ett byte på plats, Ventilerna som sitter till fördelarna stängs och hela mätaren kan då skruvas bort, kanske en rengörning hjälper. Kan komma lite vatten så en skurtrasa under är bra.
Låter som ett jobb för fastighetsskötaren Han ska ändå hit och greja med annat, så jag får ta upp detta med honom också.J jonaserik skrev:Den ser lite konstig ut, inte lika som dom andra, prova med att ställa ner termostaten för den och när donet är nere på markeringen så knackar du lite på den, kanske fastnat i uppeläge som visar inget flödet.på den i mitten är det ett max flöde i ( delta T skillnad mellan ut in på slingor är normalt ca 4 C ) kan du mäta så är det bra. Den till höger vart går den, knappt något flöde på den. Att ställa flödet görs med att den svarta ringen på vrides. Då går det att ställa delta till ca 4 C.. Blir den till vänster inte bra så är ett byte på plats, Ventilerna som sitter till fördelarna stängs och hela mätaren kan då skruvas bort, kanske en rengörning hjälper. Kan komma lite vatten så en skurtrasa under är bra.
Inställning av flödena ska den röris som har monterat det ha gjort. Sen det med F-skötare, så bra att det finns och hen får beställa ett jobb, hen begriper nog inte hur det fungerar mer än att det ska blir varmt. Återkoppla gärna så tråden avslutas.
Lägenheten är byggd 2008, så inställningarna borde ju ha gjorts då. Bara konstigt att ingen märkt tidigare att värmen inte har fungerat som den ska…J jonaserik skrev:
Uppdaterar här när jag fått svar från fastighetsskötaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvvärmefördelare på våningen under
Värme allmänt -
Hur fungerar fördelningen mellan golvvärme och radiatorer?
Värmepumpar -
Golvvärmeslinga ingen värme
Värme allmänt -
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Vatten försvinner snabbt ifrån vattenlås, 23 grader ingen golvvärme.
Vatten & Avlopp