Hej,
Som rubriken lyder så har jag plockat ur alla komponenter ur det gamla tornet och flyttat till ett modernare jag fick i julklapp.
Alla komponenter är samma, tornfläktarna startar, fläktarna på grafikkortet startar inte.
Går att få igång datorn via moderkortets inbyggda grafikkort.
Fullt möjligt att jag klantat mig och pajat nåt, men vad?
Felsökning så här långt
Bytt till ett gammalt grafikkort, fläktarna startar inte, ingen bild
Nollställt bios, ingen skillnad
Bytt strömsladden från psu till grafikkortet. Ingen skillnad.
Nästa steg blir väl att slänga in det gamla moderkortet.
Nån gammal psu har jag inte liggandes.
Är det nån som har fler tips?
Som rubriken lyder så har jag plockat ur alla komponenter ur det gamla tornet och flyttat till ett modernare jag fick i julklapp.
Alla komponenter är samma, tornfläktarna startar, fläktarna på grafikkortet startar inte.
Går att få igång datorn via moderkortets inbyggda grafikkort.
Fullt möjligt att jag klantat mig och pajat nåt, men vad?
Felsökning så här långt
Bytt till ett gammalt grafikkort, fläktarna startar inte, ingen bild
Nollställt bios, ingen skillnad
Bytt strömsladden från psu till grafikkortet. Ingen skillnad.
Nästa steg blir väl att slänga in det gamla moderkortet.
Nån gammal psu har jag inte liggandes.
Är det nån som har fler tips?
Då varken det nya eller ett äldre kort går igång med fläktarna låter det som att det är kraft problem. Verifiera en gång till att kortet sitter hela vägen ner i moderkortet och att den extra power sitter som den ska i båda ändar.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Grafikkorts fläktar snurrar normalt inte förän man börjar belasta dom men dom lär väl ska ha en uppstart antar jag innan dom stannar, framförallt så ska ju grafikkortet fungera...
Har du testat i någon annat pcie kontakt?
Har du testat i någon annat pcie kontakt?
Kom bara åt en annan pcie plats och där var det inte heller nån bild eller nån snurr på fläkten.Rickard. skrev:
Har du "klickat i" grafikkortet ordentligt i pci-porten, samma med den extra strömkabeln till grafikkortet?
Strömkabeln behöver även vara av rätt sort, annars kan du bränna kortet.
Du ser ut att ha 2 pci expressportar på moderkortet, du skulle kunna prova byta till undre porten.
Strömkabeln behöver även vara av rätt sort, annars kan du bränna kortet.
Du ser ut att ha 2 pci expressportar på moderkortet, du skulle kunna prova byta till undre porten.
I första försöket så var det exakt samma kablar som funkade i det gamla tornet.Unikt namn skrev:
Kan prova de andra pcie platserna igen.
Lyser en röd diod på gpun, osäker på vad det betyder.