Vi har ett nytt fritidshus med en fast avlopptank på 3 kubik. Första tömningen närmar sig, och jag undrar hur man ska göra med locket inför tömning.
Locket är ett lätt plastlock i marknivå som “låses” med en skruv och mutter. Just nu är det inga större problem att ta bort skruven, men den sitter bara ca 1 cm ovanför mark. Kommer det lite snö som fryser fast tänker jag att det kan bli knepigare. Jag fattar att jag får skotta fram till tanken, men ska jag ta bort skruv och mutter i förväg? Eller brukar den som tömmer fixa sånt?
Om jag tar bort skruven är det ju superlätt att flytta på locket. Samtidigt antar jag att jag inte får veta exakt vilken dag de kommer och tömmer, så om locket ligger löst i upp till en vecka finns ju risken att barn får för sig att flytta på det, vilket inte känns så bra.
Hur gör folk i praktiken?
Locket är ett lätt plastlock i marknivå som “låses” med en skruv och mutter. Just nu är det inga större problem att ta bort skruven, men den sitter bara ca 1 cm ovanför mark. Kommer det lite snö som fryser fast tänker jag att det kan bli knepigare. Jag fattar att jag får skotta fram till tanken, men ska jag ta bort skruv och mutter i förväg? Eller brukar den som tömmer fixa sånt?
Om jag tar bort skruven är det ju superlätt att flytta på locket. Samtidigt antar jag att jag inte får veta exakt vilken dag de kommer och tömmer, så om locket ligger löst i upp till en vecka finns ju risken att barn får för sig att flytta på det, vilket inte känns så bra.
Här brukar informationen vara "vi kommer och tömmer din brunn någon gång under januari, se till att det är nyskottat".
Våra lock sitter säkrade med buntband enligt instruktion från kommunen. Tanken är att tömmaren ska ersätta med nya buntband, men det har aldrig hänt hittills. Det ligger nog många lätta olåsta lock runt om i landet och väntar på den första dödsolyckan.
Våra lock sitter säkrade med buntband enligt instruktion från kommunen. Tanken är att tömmaren ska ersätta med nya buntband, men det har aldrig hänt hittills. Det ligger nog många lätta olåsta lock runt om i landet och väntar på den första dödsolyckan.
Hittade nu detta på min kommuns hemsida, ett buntband är ju en enkel lösning men det får ju inte behövas speciella verktyg (avbitare?) för att öppna locket?
Edit: Hittar inte boverkets handbok "Barnsäkra brunnar" heller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Hittar inte boverkets handbok "Barnsäkra brunnar" heller...
Redigerat:
Den är ju mer än 25 år gammal så den har väl försvunnit i någon webuppdateringSSSS skrev:
Ej fungerande länk:
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2000/barnsakra-brunnar/
När jag bodde med trekammarbrunn så hade jag ett trälock byggt ovanpå. Jag tog av det och drog bort en sprint som satt dom lås på plastlocket. Detta gjorde jag på måndagsmorgonen den vecka det var aviserad tömning.SSSS skrev:
Vi har ett nytt fritidshus med en fast avlopptank på 3 kubik. Första tömningen närmar sig, och jag undrar hur man ska göra med locket inför tömning.
Har också fritidshus. Dom brukar tömma innan nyår så snön är ju sällan problem.
I låspinnen har jag satt en schackel med skruv som jag drar åt "måttligt" hårt så att inte barn-fingar kan skruva upp, men den som har en liten tång eller riktigt starka nypor kan.
Det har fungerat/accepterats hittills.
Att lämna det helt öppningsbart finns inte på kartan av säkerhetsskäl.
I låspinnen har jag satt en schackel med skruv som jag drar åt "måttligt" hårt så att inte barn-fingar kan skruva upp, men den som har en liten tång eller riktigt starka nypor kan.
Det har fungerat/accepterats hittills.
Att lämna det helt öppningsbart finns inte på kartan av säkerhetsskäl.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva tapet inför tapetsering på tapet - Hur ska det vara?
Färg, Måla & Tapetsera -
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Bostadspolitik -
Förhöjt fuktvärde i källaren inför husköp - hur ska vi tänka?
Köpa & Sälja hus -
Glespanel inför gipstak med udda CC på takstolar - vilket CC?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stugan - hur fixa mindre väggspricka inför tapetsering?
Färg, Måla & Tapetsera