30 785 läst ·
39 svar
31k läst
39 svar
Inför fiberinstallation till huset
Det finns väl knappast nån leverantör som levererar på FSP allt är väl konverterat till Rj45 i någon form (konverter router etc) som leverantören tillhandahåller när det gäller konsumenter på privatsidan?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
CPE för mig är kundens router är det den du syftar på?, och det är ju den vanligaste lösningen om det är fiber in i den så brukar det vara rj45 ut för lan.lars_stefan_axelsson skrev:
Min mor dock en fiber in genom dörren til en mediakonverterare som ger en RJ45 ut.
Redigerat:
Hur installationen går till beror mycket på vilket bolag det är och vilken installatör man får, och till viss del hur envis man själv är och står på sig att det inte ska monteras några fula 30X30cm boxar innanför halldörren osv.
I mitt nybygge kunde jag välja mellan telias öppna fiber och en kommunägt stadsnät, jag har kopplat in båda, men kör med stadsnätet just nu för de ville inte installera utan abb, vilket gick jättefint med telia.
Skiljer en hel del mellan deras inkopplingsmetoder och hur villiga de var att göra det snyggt.
Våra fiberrör kom i 2st 25mm pex slangar, dessa har jag dragit under plattan och upp i väggen i tvättstugan, i 25mm slangen passar en vanlig 16mm flexslang pefekt, så jag tryckte ner flexslangen ca 1 meter i 25mm slangen.
Det går självklart ett tunt fiberrör inne i det hela, jag gick sedan vidare med fiberröret inne i flex slangen för att gå ut i 2st vanliga eldosor, 1 till varje leverantör.
Dessa dosor går direkt ut i ett 19" rackskåp som jag kapat bort baksidan på.
Båda fiberdosorna sitter där sedan monterade på väggen, ingen leverantör ville montera direkt mot plåten utan det skulle vara mot riktig vägg.
Så allt sitter prydligt i ett rackskåp i tvättstugan.
Bolaget som skötte installationen av stadsnätet verkar vara duktiga på att anställa yngre människor, med allt vad följder detta har, tex detta att man inte förstår att om man bygget ett nytt hus för 3 miljoner vill man inte ha en massa utanpliggande kabelkanaler, rör och andra fula boxar monterade snett den största fria väggen man hittar.
I mitt nybygge kunde jag välja mellan telias öppna fiber och en kommunägt stadsnät, jag har kopplat in båda, men kör med stadsnätet just nu för de ville inte installera utan abb, vilket gick jättefint med telia.
Skiljer en hel del mellan deras inkopplingsmetoder och hur villiga de var att göra det snyggt.
Våra fiberrör kom i 2st 25mm pex slangar, dessa har jag dragit under plattan och upp i väggen i tvättstugan, i 25mm slangen passar en vanlig 16mm flexslang pefekt, så jag tryckte ner flexslangen ca 1 meter i 25mm slangen.
Det går självklart ett tunt fiberrör inne i det hela, jag gick sedan vidare med fiberröret inne i flex slangen för att gå ut i 2st vanliga eldosor, 1 till varje leverantör.
Dessa dosor går direkt ut i ett 19" rackskåp som jag kapat bort baksidan på.
Båda fiberdosorna sitter där sedan monterade på väggen, ingen leverantör ville montera direkt mot plåten utan det skulle vara mot riktig vägg.
Så allt sitter prydligt i ett rackskåp i tvättstugan.
Bolaget som skötte installationen av stadsnätet verkar vara duktiga på att anställa yngre människor, med allt vad följder detta har, tex detta att man inte förstår att om man bygget ett nytt hus för 3 miljoner vill man inte ha en massa utanpliggande kabelkanaler, rör och andra fula boxar monterade snett den största fria väggen man hittar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Njae, CPE är mer samlingsnamnet för "lådan man sätter hos kunden". (CPE Customer Premise Equipment). De flesta sätter en kombinerad fiberkonverterare (kan även innehålla analog omvandlare för TV-signal, man sänder faktiskt TV "analogt" över fiber, och inte digitalt), och vlan-kapabel switch (säg lager 3). Den brukar inte innehålla någon "routerfunktionalitet" och den kan typiskt inte konfigureras av kunden. Fibern termineras "hårt" i denna (med eller utan kontakt, men man får i så fall ta isär den för att komma åt kontakten, och det rekommenderas inte). Så några olika "RJ45" uttag för telefoni/data/TV (om digital sådan) är vanligt. Själv har jag 8 portar där 4 är för telefoni och 4 är för "data" samt analog TV-utgång (F-kontakt), men det finns förstås många olika varianter på marknaden.Andy78 skrev:
Såhär "brukar" det se ut (eller i alla fall "brukade" när jag jobbade med dem som byggde grejjorna, jag var aldrig direkt inblandad i konstruktionen av den). Avvikelser förekommer naturligtvis, vi har hört om några här, men jag skulle nog fortfarande sätta pengar på att det här är "vanligast".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Säg 2.5 då...Andy78 skrev:
Nä det spelar ingen roll, men du tog upp det så..
Spelar roll vad man får bara det levererar.
Men jag kan hålla med om konstiga ställen att installera på.
Ett exempel är hos farsan när det skulle dra in bredband.
Enda telefonuttaget i 2 rumslägenheten sitter ovanför diskbänken, 25 cm till vänster om diskhon vilket gör att det sitter ovanför diskstället.
Otroligt störande när man hade förlängningssladdar 2 st för telefonin eftersom man inte hade en telefon där.
När det var dags för bredband så drogs det från luckan i trapphuset fram till telefonuttaget det gick tydligen fler lediga rör dit.
De kunde inte få igenom dragfjädern i lägenheten av nån anledning slet i 2 dar tills jag påpekade om det inte var enklare att borra ett hål i väggen direkt i luckan som satt utanför ytterdörren eftersom förrådet är på andra sidan väggen med gruppcentral etc.
Efter 15 minuter så var det borrat och klart och satt ett uttag snyggt i förrådet.
mycket enklare än att gå i rör för att komma upp vid diskbänken i köket.
Spelar roll vad man får bara det levererar.
Men jag kan hålla med om konstiga ställen att installera på.
Ett exempel är hos farsan när det skulle dra in bredband.
Enda telefonuttaget i 2 rumslägenheten sitter ovanför diskbänken, 25 cm till vänster om diskhon vilket gör att det sitter ovanför diskstället.
Otroligt störande när man hade förlängningssladdar 2 st för telefonin eftersom man inte hade en telefon där.
När det var dags för bredband så drogs det från luckan i trapphuset fram till telefonuttaget det gick tydligen fler lediga rör dit.
De kunde inte få igenom dragfjädern i lägenheten av nån anledning slet i 2 dar tills jag påpekade om det inte var enklare att borra ett hål i väggen direkt i luckan som satt utanför ytterdörren eftersom förrådet är på andra sidan väggen med gruppcentral etc.
Efter 15 minuter så var det borrat och klart och satt ett uttag snyggt i förrådet.
mycket enklare än att gå i rör för att komma upp vid diskbänken i köket.
Vi installerade Telias Öppen Fiber för ett år sedan och då ingick det 5 meter fiber inne i huset. Det gjorde att jag kunde få in fibercovertern till elcentralen och samla all teknik på ett ställe. När de skulle installera fibern fick jag välja mellan en vanlig ful kabellist som man kan köpa på Clas Ohlson eller deras "duct-rör" som är vanliga släta och runda rör på ca 1cm i diameter. De drog duct-rören uppe i gränsen mellan tak och vägg så tanken är att jag ska kunna dölja dem med en taklist i framtiden.
Min bror hade lite mindre tur när han drog fiber med Teila ett år tidigare. Då fick han ingen kabel alls inne i huset så han fick sin fiberconverter mitt på väggen i vardagsrummet.
Min bror hade lite mindre tur när han drog fiber med Teila ett år tidigare. Då fick han ingen kabel alls inne i huset så han fick sin fiberconverter mitt på väggen i vardagsrummet.
Så är det alltså inte i vår installation från förra sommaren. Fibern utifrån termineras i ett uttag på väggen med SC eller LC-kontakt (minns inte vilket). Därifrån går det en patchkabel med valfri längd till CPEn som kan placeras på valfri plats i huset. SC-kontakten på CPEn är extern och lätta att komma åt.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Visst. Det var därför jag skrev: "Såhär "brukar" det se ut (eller i alla fall "brukade" när jag jobbade med dem som byggde grejjorna, jag var aldrig direkt inblandad i konstruktionen av den). Avvikelser förekommer naturligtvis, vi har hört om några här, men jag skulle nog fortfarande sätta pengar på att det här är "vanligast"."f91jsw skrev:Så är det alltså inte i vår installation från förra sommaren. Fibern utifrån termineras i ett uttag på väggen med SC eller LC-kontakt (minns inte vilket). Därifrån går det en patchkabel med valfri längd till CPEn som kan placeras på valfri plats i huset. SC-kontakten på CPEn är extern och lätta att komma åt.
Min gissning är snarare att det var vanligast fram till för ungefär ett år sen, om vi nu pratar om installation i befintliga villor. När vi handlade upp var det fortfarande den gamla lösningen som gällde, men det ändrades innan jobbet gjordes. För nybyggnation och lägenheter är det kanske annorlunda eftersom nackdelarna med det gamla sättet inte är lika tydliga då.