6 248 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Inflyttning och renovering av rött hus med lillstuga.
Igår fick vi vårt lilla hus på en ö nära Stockholm. Vi körde dit första lasset saker, mest byggrejer och liknande och sedan stod vi mest och tittade, lite handfallna och visste inte var vi skulle börja. Huset har inte direkt några större brister och fel, men måste moderniseras inomhus, så till slut började vi så smått riva i sådant som kommer hindra oss från att färdigställa målning och tapetsering om det sitter kvar.
Huset är ett snart 20 år gammal Älvsbyhus med tråkig planlösning och lika gamla tapeter/färger. 124 kvadrat, 1,5 plan och tre sovrum. Lillstugan är 80 kvm över två plan och de binds ihop av en altan på ca 100 kvm. Ett uterum på ca 25 kvm finns också.
Sambon ger sig på pizzavalven, en sådan där sak som vi visste att vi ville bli av med.
Huset är ett snart 20 år gammal Älvsbyhus med tråkig planlösning och lika gamla tapeter/färger. 124 kvadrat, 1,5 plan och tre sovrum. Lillstugan är 80 kvm över två plan och de binds ihop av en altan på ca 100 kvm. Ett uterum på ca 25 kvm finns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sambon ger sig på pizzavalven, en sådan där sak som vi visste att vi ville bli av med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lillstugan oisolerade undervåning. Fönstrena behöver en rejäl putsning, men under smutsen är de ganska nya.
Logga in
Skapa konto
Lillstugans övervåning. Minimal sjöglimt från fönstret i söder, under vintern ser man nog mer. En livsfarlig stege leder upp till övervåningen idag.
Vardagsrummet på visningen var ganska mörkt och murrigt.
Vi rev bort fönsterbrädor och de konstiga listerna runt elementen. Sedan strök jag allt fyra gånger i Stockholmsvitt. sambon ska också bygga elementskydd.
En vägg ska få tapet, men vi har inte valt vilken ännu. Sedan självklart golv- och taklister. Jag funderade i natt om roligare lister runt fönstrena. Eller vänta helt tills i vår och sedan flytta ut dem, tycker inte om när de sitter i höjd med innerväggen. Blir ett väldigt hålögt utseende utifrån och ett orustikt utseende innifrån. Sedan tillkommer tavlor och lite annat piff, men en andra soffa inhandlades för 400 kr här i veckan.
Logga in
Skapa konto
Vi rev bort fönsterbrädor och de konstiga listerna runt elementen. Sedan strök jag allt fyra gånger i Stockholmsvitt. sambon ska också bygga elementskydd.
Logga in
Skapa konto
En vägg ska få tapet, men vi har inte valt vilken ännu. Sedan självklart golv- och taklister. Jag funderade i natt om roligare lister runt fönstrena. Eller vänta helt tills i vår och sedan flytta ut dem, tycker inte om när de sitter i höjd med innerväggen. Blir ett väldigt hålögt utseende utifrån och ett orustikt utseende innifrån. Sedan tillkommer tavlor och lite annat piff, men en andra soffa inhandlades för 400 kr här i veckan.
Logga in
Skapa konto
Hallen var också tråkig och färgslukande med någon slags köttrosa nyans på tapeterna och en enorm klädhängare som såg ut som om den kom från en gammal skola.
Precis utanför bild, till vänster fanns en platsbyggd, jätteful garderob som tydligen satts dit innan golvet och innertaket sattes dit så det blev ganska fula hål där när vi gick lös på den. Nytt golv har vi hittat och lagt dit, takskivan har vi visst hopp om att hitta, och väggarna har fått sig lite ny färg och panel (den vita nederdelen). Det saknas lister ännu dock.
Logga in
Skapa konto
Precis utanför bild, till vänster fanns en platsbyggd, jätteful garderob som tydligen satts dit innan golvet och innertaket sattes dit så det blev ganska fula hål där när vi gick lös på den. Nytt golv har vi hittat och lagt dit, takskivan har vi visst hopp om att hitta, och väggarna har fått sig lite ny färg och panel (den vita nederdelen). Det saknas lister ännu dock.
Logga in
Skapa konto
En kortsida i vardagsrummet har fått träpanel för en lite mer lantlig känsla.
En halvfärdig rabatt rensades upp och fylldes delvis med jord för att kunna vinterhärbärgera det jag haft på balkong och kolonilott. Till våren ska jag gräva till den i överkant och ta hit ett rejält lass jord så att den blir helt fylld. Duger för sekunden dock.
Och så har sambon byggt ett rustikt köksbord på 230 x 95 cm.
Logga in
Skapa konto
En halvfärdig rabatt rensades upp och fylldes delvis med jord för att kunna vinterhärbärgera det jag haft på balkong och kolonilott. Till våren ska jag gräva till den i överkant och ta hit ett rejält lass jord så att den blir helt fylld. Duger för sekunden dock.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så har sambon byggt ett rustikt köksbord på 230 x 95 cm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu bytte bilderna plats med varandra, men sista bilden på rabatten är såklart hur den såg ut först.
@marlene, går det att flytta denna till "Hemma hos"? Såg inte den kategorin först när jag startade den här tråden.
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Det kan jag göra. Du menar att du inte tänker fylla på med nya renoveringar i tråden?
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Vilket snyggt köksbord! Har du bild på hela?
Jag tänker främst fylla på med inlägg om mindre renoveringar, dvs ytskikt och sådant och det har jag uppfattat ska ligga i hemma hos?
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Jaha haha, ja det var benen jag var lite nyfiken på
.
Elina Blom Westergren skrev:
Vi hade tänkt ha bockformade från IKEA, men de var slut och i väntan på att de skulle komma in har jag börjat störa mig på bockformen i de provisoriska benen. De tar för mycket plats.Det får bli traditionella ben, ett i varje hörn.