1 892 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Infästning vägghängd WC. Vilken är den vanligaste standarden?
Ja, som rubriken lyder. Vilken är den vanligaste och mest framtidskompatibla standarden för CC-avståndet mellan bultarna som håller WC-skålen. 230mm eller 180mm? Badrummet byggs nu, men än så länge har jag inte valt WC-skål. Jag måste alltså besluta om det ska vara 230mm eller 180mm.
Skulle nog inte säga att det riktigt finns någon standard men ska du ha en vanlig där bultarna syns på sidan av wc skålen brukar det vara 230 cc. De lite mer design skålarna där bultarna inte syns brukar vara 180 cc så känns som det blir mer och mer 180 då de flesta vill ha en slät wc skålO Olf Oggler skrev:
Ifö t.ex har ju fästen så det fungerar för både 180 och 230
Jag har ju en ifö sign i huset sedan tidigare. Den har ju dold infästning med mått 230mm. Så jag tänkte väl att jag väljer 230 som mått. Men det kanske är dumt. Alla dessa beslut...
Är du osäker på vad du ska välja skulle jag sätta dom 180 cc för får du för dig att sätta en 230 cc skål kan du alltid rädda upp det och täcka hålen som är 180. Sätter du dom 230 och väljer en 180 skål är det inte säkert att hålen täcks av wc skålenO Olf Oggler skrev:
I praktiken måste väl både 180 och 230 täckas av en WC-skål? Eller?B Buster65 skrev:Skulle nog inte säga att det riktigt finns någon standard men ska du ha en vanlig där bultarna syns på sidan av wc skålen brukar det vara 230 cc. De lite mer design skålarna där bultarna inte syns brukar vara 180 cc så känns som det blir mer och mer 180 då de flesta vill ha en slät wc skål
Ifö t.ex har ju fästen så det fungerar för både 180 och 230
Det är ju helt absurt att det finns två parallella standarder. Där de dessutom verkar vara lika vanliga.
Inte alltid beroende på wc stol. Hjälper dock att ha en bra plattsättare som inte tar allt för stora hål för bultarna.O Olf Oggler skrev:
Det är lite samma sak med duschblandare och blandarfästen nu för tiden, ungefär 50/50 mellan 150 och 160
Klicka här för att svara