Hej, försöker förstå vad enklaste och bästa vägen vore att förankra ett pergola/altantak (vill kunna ha bärighet för plexiglas 1,5m ut) i hustakstolarna 220x45.
Har lite ritningar på gång från svenskt träs guide för altantak, men funderar på om jag skulle kunna ersätta berlinsk mot huset med någon form av balksko som fäster direkt mot takstolarna, har fått tips om ”Simpson strong tie Gerw” (finns säkert många olika fabrikat) .. i princip en skrivplats med en liten vinkel för att hålla bjälken i underkant, men osäker på om jag kan avvara bärlinan i ritningsförslaget för en sån här lösning. Eller hur jag isåfall skulle behöva modifiera ingångsvördens för svenskt träs kalkylator?
Går detta att förstå?
mått bifogade nedan. I foto på talspråket, rött markerar takstol (inklädd) och gult tänkt pergola-bjälke.
Har lite ritningar på gång från svenskt träs guide för altantak, men funderar på om jag skulle kunna ersätta berlinsk mot huset med någon form av balksko som fäster direkt mot takstolarna, har fått tips om ”Simpson strong tie Gerw” (finns säkert många olika fabrikat) .. i princip en skrivplats med en liten vinkel för att hålla bjälken i underkant, men osäker på om jag kan avvara bärlinan i ritningsförslaget för en sån här lösning. Eller hur jag isåfall skulle behöva modifiera ingångsvördens för svenskt träs kalkylator?
Går detta att förstå?
mått bifogade nedan. I foto på talspråket, rött markerar takstol (inklädd) och gult tänkt pergola-bjälke.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ursäkta skrivit/skriver från mobilen och ser massa helt galna rättstavningar ovanför.KJD skrev:
Hej, försöker förstå vad enklaste och bästa vägen vore att förankra ett pergola/altantak (vill kunna ha bärighet för plexiglas 1,5m ut) i hustakstolarna 220x45.
Går detta att förstå?
Tror inte på använda ger-bläcket längre då pergolan ska ha annan vinkel än taket såklart. Tänkte inte på det 🤓.
Vårt hus har problemet att det inte finns något utrymme mellan takfot och överkant fönster. Så kan inte få in en bärlina på traditionellt vis.
funderar på om det vart en bättre lösning att fästa en bärlina direkt mot ändträt på takstolarna, tex mha vinkelbeslag (men kräver ju dock en del demontering av inklädd panel under taksprånget).
Sen skulle jag kunna göra som vanligt och gå ut med takbjälkar i balkande till pergola från denna bärlina.
Försökte rita lite. Går detta begripa? Osäker, men intresserad av synpunkter.
Varför inte låta en mekanisk verkstad bocka/svetsa ihop en vinklad plåt, eventuellt med undersida också så att man sprider lasten över en längre sträcka på takstolen och pergolaregeln ?KJD skrev:
Ursäkta skrivit/skriver från mobilen och ser massa helt galna rättstavningar ovanför.
Tror inte på använda ger-bläcket längre då pergolan ska ha annan vinkel än taket såklart. Tänkte inte på det 🤓.
Vårt hus har problemet att det inte finns något utrymme mellan takfot och överkant fönster. Så kan inte få in en bärlina på traditionellt vis.
funderar på om det vart en bättre lösning att fästa en bärlina direkt mot ändträt på takstolarna, tex mha vinkelbeslag (men kräver ju dock en del demontering av inklädd panel under taksprånget).
Sen skulle jag kunna göra som vanligt och gå ut med takbjälkar i balkande till pergola från denna bärlina.
Försökte rita lite. Går detta begripa? Osäker, men intresserad av synpunkter.
Det skulle kunna vara en plan, men då rasar ju målbilden lite, att helga familjen under semestern.
Men du tänker att det blir en för hög punktbelastning då gissar jag?
Såg just en mer rakt-på-lösning som är väldigt nära standardlösningen med bärlina på fasaden . Har 12cm över direkt ovanför fönstren.. dock snor ju lutningen på takstolen detta, men jag skulle kunna få upp en bärlina in här, och sen såga upp panelen som klär in takstolarna, och gå på med min pergola-taktegel rakt på denna.
Gjord en ny bild: rött = bärlina på mina 12cm fasad som återstår, gult = uppsågning i panel, blått = pergolatakregel.
Det här borde ju vara standard, fast jag kanske får dimensionerna efter hur kraftig/klen bärlinan blir här.
Såg just en mer rakt-på-lösning som är väldigt nära standardlösningen med bärlina på fasaden . Har 12cm över direkt ovanför fönstren.. dock snor ju lutningen på takstolen detta, men jag skulle kunna få upp en bärlina in här, och sen såga upp panelen som klär in takstolarna, och gå på med min pergola-taktegel rakt på denna.
Gjord en ny bild: rött = bärlina på mina 12cm fasad som återstår, gult = uppsågning i panel, blått = pergolatakregel.
Det här borde ju vara standard, fast jag kanske får dimensionerna efter hur kraftig/klen bärlinan blir här.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 1.5m plexiglas, är det hela bredden på pergolan, dvs. inga stolpar ytterst ?KJD skrev:
Det skulle kunna vara en plan, men då rasar ju målbilden lite, att helga familjen under semestern.
Beroende på omgivningen kan det bli ett kraftigt lyftande moment när det blåser.
I vilket fall så behövs inte bärlinan om du kan fästa pergolans takbalkar direkt i husets takstolar, t.ex. genom att använda längre metallbeslag som kanske går 30 cm in på takstolarna i stället för de små balkskorna och vinkelbeslagen du hade ritat, har du stolpar längst ut, lär det definitivt fungera.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslagen"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Ok, bra input. Har scannat av beslagsmarknaden men inte hittat mkt i den storleken.P Peter787 skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar med 1.5m plexiglas, är det hela bredden på pergolan, dvs. inga stolpar ytterst ?
Beroende på omgivningen kan det bli ett kraftigt lyftande moment när det blåser.
I vilket fall så behövs inte bärlinan om du kan fästa pergolans takbalkar direkt i husets takstolar, t.ex. genom att använda längre metallbeslag som kanske går 30 cm in på takstolarna i stället för de små balkskorna och vinkelbeslagen du hade ritat, har du stolpar längst ut, lär det definitivt fungera.
Ska ha stolpar längst ut och bärlina där. Första ansatsen var 6 m bred (längs med huset) och 3 m djup (vinkelrätt mot fasaden), men skalat av till 2 m djup. Hela 3 m hög, pga källare/halv sutterräng. Så säkert mkt lyftkraft. (Vingar en del vind här, också västsidan).
Primär funktion är minska solinstrålningen (många fönster) och solskydd.
Sekundärt är lite skydd en sommarkväll, med regnstänk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Justerbar fot till plywood, U-infästning
Möbelsnickeri -
Hur gör man en bra infästning till ett skärmtak?
Altan & Uteplats -
Hjälp med infästning till elfa-hyllor
Inredning -
Infästning orginal stålräcke till utomhustrappa
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Infästning intill regel
Byggmaterial & Byggteknik