Hej allihopa!
Är i steg med att bygga ut huset 60m2 och har nu stött på första funderingen, hur kan man göra på bästa sätt för att fästa bjälklaget. Ska dit med en 220 Regel kan man skruva fast den på sockeln eller måste man försöka fälla in den på nått sätt?

• Vägg med synlig bjälklagshållare under gips, markerad befintlig och ny bärlina, byggprojekt på husgrund, fästa reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av sektion C-C som visar fästning av bjälklag med LT-balk och infästning med skruvar i befintligt bjälklag.
    Skapa konto
  • Ritning som visar konstruktionen av ett bjälklag med bärlina 45x220, fäst med skruvar och balkskor, samt specifikationer för infästningar.
    Skapa konto
Som det står på ritning så ska du riva fasaden för att säkerställa infästningen

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
Precis, såga av fasad och riv, sen fäst in i befintligt bjälklag.

E erikjakan skrev:
Precis, såga av fasad och riv, sen fäst in i befintligt bjälklag.
Jo men hur ska jag kunna få in en 225 Regel där? Spränga bort grundsockeln eller?

Du menar höjdmässigt? Vad har du för grund?

E erikjakan skrev:
Du menar höjdmässigt? Vad har du för grund?
Ser ni inte dem bifogade bilderna?

Jo men jag förstår inte vad du menar, menar du att du måste ner på sockeln en bra bit för att komma i rätt nivår med bärlinan?

Vad har du för sockel?

E erikjakan skrev:
Jo men jag förstår inte vad du menar, menar du att du måste ner på sockeln en bra bit för att komma i rätt nivår med bärlinan?

Vad har du för sockel?
Ja exakt, nästan halva nya bärlinan kommer går ner på sockeln om jag ska hamna i nivå med befintliga bärlinan. Sockeln är cementhålsten

Då hade jag hyrt en vattensåg/klinga och kapat ner betonghålstenen!

Alternativt tagit en grövre dimension tex 115x225 limträ och sen sågat ur den för din grund.

• Ritning av vinkelrätt hörn för markering av kapning i betonghålsten eller limträ.
    Skapa konto
Det kommer att ge sig bättre när du rivit det som behövs.
Du kan behöva bygga ut syllen på det gamla huset för att kunna fästa bärlinan i utbyggnaden

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Jacka ur regeln så den kan stickas in och ställas på syllen. Beroende på hur mycket som måste jackas ur. Går det inte sedan förstärka med en bärlina under som sedan skruvas i sockeln som extra stöd? Alternativt balkskor.
Om jag nu tolkar ritningarna rätt.

Har pratat med konstruktören och lösningen blir att bygga ut syllen så den hamnar i liv med sockeln.

• Ritning av byggdetalj som visar syllen i linje med sockeln, inklusive trälister, konstruktionsskruvar och gängstänger.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.