Problem: jag ska sätta upp en metallställning (se schematisk bild) på en bergvägg där jag sedan ska ställa en större blomlåda. Detta är delvis för att dölja ett par väldigt fula rör.
Det jag undrar är hur orolig jag ska vara ang infästningen. Det jag primärt är orolig för är att det skall komma in vatten och agera snigeldynamit. Vad tror ni? Har man tagit hänsyn till detta i nuvarande upphängning? Ska jag göra som i ett badrum och spruta silikon i hålet först?
En annan fråga är hur jag ska vända vinkeljärnen i förhållande till järnrören? Min tanke är att (3) och (A) är rimligast.
Ytterligare en fråga är vilken typ av plugg och skruv jag ska ha för infästning i berget. Nylonplugg och en rejäl skruv? Har köpt lite, ska försöka fixa en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det jag undrar är hur orolig jag ska vara ang infästningen. Det jag primärt är orolig för är att det skall komma in vatten och agera snigeldynamit. Vad tror ni? Har man tagit hänsyn till detta i nuvarande upphängning? Ska jag göra som i ett badrum och spruta silikon i hålet först?
En annan fråga är hur jag ska vända vinkeljärnen i förhållande till järnrören? Min tanke är att (3) och (A) är rimligast.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ytterligare en fråga är vilken typ av plugg och skruv jag ska ha för infästning i berget. Nylonplugg och en rejäl skruv? Har köpt lite, ska försöka fixa en bild.
Produkter som diskuteras: "Nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Jag skulle vilja säga 4 och B är bättre för då har du en något sådär "ren" överyta på vinkeljärnet som blir lättare att hålla ren från fuktsamlande smuts. Sedan skulle jag inte använda skruv och plugg utan någon form av kemmassa och varmförzinkad eller rostfri gängstång alternativ en varmförzinkad eller rostfri expander.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Infästning, ipr-isolering/sauna satu betonvägg, bastu
Isolering -
Infästning av reglar till takterass
Byggmaterial & Byggteknik -
Pex tappvatten - Infästningen i köket, hur?
Vatten & Avlopp -
Hjälp att hitta skruvar till infästning sav stolpfritt räcke
Altan & Uteplats -
Infästning av takbalkar mot bärlina.
Byggmaterial & Byggteknik