Jag ska montera en takarmatur i enkelgips (i tak) som sitter på gles cc 400 mm.
Takfästet ska fästas i gipsen med 4 st skruvar med inbördes avstånd motsvarande hörnen i en rektangel som är ca 5 x 45 cm.
Skruvhålen i takfästet är relativt små.
Takarmaturen väger strax under 4 kg så belastningen blir bara ca 1 kg per infästningspunkt (dock sitter de ju ganska nära varandra "på kortsidorna").
Vilken sorts infästning ska jag välja?
Kraven är:
-ska inte riskera dras ur så att lampan trillar ner,
-ska lyckas på första försöket,
-ska göra minimal åverkan på gipsen,
-ska gå att ta bort utan ett jättehål i gipsen.

Måste den sitta mellan glesen ? En gles en krok, 6 mm hål i gipsen

Borta 5,5mm hål, i med gul eller röd plugg, skruva.

Molly!

Absolut inte Gul eller röd plugg i gips eller skivmaterial. En bra universalplugg eller molly. En Molly klarar 20-25 Kg (+säkerhetsfaktor) beroende på vem du frågar.

Nicro Nicro skrev:
Absolut inte Gul eller röd plugg i gips eller skivmaterial. En bra universalplugg eller molly. En Molly klarar 20-25 Kg (+säkerhetsfaktor) beroende på vem du frågar.
Herregud, jag har satt upp mängder med armaturer med gul eller röd plugg. Det är klart att den går att slita ner om man vill, men du kan slita ner allt med våld.

Instämmer, gul eller röd plugg-thorsmannplugg funkar för många grejor som ska upp på en gipsvägg.

J Johan456 skrev:
Herregud, jag har satt upp mängder med armaturer med gul eller röd plugg. Det är klart att den går att slita ner om man vill, men du kan slita ner allt med våld.
Inte ens tillverkarna rekommenderar färgad plastplugg till gips och skivmaterial så varför rekommendera den när det finns så många andra produkter som fungerar på ett bättre sätt.

Nicro Nicro skrev:
Inte ens tillverkarna rekommenderar färgad plastplugg till gips och skivmaterial så varför rekommendera den när det finns så många andra produkter som fungerar på ett bättre sätt.
För att det går snabbt och fungerar mkt bra.

J Johan456 skrev:
För att det går snabbt och fungerar mkt bra.
Tar det längre tid att trycka in en grå nylonplugg än en röd plastmugg? :thinking:

J jonaserik skrev:
Måste den sitta mellan glesen ? En gles en krok, 6 mm hål i gipsen
Ja: den hamnar mellan glesen (ska centras över ett bord). Och takfästet med de fyra hålen i hörnen måste användas för att man ska kunna hänga upp själva armaturen.

M mickekarl skrev:
Molly!
Molly känns overkill. Dels för att belastningen bara blir ca 1 kg per infästning/skruv. Dels onödigt stort hål i gipsen när man en gång tar bort lampan.

E etompau skrev:
Instämmer, gul eller röd plugg-thorsmannplugg funkar för många grejor som ska upp på en gipsvägg.
Nu är det i gipstak lampan ska fästas...

Finns något som kallas butterfly med och fungerar utmärkt till enkelgips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.