14 686 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Infästning för taklampa i enkelgips?
Sida 1 av 2
Jag ska montera en takarmatur i enkelgips (i tak) som sitter på gles cc 400 mm.
Takfästet ska fästas i gipsen med 4 st skruvar med inbördes avstånd motsvarande hörnen i en rektangel som är ca 5 x 45 cm.
Skruvhålen i takfästet är relativt små.
Takarmaturen väger strax under 4 kg så belastningen blir bara ca 1 kg per infästningspunkt (dock sitter de ju ganska nära varandra "på kortsidorna").
Vilken sorts infästning ska jag välja?
Kraven är:
-ska inte riskera dras ur så att lampan trillar ner,
-ska lyckas på första försöket,
-ska göra minimal åverkan på gipsen,
-ska gå att ta bort utan ett jättehål i gipsen.
Takfästet ska fästas i gipsen med 4 st skruvar med inbördes avstånd motsvarande hörnen i en rektangel som är ca 5 x 45 cm.
Skruvhålen i takfästet är relativt små.
Takarmaturen väger strax under 4 kg så belastningen blir bara ca 1 kg per infästningspunkt (dock sitter de ju ganska nära varandra "på kortsidorna").
Vilken sorts infästning ska jag välja?
Kraven är:
-ska inte riskera dras ur så att lampan trillar ner,
-ska lyckas på första försöket,
-ska göra minimal åverkan på gipsen,
-ska gå att ta bort utan ett jättehål i gipsen.
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Herregud, jag har satt upp mängder med armaturer med gul eller röd plugg. Det är klart att den går att slita ner om man vill, men du kan slita ner allt med våld.Nicro skrev:
Inte ens tillverkarna rekommenderar färgad plastplugg till gips och skivmaterial så varför rekommendera den när det finns så många andra produkter som fungerar på ett bättre sätt.J Johan456 skrev:
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer