B
Jag bygger en pergola där jag gjort en ram med 45x145 som är cirka 4 meter. Nu vill jag fälla in 45x120 reglar mellan dessa med cc 400. Vill alltså inte att reglarna ligger ovanpå som man ofta ser.
Tänkte att jag skruva dessa från utsida med ett par 6x100-skruv i båda ändor. Blir dock osäker på om det kommer hålla eller om virket är klenare när jag skruvar i ändträ?

Bifogar en liten bild hur jag tänker.

B
Skulle gått upp i dimension på skruv 6x140 tex.

B
Ja det är kanske klokt om jag ska skruva i ändträ.

Börjar fundera på om jag kanske ska jacka ur reglarna istället.

Det blir lättare att skruva fast, men jag vet inte om jag tycker det är så snyggt att se massa stumpa av reglarna som sticker upp. Vill inte lägga reglarna i andra riktningen heller då jag tror det ser sämre ut.

• Träreglar i ett byggprojekt utomhus, med vinkel och ändträ synligt samt natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vår balkong är byggd av 45x220 och den är fäst mot fasaden i en regel på det vis du beskriver - med skruvar in i ändträ't - och jag tror att de använde 3 skruvar i varje regel. Dimensionen på skruvarna var nog 6x180 mm.
Sen vilar reglarna på en limträbalk ca 2 m från fasaden och är skruvade på samma sätt i en avslutande regel i ytterkant. Reglarna är satta med c/c 600 mm och det är inga problem med hållfastheten eller svikt.

I en pergola är det inte någon större belasting så jag tror absolut att två skruvar 6x140 i varje ände ska räcka för att hålla dina reglar på plats.

Finns balkskor för den där typen av konstruktioner som du kan sprejmåla innan du sätter upp
Metallisk balksko med flera förborrade hål, lämplig för konstruktioner och kan målas innan installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.