Håller på och sätter in gamla karmlösa verandafönster i en nybyggd glasveranda.
Hur hade ni gjort gällande fönsterbleck? Tänkte knacka till egna från Byggmax men de har ju en liten fals i bakkant som ska stickas in i ett spår i karmen. Hade helst inte gjort så mycket åverkan på bågarna men för att slippa röta kanske det inte är annat än att greppa Fein:en och göra ett spår i bågen?
Bredden på bågens ytterstycken är 4 cm.
Hur hade ni gjort gällande fönsterbleck? Tänkte knacka till egna från Byggmax men de har ju en liten fals i bakkant som ska stickas in i ett spår i karmen. Hade helst inte gjort så mycket åverkan på bågarna men för att slippa röta kanske det inte är annat än att greppa Fein:en och göra ett spår i bågen?
Bredden på bågens ytterstycken är 4 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Köp bleck hos plåtslagaren?
Köpte ett bleck på byggmax för att klippa till provbitar för att ta fram vilka dimensioner jag ville ha på mina bleck. Sedan skissade jag upp det och lämnade till plåtslagaren, de fixade alla uppvik också.
Men plåten på byggmax är ju väldigt tunn i jämförelse med den från plåtslagaren, byggmax verkar vara kring 0.3-0.4 mm och den från plåtslagaren är nog det dubbla.
Det behöver ju inte vara så dyrt heller, fick 4m ståndplåt(?) tillklippt och bockad för 160kr för några veckor sedan.
Köpte ett bleck på byggmax för att klippa till provbitar för att ta fram vilka dimensioner jag ville ha på mina bleck. Sedan skissade jag upp det och lämnade till plåtslagaren, de fixade alla uppvik också.
Men plåten på byggmax är ju väldigt tunn i jämförelse med den från plåtslagaren, byggmax verkar vara kring 0.3-0.4 mm och den från plåtslagaren är nog det dubbla.
Det behöver ju inte vara så dyrt heller, fick 4m ståndplåt(?) tillklippt och bockad för 160kr för några veckor sedan.
Hur det ska (eller bör) sitta är ju just det jag undrar över... Jag kan säkert inte fräsa snyggt men är det bäst att få in den lilla falsen i träet så är det värt ett försök tänker jag.T TheGame skrev:
Det är såklart ett alternativ men frågan hur jag ska fästa dem kvarstår ju oavsett var jag köper blecken. Med bleck utan den där 5 mm falsen som vanligtvis sätts i spår i karmen så måste jag väl täta mellan plåt och båge? Så, vilket alternativ är att föredra?richardtenggren skrev:
Köp bleck hos plåtslagaren?
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Jag tillverkade en egen "karm" i underkant. Lätt sluttande så att ev vattten kan rinna ut, samt spårad för plåten.J jerydh skrev:
Jag slog i två spik i fönsterbågens underkant, så bågen har en liten springa i underkant, dvs inte står direkt på "karmen". Karmunderdelen är enkel att tillverka i en vanlig bordsåg. Lite yxiga dimensioner nedan, men du kanske fattar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Också här är jag nyfiken på vilken lösning det blev i slutändan!J jerydh skrev:
Jag gjorde ett tunt spår i ytterbågen, tryckte i silikon och förde in falsen på blecket. Jag tycker det blev sådär och hade kanske gjort annorlunda idag.J JessicaBy skrev:
Har haft andra problem parallellt på grund av att jag använde dåligt kitt, men det känns ändå som att det suger in fukt i karmen när det regnar. Som sagt, eventuellt inte på grund av bleckinfästningen.
Klicka här för att svara