Jag har fått hem den diskbänk och blandare jag beställt. En Intra Horizon diskbänk för infällning och en Mora Temp blandare. Båda utstrålar hög kvalitet. En enorm skillnad mot de sladdriga plåtarbeten man kan se i stora varuhus ibland. Samtidigt enormt mycket dyrare. Man får vad man betalar för.

Men. Att man tillverkar bra diskbänkar innebär inte med automatik att man kan montera dem.

Nu lovar jag mig själv att alltid göra på det sätt jag anser smartast och inte slaviskt följa medföljande instruktioner. Man anser t.ex. att det bifogade silikonet skall påföras diskbänken i förväg och sedan lägga på den och skruva fast den. Det fungerar kanske i de bästa av världar.

Nu var inte silikonet färskt heller vilket naturligtvis inte gjorde metoden bättre. Vad som hände var att en fastsättningskrampa, en mycket viktig sådan inte gick att få fast i plåten. Liggande på rygg i diskbänkskåpet. Det visade sig efter att jag tagit bort plåten igen att det inte gick att fästa den ens med plåten fri. Klämman nådde inte fram. Hålet satt lite för högt.

I morgon gör jag så här: Lägger dit plåten. Märker ut var klämmorna skall fästas. Lyfter av plåten och sätter dit dem bekvämt. Lägger dit plåten igen och drar till skruvarna mycket lätt. Bestämmer mig för vilket tätningsmedel jag vill ha och lättar en aning på plåten. Trycker in medlet. Kryper under och drar fast. Torkar av överskott medan det ännu är färskt.

LUDDET skrev:
Klämman nådde inte fram. Hålet satt lite för högt.

.
Nej, så var det inte. Hålet satt inte för högt. Klämman skulle brytas inåt i sitt översta läge. Gick inte att upptäcka instuvad i diskbänksskåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.