Byggahus.se
Går det att få infälld el i en tegel vägg om man bygger väggen ifrån grunden?
Jag kan själv inte komma på hur det ska gå till för man kan ju inte spåra som man annars gör när man ändå ska putsa
 
Är den synlig från båda sidorna? Annars lägger du rören bakom väggen. Är den synlig från alla hållfår du bygga två tunnare väggar med mellanrum emellan. Elen placerar du då i mellanrummet
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är den synlig från båda sidorna? Annars lägger du rören bakom väggen. Är den synlig från alla hållfår du bygga två tunnare väggar med mellanrum emellan. Elen placerar du då i mellanrummet
Jag hade tänkt bygga en mellanvägg av tegel och el ska finnas på båda sidor och så ha synlig tegel på båda sidor och dubbla tegel tar för mkt plats tyvärr. Har aldrig tänkt på detta innan
 
tommib
I värsta fall kan du fälla in kabel i fogarna men det är atypiskt och väldigt surt om någon senare borrar rakt i kabeln. Då får du använda utanpåliggande apparater (eller vara väldigt noga när du jackar ur för spårdosor). Johan456 föreslår den i mitt tycke bästa lösningen om man nu måste göra detta, med dubbla väggar.

Jag var på väg att skriva vad som föranledde frågan men du kom med mer information under tiden.

Förlägg elen utanpåliggande om du måste göra en sådan vägg.
 
Tack för svar. Utan på ligande el gillar jag aldrig :)

Finns ju ett jobbigt alternativ att borra hål i tegeln efterhand man murar så markerar man var kabeln kommer så hålen kommer rätt nerifrån och upp där slang utsläppet hamnar.
Får se om jag ger mig på tegel
 
Om du ska bygga muren från grunden så bestämmer du i vilken höjd kablarna ska komma ut ur väggen. När du ska lägga detta skift lägger du två kablar i mitten och murbruk på bådan sidor. Sedan nästa skift ovanpå. Det finns passande tunna kablar för inmurning, du behöver inte lägga rör.
Risken för att någon spikar i det senare är lika stor/liten som för en elkabel/VP-rör bakom en gipsvägg.
 
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Risken för att någon spikar i det senare är lika stor/liten som för en elkabel/VP-rör bakom en gipsvägg.
Med skillnaden att ett genomspikat/skruvat rör kan du åtgärda genom att dra ut spiken/skruven och tråda om. Jag skulle dessutom säga att risken är något större då många (felaktigt) borrar i fogen när de ska fästa något i tegelväggar.

Visst, man kan märka ut eller spara en minnesanteckning om vilken fog det är som innehåller kablarna men jag skulle försöka tänka om.

TS, har du tänkt på hur stabil väggen blir? Ett lager tegel tycker jag känns rätt svajigt för en hel vägg utan något stöd.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du ska bygga muren från grunden så bestämmer du i vilken höjd kablarna ska komma ut ur väggen. När du ska lägga detta skift lägger du två kablar i mitten och murbruk på bådan sidor. Sedan nästa skift ovanpå. Det finns passande tunna kablar för inmurning, du behöver inte lägga rör.
Risken för att någon spikar i det senare är lika stor/liten som för en elkabel/VP-rör bakom en gipsvägg.
Jo, men med den skillnaden att ledningarna ofta går att byta om någon spikat i röret.
Mantlad kabel utan rör är ok. Använd EQLQ eller EXLQ och anslut biledaren till jord i mata de ände.
 
tommib tommib skrev:
Med skillnaden att ett genomspikat/skruvat rör kan du åtgärda genom att dra ut spiken/skruven och tråda om. Jag skulle dessutom säga att risken är något större då många (felaktigt) borrar i fogen när de ska fästa något i tegelväggar.

Visst, man kan märka ut eller spara en minnesanteckning om vilken fog det är som innehåller kablarna men jag skulle försöka tänka om.

TS, har du tänkt på hur stabil väggen blir? Ett lager tegel tycker jag känns rätt svajigt för en hel vägg utan något stöd.
Du var snabbare :)
 
Borra hål i tegelstenarna eftersom du bygger väggen och "trä på" stenarna på slangen eftersom. Gör du "hålet" i stenarna 20 - 22 mm och använder 16 slang får du även lite justermån.
Använd en diamanthålsåg så är det både enkelt och går fort att ta hålen.
Mura/putsa in en kabel i fogen får väl ses som ett sämre alternativ.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Och menar du spåra in i en vägg så är det inga nyheter, men har man spåret kan man ju lika gärna lägga slang eller rör. Inget dyrare och mer framtidssäkert.
Vill man däremot ha infällda ledningar i en tegelvägg som inte ska putsa (som det var i det här fallet) så blir ju spårning inte så bra.
 
Beroende på hur mycket el som ska in finns ju lite olika sätt att göra detta. Är det ett antal eluttag och inga brytare borde det vara lättast och enligt svensk "standard" med rör och FK/FQ. Fräs eller såga ur ett jack uppifrån ner i teglet innan eller efter murning till det skiftet där uttagen ska sitta och då även fixa in dosor på ett snyggt sett. Är det brytare brukar ju de inte sitta mitt på en vägg och då blir det ju att dra i tak eller golv och sedan rakt upp till dosan. Kan inte vara så fasligt massa extra jobb.
Lite planering innan med var rören kommer in mot väggen borde lösa det mesta. Är även jag tveksam på en vägg med enkeltegel,
 
S
Mura två väggar med mellanrum för el med fasadtegel som är 60 mm djupa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.