Byggahus.se
Hej,

Jag tänkte fälla in en sittbänk mellan två väggar. Materialet i sittbänken tänkte jag skulle vara en bänkskiva av ek 27mm för att få den riktigt stabil. Min förhoppning är att kunna lösa detta utan några stödben, för att få den att se svävande ut.

Förutsättningarna och hur jag tänkt utformningen på bänkskivan:
Skiss av väggkonstruktioner med måttangivelser, materialbeskrivningar, och snittvisning från olika perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till utmaningen. För att undvika konsoler, stora reglar eller ben så tänkte jag på vinkeljärn. Men då belastning kommer bli hög (2-3 fullvuxna personer kanske) så är jag tveksam på om infästningen håller.

Kan en massa vinkeljärn fungera? Typ så här:
Byggritning för väggkonstruktion, visar materialskikt, mått och uppbyggnad i plan och sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möjligen i kombination med list/regel ovanpå skivan in mot väggarna, som förhindrar att bakänden lyfter. (kommer täckas med kuddar)

Är detta dömt att misslyckas? Eller finns det nån klok människa med en smartare lösning som i första hand är hållbar, men som också är snygg?

Mvh,
Jesper
 
Vinkeljärn längs med alla sidor på väggarna är tillräckligt, 30x30x5 hade jag tagit
 
Om du skruvar upp vinkeljärn på väggen och sen skrivar skivan underifrån i denna så borde det ju hålla för hur mycket som helst.

Svart, vinklad profil, troligen plast eller gummi, vit bakgrund, del av större objekt, konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså den här sortens järn. Då kan du ju sätta ett antar skruv genom OSB/råspont men även pricka reglarna.

https://www.bauhaus.se/vinkeljarn-2...bCylvEb1CFcR86QctkSxp_kOHmH5N_JoaAhLSEALw_wcB
 
Funkar säkerligen med vanliga 45x45 reglar också om man förborrar snyggt så det inte spricker.
 
Tack för svar. Vet någon hur mycket sämre bärighet ett vinkeljärn får om man vänder det upp och ner? I så fall kan man fasa in det i bänkskivan, för att bli helt osynligt.
 
I det här fallet tror jag inte det spelar så stor roll. Ett vinkeljärn ordentligt skruvat i väggen på detta vis kan bära riktigt stora laster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.