Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Den har ett stort fel - att det står biltema på den 
Sedan är specen otydlig men det låter som om den initialt belastar så mycket att den JFB triggas, såsom spänningsprovarna var gjorda förr. Min gamla var så, man var tvungen att "värma upp" den först mellan fas - nolla innan man kunde mäta mellan fas - pe. Så få de inte vara konstruerade idag, det är farligt att ta i ena testproben.
Specen anger inte heller vilken standard den uppfyller.
Sedan är specen otydlig men det låter som om den initialt belastar så mycket att den JFB triggas, såsom spänningsprovarna var gjorda förr. Min gamla var så, man var tvungen att "värma upp" den först mellan fas - nolla innan man kunde mäta mellan fas - pe. Så få de inte vara konstruerade idag, det är farligt att ta i ena testproben.
Något tips på prisvärd spänningsprovare?Bo.Siltberg skrev:
Den har ett stort fel - att det står biltema på den
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Nej, det gör den inte ser jag nu. På den, fysiskt, står det dock IEC EN61243-3, vilket verkar vara rätt standard om googles AI-svar är något att lita på. Är det? Slarvigt att det inte är med i manualen...Bo.Siltberg skrev:
Meh.... Jag ser det inte som ett jätteproblem. Är det så mycket bättre med UNI-T?Bo.Siltberg skrev:
Men visst, när denna pajar blir det något dyrare. Kanske en Fluke. Kanske en UNI-T.
Min inställning är att så länge den är säker att använda och uppfyller relevant standard så är den ok. Bättre en spänningsprovare för 299 kr som folk köper och använder för sina små olagligheter än en spänningsprovare för 599 kr som man tycker är för dyr och hoppar över.
Inte varit något som jag upplever som ett problem men jag kanske mäter L-N först varje gång? Ska testa vid något tillfälle när det inte är ett problem att det säger klick.Bo.Siltberg skrev:
Hej och tack för alla inpass. Efter att ha ringt ett antal upptagna elektriker hade vi tur med en som hade en lucka samma dag. Det visade sig att inget behövde ändras, bara att sticka i kontakten. Men det visste vi ju inte innan de kontrollerat. Mkt nöjd med både spis och service.S Fru Kan Själv skrev:Dags att byta spis och nu har vi beställt en med induktion, haft med vanlig keramikhäll förut. Det verkar bli fast installation, stickkontakt hittills. Då uppstår frågan om man måste göra om ngt i förväg eller räcker att beställa med installation. Så här ser det ut i kontakten (ja, jag stängde av elen innan men mer än så här vågade jag inte skruva loss). Kan man utifrån denna bild avgöra om man måste ha dit elektriker INNAN. Eller så får de bara leverera spisen och så beställer vi elektriker som gör hela jobbet efter, kanske säkrast?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden