4 925 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Induktionshäll
Sida 1 av 2
Hjälp nu....
Vi trodde att vi hade dubbel uppsättning kastruller stekpannar och liknande. Vi såg nu att vårt nya hus har induktionshäll.... Fungerar inte vanliga kastruller alls? Eller kan det skada?
Trodde att vi kände oss rika men nu verkar det bara vara att börja om, skit med.
Vi trodde att vi hade dubbel uppsättning kastruller stekpannar och liknande. Vi såg nu att vårt nya hus har induktionshäll.... Fungerar inte vanliga kastruller alls? Eller kan det skada?
Trodde att vi kände oss rika men nu verkar det bara vara att börja om, skit med.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag är glad att jag ännu inte haft möjligheten att investera i en induktionshäll för vid varje köksrenovering jag gör till folk så blir jag erbjuden deras gamla kastruller och annat som de inte har nytta av så jag bytar upp mig hela tiden... 
Jo jag vet det med magneter men den fastnar inte på våra kastruller. Betyder det att de inte fungerar alls??
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack snälla för svaret. Vill du ha mina också 
Det finns induktions-adapter som går att använda om man exempelvis har en massa gamla aluminium-kastruller.
Det är en metallskiva (med handtag) som man lägger på induktionsplattan, och så ställer man vilken kastrull som helst ovanpå den. Skivan värms upp av induktion och värmer i sin tur kastrullen, som en vanlig platta.
När vi bytte till induktion var det dock bara en av de kastruller vi använde som inte funkade. Riktiga stekpannor och grytor är ju i gjutjärn och funkar utmärkt, och nya kastruller funkar oftast med induktion, så någon adapter blev det inte för oss.
Det är en metallskiva (med handtag) som man lägger på induktionsplattan, och så ställer man vilken kastrull som helst ovanpå den. Skivan värms upp av induktion och värmer i sin tur kastrullen, som en vanlig platta.
När vi bytte till induktion var det dock bara en av de kastruller vi använde som inte funkade. Riktiga stekpannor och grytor är ju i gjutjärn och funkar utmärkt, och nya kastruller funkar oftast med induktion, så någon adapter blev det inte för oss.
Redigerat:
Raceman: hmm så Billiga på Ikea är ingen idé alltså?! Beror det på vilken häll man har? En dyr häll borde ju inte låta tycke man...
LisaHenrik skrev:
Ikeas 365+ serie funkar utmärkt.
Om ni dock har någon kastrull el. dyligt som kanske bara används någon gång per är så blir det billigare med en ovan nämda adapter. Kör själv så en gång per år när det är storkalas