4 628 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Induktionshäll, tips
Hejsan
Det börjar bli dags att investera i en induktionshäll.
Några av önskemålen är
1. Lätt att manövrera, gärna med vred
2. Det ska gå att använda kärl med olika former, kvadratiska osv med värme över hela kärlets yta
3. Man ska kunna köra med en grillplatta
4. Hällen får gärna ha ett begränsat djup och istället vara bredare, dvs bara en platta i djupled och fler i bredd. Vi kan tänka oss att det räcker med tre plattor i bredd.
5. Hög effekt på minst en platta, dvs minst 3kw.
Har ni några tips på hällar som uppfyller så många som möjligt av ovanstående punkter?
Det börjar bli dags att investera i en induktionshäll.
Några av önskemålen är
1. Lätt att manövrera, gärna med vred
2. Det ska gå att använda kärl med olika former, kvadratiska osv med värme över hela kärlets yta
3. Man ska kunna köra med en grillplatta
4. Hällen får gärna ha ett begränsat djup och istället vara bredare, dvs bara en platta i djupled och fler i bredd. Vi kan tänka oss att det räcker med tre plattor i bredd.
5. Hög effekt på minst en platta, dvs minst 3kw.
Har ni några tips på hällar som uppfyller så många som möjligt av ovanstående punkter?
Redigerat:
Har inte så många tips däremot vet jag, efter 3 år med induktionshäll, en del nackdelar. Värmer mest i mitten av plattan, ut i kanterna kan det vara mycket lägre temperatur. Vår häll har en del hyss för sig, piper och tjuter vid hög belastning samt får för sig att stänga av och på vid minsta felhantering. Men det kanske du känner till?
Ja, jag har en lös induktionsplatta a la restaurangkök, och den låter lite ibland. Men jag har accepterat ljudet och då blir det istället en liten signal om att plattan är på, funkar och kör för full effektdengroth skrev:Har inte så många tips däremot vet jag, efter 3 år med induktionshäll, en del nackdelar. Värmer mest i mitten av plattan, ut i kanterna kan det vara mycket lägre temperatur. Vår häll har en del hyss för sig, piper och tjuter vid hög belastning samt får för sig att stänga av och på vid minsta felhantering. Men det kanske du känner till?
Även den värmer inte ut i kanterna, men det finns en enkel orsak till det, induktionselementet är inte större. Tar man en gjutgjärnspanna och häller lite flytande margarin i pannan, så ser man på margarinet exakt var induktionselementet sitter och dess storlek. Och ja, det är irriterande, därav mitt krav 2, som jag inte vet hur väl det uppfylls med någon häll egentligen, även om tillverkarna säger att det ska funka.
Det finns ju hällar med flexibla zoner. Det kanske är vad du är ute efter?
www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar.html?filter=flexinduction~1128507&max=40990
www.miele.se/konsument/produkturval-hallar-och-combiset-2464.htm#31
Eller denna utan fasta zoner:
www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH875KU11E.html
Prislapparna är kanske en aning avskräckande.
www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar.html?filter=flexinduction~1128507&max=40990
www.miele.se/konsument/produkturval-hallar-och-combiset-2464.htm#31
Eller denna utan fasta zoner:
www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH875KU11E.html
Prislapparna är kanske en aning avskräckande.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
man kommer aldrig få en jämn effekttillförsel på en induktionshäll pga hur spolarna är uppbyggda, man får en så kallad 'donut'-effekt på värmen(har själv kollat hur den ser ut mha en värmekamera).
man löser det genom att använda bättre kastruller/stekpannor som har flera lager i sig för att jämna ut värmeöverföringen så att värmen blir jämn över hela ytan som används till tillagning. Billiga kastruller/stekpannor och de som inte är gjorda för induktion får som tidigare förklarat en ojämn värme över hela ytan
man löser det genom att använda bättre kastruller/stekpannor som har flera lager i sig för att jämna ut värmeöverföringen så att värmen blir jämn över hela ytan som används till tillagning. Billiga kastruller/stekpannor och de som inte är gjorda för induktion får som tidigare förklarat en ojämn värme över hela ytan
Vi köpte denna hällen för ca 6 månader sedan, och jag är nöjd än så länge.
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH675MN27E.html?source=browse
Den är MYCKET bättre än vår förra IKEAhäll. Köper inte häll därifrån igen. Whirlpool tror jag att det var.
Angående knappar så undviker jag det. Man kan inte använda hela ytan till redskapen om man vill ställa undan något till sidan. Dessutom kan man skada dem om man har otur. Om något kokar över så kan det rinna ned mellan hällen och knappen. Jag kan ärligt säga att jag vet inget om de är ömtåliga eller samlar skit, det är bara vad jag tror. Men att inte kunna använda hela ytan för att det är knappar ivägen det vet jag att det är kasst.
Fördelarna med denna jämfört med IKEA är:
¤Den låter inte när jag använder den. IKEAhällen brummade som en ångpanna. Högt. Värdelöst. När jag påpekade detta sade de att det var grytorna/kastrullerna som var dåliga. Med samma redskap på Siemenshällen låter det knappt någonting.
¤Jag kan lägga saker över touchknapparna utan att det börjar pipa som ett inbrottslarm på Siemenshällen. På IKEAhällen pep det så fort någonting lades på knapparna. Brukar stå och läsa tidningen vid spisen, men det gick inte för det pep HELA tiden, och det gick inte att koppla bort. Likaså om man ställde en kastrull på knapparna så pep det.
På denna hällen finns det en stor yta för stekgrytor och större kastruller, mycket bra. Värme över hela botten istället för bara i mitten. Och man kan lägga grillgaller på den ytan om man vill.
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/tillbehör-ugn-spis-och-fläkt/HZ390522.html
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH675MN27E.html?source=browse
Den är MYCKET bättre än vår förra IKEAhäll. Köper inte häll därifrån igen. Whirlpool tror jag att det var.
Angående knappar så undviker jag det. Man kan inte använda hela ytan till redskapen om man vill ställa undan något till sidan. Dessutom kan man skada dem om man har otur. Om något kokar över så kan det rinna ned mellan hällen och knappen. Jag kan ärligt säga att jag vet inget om de är ömtåliga eller samlar skit, det är bara vad jag tror. Men att inte kunna använda hela ytan för att det är knappar ivägen det vet jag att det är kasst.
Fördelarna med denna jämfört med IKEA är:
¤Den låter inte när jag använder den. IKEAhällen brummade som en ångpanna. Högt. Värdelöst. När jag påpekade detta sade de att det var grytorna/kastrullerna som var dåliga. Med samma redskap på Siemenshällen låter det knappt någonting.
¤Jag kan lägga saker över touchknapparna utan att det börjar pipa som ett inbrottslarm på Siemenshällen. På IKEAhällen pep det så fort någonting lades på knapparna. Brukar stå och läsa tidningen vid spisen, men det gick inte för det pep HELA tiden, och det gick inte att koppla bort. Likaså om man ställde en kastrull på knapparna så pep det.
På denna hällen finns det en stor yta för stekgrytor och större kastruller, mycket bra. Värme över hela botten istället för bara i mitten. Och man kan lägga grillgaller på den ytan om man vill.
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/tillbehör-ugn-spis-och-fläkt/HZ390522.html
Nu är hällen installerad och provad. 
Den är helt klart till vår belåtenhet, även om själva vredet kunde varit lite "robustare", men det är väl ungefär vad man får med en magnethållare
Har inte testat så mycket ännu, men kokat lite vatten, stekt några ryggbiffar på stekhäll, kokat kaffe i moka-bryggare, och hällen verkar knäpp tyst.
Jag upplever att hällen är mycket prisvärd.
Den är helt klart till vår belåtenhet, även om själva vredet kunde varit lite "robustare", men det är väl ungefär vad man får med en magnethållare
Har inte testat så mycket ännu, men kokat lite vatten, stekt några ryggbiffar på stekhäll, kokat kaffe i moka-bryggare, och hällen verkar knäpp tyst.
Jag upplever att hällen är mycket prisvärd.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Tack för återkopplingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden