Hejsan

Det börjar bli dags att investera i en induktionshäll.
Några av önskemålen är

1. Lätt att manövrera, gärna med vred
2. Det ska gå att använda kärl med olika former, kvadratiska osv med värme över hela kärlets yta
3. Man ska kunna köra med en grillplatta
4. Hällen får gärna ha ett begränsat djup och istället vara bredare, dvs bara en platta i djupled och fler i bredd. Vi kan tänka oss att det räcker med tre plattor i bredd.
5. Hög effekt på minst en platta, dvs minst 3kw.

Har ni några tips på hällar som uppfyller så många som möjligt av ovanstående punkter?

Redigerat:
Har inte så många tips däremot vet jag, efter 3 år med induktionshäll, en del nackdelar. Värmer mest i mitten av plattan, ut i kanterna kan det vara mycket lägre temperatur. Vår häll har en del hyss för sig, piper och tjuter vid hög belastning samt får för sig att stänga av och på vid minsta felhantering. Men det kanske du känner till?

Jaha, vad tror ni om Neff 5486?

750€ inkl frakt från Tyskland, 12500 här i Sverige.

Uppfyller ju inte önskemålet 4, men det verkar utomordentligt svårt att hitta en häll som gör det, givet övriga önskemål.

• Gilla
LSN
  • Laddar…
dengroth skrev:
Har inte så många tips däremot vet jag, efter 3 år med induktionshäll, en del nackdelar. Värmer mest i mitten av plattan, ut i kanterna kan det vara mycket lägre temperatur. Vår häll har en del hyss för sig, piper och tjuter vid hög belastning samt får för sig att stänga av och på vid minsta felhantering. Men det kanske du känner till?
Ja, jag har en lös induktionsplatta a la restaurangkök, och den låter lite ibland. Men jag har accepterat ljudet och då blir det istället en liten signal om att plattan är på, funkar och kör för full effekt ;)

Även den värmer inte ut i kanterna, men det finns en enkel orsak till det, induktionselementet är inte större. Tar man en gjutgjärnspanna och häller lite flytande margarin i pannan, så ser man på margarinet exakt var induktionselementet sitter och dess storlek. Och ja, det är irriterande, därav mitt krav 2, som jag inte vet hur väl det uppfylls med någon häll egentligen, även om tillverkarna säger att det ska funka.

man kommer aldrig få en jämn effekttillförsel på en induktionshäll pga hur spolarna är uppbyggda, man får en så kallad 'donut'-effekt på värmen(har själv kollat hur den ser ut mha en värmekamera).

man löser det genom att använda bättre kastruller/stekpannor som har flera lager i sig för att jämna ut värmeöverföringen så att värmen blir jämn över hela ytan som används till tillagning. Billiga kastruller/stekpannor och de som inte är gjorda för induktion får som tidigare förklarat en ojämn värme över hela ytan

Vi köpte denna hällen för ca 6 månader sedan, och jag är nöjd än så länge.

http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH675MN27E.html?source=browse

Den är MYCKET bättre än vår förra IKEAhäll. Köper inte häll därifrån igen. Whirlpool tror jag att det var.

Angående knappar så undviker jag det. Man kan inte använda hela ytan till redskapen om man vill ställa undan något till sidan. Dessutom kan man skada dem om man har otur. Om något kokar över så kan det rinna ned mellan hällen och knappen. Jag kan ärligt säga att jag vet inget om de är ömtåliga eller samlar skit, det är bara vad jag tror. Men att inte kunna använda hela ytan för att det är knappar ivägen det vet jag att det är kasst.

Fördelarna med denna jämfört med IKEA är:
¤Den låter inte när jag använder den. IKEAhällen brummade som en ångpanna. Högt. Värdelöst. När jag påpekade detta sade de att det var grytorna/kastrullerna som var dåliga. Med samma redskap på Siemenshällen låter det knappt någonting.
¤Jag kan lägga saker över touchknapparna utan att det börjar pipa som ett inbrottslarm på Siemenshällen. På IKEAhällen pep det så fort någonting lades på knapparna. Brukar stå och läsa tidningen vid spisen, men det gick inte för det pep HELA tiden, och det gick inte att koppla bort. Likaså om man ställde en kastrull på knapparna så pep det.

På denna hällen finns det en stor yta för stekgrytor och större kastruller, mycket bra. Värme över hela botten istället för bara i mitten. Och man kan lägga grillgaller på den ytan om man vill.

http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/tillbehör-ugn-spis-och-fläkt/HZ390522.html

Jag har beställt en sådan Neff som jag nämnde nedan. Någon sa att den tillverkas i samma frabrik som Bosch och Siemens, så vi får hoppas att den håller samma kvalitet också :)

Nu är hällen installerad och provad. :)

Den är helt klart till vår belåtenhet, även om själva vredet kunde varit lite "robustare", men det är väl ungefär vad man får med en magnethållare :)

Har inte testat så mycket ännu, men kokat lite vatten, stekt några ryggbiffar på stekhäll, kokat kaffe i moka-bryggare, och hällen verkar knäpp tyst.

Jag upplever att hällen är mycket prisvärd.

• Gilla
Kjellstrand och 1 till
  • Laddar…
Tack för återkopplingen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.