2 543 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Induktionshäll - inkoppling
Vi funderar på att byta till en induktionshäll (fyra plattor). Finns ju några att välja på, men det är svårt att jämföra då de flesta listas som "230V" på de jämförelsesiter jag kollat på, och det är dåligt med information på tillverkarnas hemsidor också.
Kan man räkna med att de flesta är omkopplingsbara till 2/3-fas eller ska man räkna med att de INTE är det? Jag har trefas 2,5 kvmm (inkl nolla) framdraget, så att köra på enfas 230V känns fel.
Var runt och kollade lite igår, men det verkar mest vara jullovsanställda ungdomar som jobbar nu, och de vet ännu mindre än ordinare personal (de kunde inte ens leta fram en installationsmanual...)
Kan man räkna med att de flesta är omkopplingsbara till 2/3-fas eller ska man räkna med att de INTE är det? Jag har trefas 2,5 kvmm (inkl nolla) framdraget, så att köra på enfas 230V känns fel.
Var runt och kollade lite igår, men det verkar mest vara jullovsanställda ungdomar som jobbar nu, och de vet ännu mindre än ordinare personal (de kunde inte ens leta fram en installationsmanual...)
Moderator
· Stockholm
· 57 882 inlägg
Som jag förstår det så är det vanskligt att köpa och förutsätta att de skall kunna kopplas om till 2/3-fas. Många går att koppla om, men tydligen inte alla.
Det har under året varit en del frågor här på forumet från folk som handlat på elgiganten, där säljder de tydligen hällar som är byggda för Norge. Där går det inte enligt installationsanvisningen att koppla om, men det går tydligen om man kontaktar Elektrolux service.
Det har under året varit en del frågor här på forumet från folk som handlat på elgiganten, där säljder de tydligen hällar som är byggda för Norge. Där går det inte enligt installationsanvisningen att koppla om, men det går tydligen om man kontaktar Elektrolux service.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I din anslutning har du 230 volt mellan fas och nolla så finns nollan framdragen så fungerar det med att köra hällen 2-fasigt 230 volt.
Fast, ho vet...
Protte
Fast, ho vet...
Protte
I dessa tider borde man nog iofs kunna få en säljare att packa upp en vara och kontrollera, men jag är inte riktigt på det stadiet än. Tror inte de är så villiga att packa upp tio apparater för att jag ska kunna jämföra 
Det jag är orolig för är förstås att 230V inte räcker till att köra alla fyra plattorna samtidigt, en del hällar begränsar väl automatiskt effekten i såna lägen.
Det jag är orolig för är förstås att 230V inte räcker till att köra alla fyra plattorna samtidigt, en del hällar begränsar väl automatiskt effekten i såna lägen.
Jag tyckte när jag letade häll att de allra flesta hällar använder 2 faser, vilket gör att du får en fas över på din befintliga in-ledning, förslagsvis till din ugn..
Jag har inte sett en enda häll som använder 3 faser.
Dessutom tycker jag precis som nämnt ovan att det är rätt lätt o hitta informationen på de olika tillverkarnas hemsidor.
Jag har 2*16A till hällen, vill jag köra båda plattor som går på samma fas samtidigt på full effekt så inställer sig en effektbegränsning.. Men hur ofta gör man det??
Leta på!
Jag har inte sett en enda häll som använder 3 faser.
Dessutom tycker jag precis som nämnt ovan att det är rätt lätt o hitta informationen på de olika tillverkarnas hemsidor.
Jag har 2*16A till hällen, vill jag köra båda plattor som går på samma fas samtidigt på full effekt så inställer sig en effektbegränsning.. Men hur ofta gör man det??
Leta på!
Redigerat:
Jag har letat, tycker jag. Ta t ex Electrolux EHD60020P. Det enda som står i den manual som går att ladda ner från hemsidan är en otydlig mening som man kan tolka som att det går att köra tvåfas, men det står ingenting i specifikationerna. Siemens verkar vara lite bättre. Och nu hittade jag faktiskt en Cylinda-manual jag inte sett förut, den var klockren 
Klicka här för att svara