13 225 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Induktionshäll, vilket märke?
Sida 1 av 2
Hej, behöver investera i ny induktionshäll, då den gamla kastat in handduken
Vad har ni för erfarenheter av märken och kvalitet?
Ni behöver INTE föreslå AEG eftersom jag redan äger en sju år gammal trasig sådan som dessutom varit reparerad en gång under garantiperioden och jag är ganska säker på att AEG är en förkortning för helvetet på nått språk som inte jag kan!
(kan ju nämna att även fått byta diskmaskin och reparerat frysen två gånger under samma tidsperiod från samma märke om nån funderar på att köpa vitvaror från denna
tillverkare!)
Ska vara 80 bred minst, så förslag?
Vad har ni för erfarenheter av märken och kvalitet?
Ni behöver INTE föreslå AEG eftersom jag redan äger en sju år gammal trasig sådan som dessutom varit reparerad en gång under garantiperioden och jag är ganska säker på att AEG är en förkortning för helvetet på nått språk som inte jag kan!
(kan ju nämna att även fått byta diskmaskin och reparerat frysen två gånger under samma tidsperiod från samma märke om nån funderar på att köpa vitvaror från denna
Ska vara 80 bred minst, så förslag?
Gillar du inte AEG så skall du inte ta nått av electrolux koncernens produkter vilka inefattar zanussi, elektrohelios, electrolux, husqvarna, IKEA och nämnda AEG dvs. ca 70% av marknaden.
Produkterna är nämligen i stort sätt indentiska och tillverkas i huvudsak i samma fabrik i ett låglöneland.
Produkterna är nämligen i stort sätt indentiska och tillverkas i huvudsak i samma fabrik i ett låglöneland.
Redigerat av moderator:
Nä jag kommer inte köpa något det står Electrolux på, kvalitén har varit under all kritik på våra prylar !
Känns som det blir Siemens/Bosch eller Miele!
Problemet med "bäst i test" är att det gäller ju bara nya prylar, det hade ju varit intressant om nån gjorde ett långtidstest på vitvaror!
Känns som det blir Siemens/Bosch eller Miele!
Problemet med "bäst i test" är att det gäller ju bara nya prylar, det hade ju varit intressant om nån gjorde ett långtidstest på vitvaror!
Jag hade en Husqvarna i förra huset och den funkade bra i de sex år jag hade den. I nya husen så är det även där Husqvarna.
Det är väl lite med Electrolux att de har olika serier, ungefär som VAG (bilar). Electrohelios är billigast, Electrolux mellan, Husqvarna dyrast. (motsvarar Skoda - VW - Audi)
Det är väl lite med Electrolux att de har olika serier, ungefär som VAG (bilar). Electrohelios är billigast, Electrolux mellan, Husqvarna dyrast. (motsvarar Skoda - VW - Audi)
Ja, Husqvarna och AEG skulle vara topp of the line när vi köpte köket enligt försäljaren, vi tycker väl inte hon hade rätt så här i efterhand!
Ringde och pratade lite med ett serviceställe här lokalt, han menade att tyvärr så ser alla hällar ungefär likadana ut under glasskivan, dvs. elektroniken kommer från samma ställe ändå!
Ikea, är det ett alternativ, dom lämnar ju trots allt 5års garanti?!
Ringde och pratade lite med ett serviceställe här lokalt, han menade att tyvärr så ser alla hällar ungefär likadana ut under glasskivan, dvs. elektroniken kommer från samma ställe ändå!
Ikea, är det ett alternativ, dom lämnar ju trots allt 5års garanti?!
Med ditt resonemang är AEG top of the line.Roev08 skrev:
Men tyvärr är de alla lika på insidan. det är i huvudsak utsidan som skiljer.
Till skillnad mot VAG som tillverkar sina produkter i olika länder
tillverkas elux sina på samma fabrik med samma komponenter och med samma montörer.
Electrolux och Husqvarna lämnar oxå 5 års garantiVarfördå skrev:Ja, Husqvarna och AEG skulle vara topp of the line när vi köpte köket enligt försäljaren, vi tycker väl inte hon hade rätt så här i efterhand!
Ringde och pratade lite med ett serviceställe här lokalt, han menade att tyvärr så ser alla hällar ungefär likadana ut under glasskivan, dvs. elektroniken kommer från samma ställe ändå!
Ikea, är det ett alternativ, dom lämnar ju trots allt 5års garanti?!
Jag förstår inte varför man skulle vilja betala för Electrolux eller Husqvarna när man får bättre produkter från Bosch eller Siemens för samma pengar. Vi testade en del hällar innan vi bestämde oss för denna Siemens och det är rätt stor skillnad i känsla på touchreglage mellan olika märken. Även fläktljud och liknande skiljer.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag är grymt nöjd med min Siemens. Helt tyst förutom första 20 sekunderna när man använder booster, exakt och bra upplösning i effekten (jag kan i princip styra bubblornas storlek i realtid i en puttrande gryta) dessutom bra känsla i touch-slidern. Relativt billig också för strax under 5000 kronor i våras.
Modellen jag har heter EH651FE17E förresten.
Modellen jag har heter EH651FE17E förresten.
Jag är inte nöjd med den whirlpool vi har nu. Den har timer-funktion och då och då så får den för sig att den är aktiverad och börja räkna ner och slår av sig själv. Kan ibland hända 10 ggr på raken under en matlagning. Sjukt irriterande!
Tack för svar allihopa, detta råkade sammanfalla med VAB så jag har ägnat hela förmiddagen och ta reda på allt om induktionshällar så nu har jag beställt en Siemens EH875MP17E, låg bra i pris och folk verkar vara nöjda och den passar i befintligt hål i bänkskivan, så jag får väl uppdatera tråden om några år och se om den var till belåtenhet.
Whirlpool - aldrig mer för min del, verkar vara skräpgrejer. Vi har nu fått byta i stort sett alla vitvaror i hela huset från "IKEA by Whirlpool" som förra ägaren installerat överallt under det senaste åren innan vi köpte, så alla vitvarorna har behövt bytas inom 4-7 års ålder. Och dessutom var de även dåliga i funktion och prestanda innan vi bytte...
Miele är min känsla att de håller i all evighet och är ganska bra, men inte riktigt hänger med i teknikutvecklingen med vare sig funktioner eller prestanda? Vi väljer nog bort dem i vårt nya hus trots att det är genomgående Miele vitvaror inräknade som standard i priset.
Bosch och möjligen Siemens är min personligafavorit sedan många år, har bytt både diskmaskiner, tvättmaskiner/tumlare och kyl/frys-skåp i såväl stugan som flera lägenheter jag/vi haft de senaste 10-15 åren, och oftast valt mellandyra Bosch som jag varit mycket nöjd med. Valde Samsung fristående kyl/frys nu senast, det är väldigt bra förutom att kompressorn (antar jag det är) låter lite mycket ibland.
Husqvarna / Electrolux skulle jag nog också kunna tänka mig att välja många gånger, tycker de verkar bra och verkar funka bra för de bekanta som har såna. Vi får se vad det blir till nya huset, närmaste månaden ska vi ju speca upp köket med både inredning från Vedum och vitvaror.
Miele är min känsla att de håller i all evighet och är ganska bra, men inte riktigt hänger med i teknikutvecklingen med vare sig funktioner eller prestanda? Vi väljer nog bort dem i vårt nya hus trots att det är genomgående Miele vitvaror inräknade som standard i priset.
Bosch och möjligen Siemens är min personligafavorit sedan många år, har bytt både diskmaskiner, tvättmaskiner/tumlare och kyl/frys-skåp i såväl stugan som flera lägenheter jag/vi haft de senaste 10-15 åren, och oftast valt mellandyra Bosch som jag varit mycket nöjd med. Valde Samsung fristående kyl/frys nu senast, det är väldigt bra förutom att kompressorn (antar jag det är) låter lite mycket ibland.
Husqvarna / Electrolux skulle jag nog också kunna tänka mig att välja många gånger, tycker de verkar bra och verkar funka bra för de bekanta som har såna. Vi får se vad det blir till nya huset, närmaste månaden ska vi ju speca upp köket med både inredning från Vedum och vitvaror.
Finns två trådar här om kyl- och frysskåp från Husqvarna som strular. Det är i princip samma innanmäte i alla maskinerna i koncernen. Miele är säkert bra vitvaror och designen är trevlig på de dyraste ugnarna o.s.v. Dock saknar de ju lite i funktioner om sådant är viktigt.Martin E skrev:Whirlpool - aldrig mer för min del, verkar vara skräpgrejer. Vi har nu fått byta i stort sett alla vitvaror i hela huset från "IKEA by Whirlpool" som förra ägaren installerat överallt under det senaste åren innan vi köpte, så alla vitvarorna har behövt bytas inom 4-7 års ålder. Och dessutom var de även dåliga i funktion och prestanda innan vi bytte...
Miele är min känsla att de håller i all evighet och är ganska bra, men inte riktigt hänger med i teknikutvecklingen med vare sig funktioner eller prestanda? Vi väljer nog bort dem i vårt nya hus trots att det är genomgående Miele vitvaror inräknade som standard i priset.
Bosch och möjligen Siemens är min personligafavorit sedan många år, har bytt både diskmaskiner, tvättmaskiner/tumlare och kyl/frys-skåp i såväl stugan som flera lägenheter jag/vi haft de senaste 10-15 åren, och oftast valt mellandyra Bosch som jag varit mycket nöjd med. Valde Samsung fristående kyl/frys nu senast, det är väldigt bra förutom att kompressorn (antar jag det är) låter lite mycket ibland.
Husqvarna / Electrolux skulle jag nog också kunna tänka mig att välja många gånger, tycker de verkar bra och verkar funka bra för de bekanta som har såna. Vi får se vad det blir till nya huset, närmaste månaden ska vi ju speca upp köket med både inredning från Vedum och vitvaror.
Tack falkn,falkn skrev:
nu har jag ju nästan hi-jackat Varfördås tråd, vilket inte var meningen, men jag är för min del tacksam för alla åsikter och erfarenheter som folk vill dela med sig av gällande såvål induktionshäll som Varfördå frågade om (kommer ju vi också beställa snart) och andra vitvaror. Nu ska jag läsa på om krånglande Husqvarna kyl/frys som du tipsade om, och kanske meddela min bättre hälft att det inte blir ett sådant om det verkar som de är generellt dåliga.