3 907 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
induktion
Sida 1 av 2
Men om man inte har så många kastruller som klarar induktion? Vi har i nuläget endast 1 wokpanna som klarar det och "måste" därför välja 2+2.
Tyckte det var en smart lösning även om man till vardags troligtvis bara använder induktion. Men grytan kan ju gott stå på en high light platta.
Man vill ju kunna använda traktörpannan med kopparbotten även i framtiden..
Tyckte det var en smart lösning även om man till vardags troligtvis bara använder induktion. Men grytan kan ju gott stå på en high light platta.
Man vill ju kunna använda traktörpannan med kopparbotten även i framtiden..
Vi kör med induktion på alla fyra. Har svårt att tänka mig att det skulle funka bra med två av varje. Tänk dig att du kör en 4-växlad bil som är stark (snabb) på 1:an och 3:an, men klen på 2:an och 4:an. Precis så tror jag att det är att laga mat en blandning av induktion och vanliga plattor....
/jonte
/jonte
fyy - det känns inte alls bra när ni säger så! Fick ju t o m en stor bra gryta av svärmor så sent som i julas som självklart inte klarar induktion. Ska jag använda den i ett år och sen kassera? Och grillpannan + spagettikastrullen? Bara att slänga och köpa nytt?
(Övriga kastruller slänger jag gärna, de har ändå gjort sitt)
Har ju förstått att induktioner är både energisnålt och supereffektivt. Vad hade ni gjort? ???
(Övriga kastruller slänger jag gärna, de har ändå gjort sitt)
Har ju förstått att induktioner är både energisnålt och supereffektivt. Vad hade ni gjort? ???
Visst är det lite trist att behöva "kassera" sina favvo-kastruller, men det finns säkert fler fina kastruller där ute!
Svärmor kanske kan få sin gryta av dig nästa jul... ;D
Kan bara säga vad vi har gjort, vi valde induktion och valde därmed bort de grytor o kastruller som vi redan har men som inte fungerar på induktion. Om ett tag så grämer jag mig säkert inte över hur bra min gamla panna var. Kanske.
Anna
Kan bara säga vad vi har gjort, vi valde induktion och valde därmed bort de grytor o kastruller som vi redan har men som inte fungerar på induktion. Om ett tag så grämer jag mig säkert inte över hur bra min gamla panna var. Kanske.
Anna
...vi höll att gå på försäljarens snack om det var så bra med att ha 2+2 (2 induktion + 2 vanliga), för han hade ju så i sitt kök och var jättenöjd. Just med tanke på att de hade några fina kastruller som inte hade magnet. Men när vi var där inne på butiken fick man ju "provköra" och uppleva fördelen med induktionens snabbhet och vi sa båda två i familjen att det blir en häll med bara induktionplattor. Med tanke på att vi skulle bli så bortskämda med induktionens blixtsnabba uppvärmning att man skulle stå och stampa och vara irri på de andra att man till slut aldrig skulle använda dem.
Så varför köpa en häll och bara vilja använda bara 2 kokzoner?
Vi hade ingen kastrull hemma som gick att använda, så de har hamnat på vindan. Vi köpte helt nya från IKEA som faktiskt var riktiga bra för det priset. Även Ica har fina pannor till hyfsat bra kurs. Jag lyckas då inte bränna mjölken längre ;D
Så köp en häll med bara induktion, annars kommer ni att ångra er senare!!
Så varför köpa en häll och bara vilja använda bara 2 kokzoner?
Vi hade ingen kastrull hemma som gick att använda, så de har hamnat på vindan. Vi köpte helt nya från IKEA som faktiskt var riktiga bra för det priset. Även Ica har fina pannor till hyfsat bra kurs. Jag lyckas då inte bränna mjölken längre ;D
Så köp en häll med bara induktion, annars kommer ni att ångra er senare!!
och så finns det gas...
allt i ett, dessutom gör det inget om stekpannan slagit sig lite för att man sköljde den under för kallt vatten. Super! åtminstone värt att ta i beaktande
dessutom om man gillar att woka så görs det bäst på gas
hmm tror jag skrev samma sak i en tidigare post, nå det tål att upprepas
....
allt i ett, dessutom gör det inget om stekpannan slagit sig lite för att man sköljde den under för kallt vatten. Super! åtminstone värt att ta i beaktande
dessutom om man gillar att woka så görs det bäst på gas
hmm tror jag skrev samma sak i en tidigare post, nå det tål att upprepas
En induktionsspole under zonen alstrar ett elektromagnetiskt fält, som omvandlas till värme i kastrullens botten. Värmen leds direkt vidare till maten och detta medför praktiskt taget ingen energiförlust vid tillagningen. Kastruller och stekpannor måste dock
ha en botten av magnetiskt material.
Fördelarna med induktion: Kort uppkokningstid, snabb reglering av värmen (som en gaslåga), energibesparande, zonen stängs av när kastrullen tas bort och lättare rengöring av zon.
Induktionszon värms inte upp och ev. överkok kan inte bränna fast. Den värme som gör zonen varm kommer från kastrullen under tillagningen.
Klippt från http://www.hemprodukter.husqvarna.se
ha en botten av magnetiskt material.
Fördelarna med induktion: Kort uppkokningstid, snabb reglering av värmen (som en gaslåga), energibesparande, zonen stängs av när kastrullen tas bort och lättare rengöring av zon.
Induktionszon värms inte upp och ev. överkok kan inte bränna fast. Den värme som gör zonen varm kommer från kastrullen under tillagningen.
Klippt från http://www.hemprodukter.husqvarna.se
stort tack även från mig! Ni har övertygat mig att det blir en häll med bara induktion. Det finns även större utbud på hällar (någon som har en rekommendation) när man inte väljer 2+2.
De gamla får skänkas bort till släkten så får vi önska oss nya
De gamla får skänkas bort till släkten så får vi önska oss nya