15 751 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Induktion + gjutjärn = överhettning?
Medlem
· Jönköpings län
· 1 inlägg
Behöver jag vara orolig för överhettning om jag använder mina gjutjärnskärl på induktionshäll?
Bakgrunden är att jag står i begrepp att byta från gashäll till induktion.
Använder nästan uteslutande kokkärl och stekpannor av kolstål och gjutjärn.
Har vid flertalet tillfällen använt mina kärl på olika kokplattor / häll av induktionstyp, och nästan alltid lyckas jag överhetta. Dvs, induktionen stänger av och ger felkod för överhettning.
Scenariot brukar uppstå vid stekning vid hög, men inte absurd, temperatur.
Alltså fullt normal användning.
Jag köper att en häll stänger ned för att skydda elektronik vid extrem användning som torrstekning, men detta handlar ändå om normal matlagning.
Är den här typen av överhettning ett vanligt problem som fler upplevt? Eller har jag helt enkelt råkat ut för dåliga / defekta / daterade hällar vid dessa tillfällen? Funderar på om boven är att tjockt gjutjärn lagrar för mycket värme som strålar ned i elektroniken samtidigt som själva stekytan i pannan kyls ned av det man steker?
Har inte hittat något bra svar på den här frågeställningen, varken på forumet eller i butik, så jag behöver lite klok input. Har föreslagit provstekning i butik, men det nekades av oklara skäl
Bakgrunden är att jag står i begrepp att byta från gashäll till induktion.
Använder nästan uteslutande kokkärl och stekpannor av kolstål och gjutjärn.
Har vid flertalet tillfällen använt mina kärl på olika kokplattor / häll av induktionstyp, och nästan alltid lyckas jag överhetta. Dvs, induktionen stänger av och ger felkod för överhettning.
Scenariot brukar uppstå vid stekning vid hög, men inte absurd, temperatur.
Alltså fullt normal användning.
Jag köper att en häll stänger ned för att skydda elektronik vid extrem användning som torrstekning, men detta handlar ändå om normal matlagning.
Är den här typen av överhettning ett vanligt problem som fler upplevt? Eller har jag helt enkelt råkat ut för dåliga / defekta / daterade hällar vid dessa tillfällen? Funderar på om boven är att tjockt gjutjärn lagrar för mycket värme som strålar ned i elektroniken samtidigt som själva stekytan i pannan kyls ned av det man steker?
Har inte hittat något bra svar på den här frågeställningen, varken på forumet eller i butik, så jag behöver lite klok input. Har föreslagit provstekning i butik, men det nekades av oklara skäl
Jag använder bara stekpannor av gjutjärn och har aldrig råkat ut för att spisen givit felkod för överhettning. Är det flera hällar du provat? Som jag förstod hade du inte induktionshäll i dagsläget.
Om vi har haft många matgäster och bara en panna igång så går kylfläkten för fullt om man steker en lång stund, det har jag enbart varit med om när jag använt gjutjärn inte de andra pannorna...
Har inte tänkt så mycket på det men tanken väcktes vid din fråga.....
Den alstrar/lagrar mycket mera värme så... kanske, eller så steker du för hårt så det stänker fett på sensorerna, då kan den ge felkod.
Om det kokar över, hur har du det då? Slår den av automatiskt?
Har inte tänkt så mycket på det men tanken väcktes vid din fråga.....
Den alstrar/lagrar mycket mera värme så... kanske, eller så steker du för hårt så det stänker fett på sensorerna, då kan den ge felkod.
Om det kokar över, hur har du det då? Slår den av automatiskt?
Det har hänt oss, inte jätteofta men mer än någon enstaka gång. Skulle inte säga att det bara händer med gjutjärn (eller varje gång jag använder gjutjärn) utan det är kombinationen hög temperatur under längre tid. Tror ventilationen under vår häll är på gränsen till för snål, vi har dessutom ugnen under så kan ju komma värme därifrån också.
Hade samma problem på vår förra häll men endast när vi gjorde pannkakor. Två pannor, hög temperatur under lång tid.
Dessutom spred pannorna värmen ner på touch-knapparna som blev varma att trycka på.
Fett från stekningen fick också knapparna att balla ur.
Nu har vi induktion med gamla hederliga vred på spisen, funkar fint.
Dessutom spred pannorna värmen ner på touch-knapparna som blev varma att trycka på.
Fett från stekningen fick också knapparna att balla ur.
Nu har vi induktion med gamla hederliga vred på spisen, funkar fint.
Har induktion touch från AEG 70 cm bred som vi använder till gjutjärnspannor och wok (väger väl 10 kg minst). Aldrig råkat ut för överhettning, då har vi låda högst upp under hällen också, köksgubbarna sa att det räckte med ventilering och att man kunde ha låda även här. När man kör som värst i powerläge med woken (krävs för asiatisk matlagning, riktigt riktigt varmt) och kokar något på nån annan zon går kylfläkten i hällen ganska friskt, men tystnar snabbt.
Sen blir ju glaset jättevarmt, och där har man ju bränt sig några gånger när hällen ska städas. Oftast när man gör något enklare så blir den knappt ljummen. Men med gjutjärn blir den riktigt het.
/S
Sen blir ju glaset jättevarmt, och där har man ju bränt sig några gånger när hällen ska städas. Oftast när man gör något enklare så blir den knappt ljummen. Men med gjutjärn blir den riktigt het.
/S
Pumpar detta då vi har problem med Husqvarna/Electrolux induktion 70cm spis. Steker vi på två ”plattor” och samtidigt gräddar bröd på hög temp i ugnen får vi felkod e7 och plattorna blir oanvändbara tills de svalnar. Har ni andra likande problem? Hur löser man detta?
Klicka här för att svara