Hej!
Behöver hjälp och råd. Har bestämt oss för en s.k. Induction air häll med inbyggd fläkt. Kruxet är att vi inte planerade för detta och har därmed inte dragit rör i plattan. Vi tänker därmed gå upp med ett rör till ventilationstrumman på vinden. Vill då helst dra röret i väggen där köksån står emot.
Frågorna som lyder: kan jag köra med platta ventilationskanaler hela vägen upp till vinden o sen konvertera om till 150-160mm runt rör? Vad bör jag tänka på när det gäller brandklassat etc? Är det godkänt med plaströr upp eller måste man isolera dem på nåt sätt? Måste man ha nåt spjäll i dem nånstans osv?

behöver all hjälp vi kan få då vi bygger nu o huset ska vara klart 24 mars. Snickarna har inte en aning vad man får eller inte får. Har tänkt köpa en siemens häll med tillhörande plastutsugsadapter som man sen kopplar på platta rör under köksön osv. Obs ritningsbilden nedannär bara ett exempel på hur det kan se ut från hällen.
Tack på förhand!

• Induktionshäll med inbyggd fläkt integrerad i köksö med ånga från kokande kastrull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en köksfläkt med dimensioner för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En imkanal ska vara brandskyddad i hela sin längd, normalt gör man det genom att klä röret med en särskild sorts tjock matta, typ https://soliduct.se/natmatta-30mm-3m-brandsaker.htm . Sen om ett brandspjäll gör att man slipper brandskyddsmattan vet jag inte, när jag söker så hittar jag bara brandspjäll för användning när man drar ut köksfläkten på fasaden typ https://ventilation.se/ventilationsdetaljer-1/spjall-2/brandspjall-sc60-125.htm .

Imkanalen ska även vara åtkomlig för rengöring/sotning i hela sin längd vilket kräver rensluckor vid tvära krökar.

En sotare i din kommun borde kunna svara på frågor.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

Stort tack för bra information, som jag misstänkte. Är inte direkt skrivet i sten om man säger så.

Men då borde det ju räcka att ha brandspjäll i övergången på vinden som går till trumman ut?

Men låter konstigt om den ska vara tillgänglig för sotning? Det är ju bara från en spishäll. Hur gör man då med rör som gjutits ner i platta? Lär ju inte vara några rensluckor där precis?

BirgitS
S socker22 skrev:
Men då borde det ju räcka att ha brandspjäll i övergången på vinden som går till trumman ut?
Då behöver du brandskyddsmatta i alla fall fram till brandspjället.

Har ringt runt lite.
När det gäller Imkanaler i kök så behövs ingen brandklassning. Men så fort rören lämnar köket så måste man isolera med brandmatta. Dock behöv inget brandspjäll. Man får även bygga in rören utan rensluckor, men för egen skull om det skulle fasta något så är det bra med renslucka.

• Gilla
charl_6 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.