Hej,
Jag ska koppla mitt hus till kommunal vatten och avlopp. Samtidigt, har jag ansökt till Vattenfall Eldistribution om fltyning av den benfintliga elkabel (elledning) melland gatan och huset, som nu ligger på marken, på grannens tomt. Nu har jag grävt klart diket, la PEM slang till vatten och avlopp i isolderlådor, och la skydssör, inklusivt en 100mm gul skydssör där elledning ska dras. Det är ugf 90m mellan elskåp på gatan och elmätarskåpet, med sväng.

Vattenfall förhandlingstid är väldigt lång, och vinter kommer snart. Jag kan inte vänta längre för att återfylla diket. Finns det någon på forumet som har dragit en tjock (21mm) och stuv elkabel i en skyddsör förrut, och kan säga om indragning måste göras i flera sträckor. I det fallet kommer jag behöva öppna diket igen på vissa punkter.

Det är bra att du har ett 100 mm rör. Vattenfall kräver minst 75 mm och på den långa sträckan så ska det vara 2 st gropar på ca 2 meter i rörets riktning, dela upp det jämnt. Vattenfall kommer att dra i minst en 25 mm2 kabel. Finns det någon ståltråd i röret. Lämpligt är att dra i ett grövre starkt rep/snöre som ska användas till att dra i kabeln.
Hade lika med vattenfall och efter anmälan så ville dom ha minst 20 dagar på sig, anmälan ska göras av en installatör för att godkännas för arbetet.
OBS Glöm inte att ha 2 st 100 mm skarvmuffar att skarva röret i groparna.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
C
Vi drog 100 m härom året och fick dela upp det i två sträckor. Då hade vi å ena sidan snålat med vanligt 50-rör. Å andra sidan var det raksträcka och vi hade en grävmaskin att dra med.

M Mathieu Beunier skrev:
med sväng
Går det utan en dragbrunn/kabelbrunn?

D Dilato skrev:
Går det utan en dragbrunn/kabelbrunn?
Svar nej, inte på dom längderna, hade 50 meter och det vart lite knorr, men eftersom jag var på plats som hjälp, så vart det bra.

Det hade ju varit smidigt om man kunde dra i ledningen i skyddsröret med röret liggandes på marken innan man gräver ner röret, det borde väl vara rätt enkelt?

Med en stor risk att: när det ändå fungerar så kan vi vänta till nästa sommar för att gräva ned det.
Är bara installatören ute i tid så brukar det aldrig vara nått problem med samordningen.

J jonaserik skrev:
Det är bra att du har ett 100 mm rör. Vattenfall kräver minst 75 mm och på den långa sträckan så ska det vara 2 st gropar på ca 2 meter i rörets riktning, dela upp det jämnt. Vattenfall kommer att dra i minst en 25 mm2 kabel. Finns det någon ståltråd i röret. Lämpligt är att dra i ett grövre starkt rep/snöre som ska användas till att dra i kabeln.
Hade lika med vattenfall och efter anmälan så ville dom ha minst 20 dagar på sig, anmälan ska göras av en installatör för att godkännas för arbetet.
Hur många timmar tog det för de att göra klart jobbet?
Betalde du det fasta priset som finns på deras websida, eller något annat pris?

M Mathieu Beunier skrev:
Hur många timmar tog det för de att göra klart jobbet?
Betalde du det fasta priset som finns på deras websida, eller något annat pris?
Inget betalt ännu och kommer inte att göra det heller. Det var kortis i kabeln mellan stolpe och mätarskåp. Så det är Vattenfalls kabel. Men att gräva ned kabelröret gjorde jag och den fick gå en liten annan väg för framtida grävning. Annars så är även grävningen Vattenfalls med. Nu gick det lite fortare att få till det, med min grävning, men ändå 18 dagar för deras aktivitet, sanslös tider och man kan fundera på hur det skulle varit om det vara en familj som bor permanet, i mitt fall en sommarstga.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är inte rör i mark för el ett arbete som kräver ackreditering?

• Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Är inte rör i mark för el ett arbete som kräver ackreditering?
Det med att inte få eller inte få, gräva ner ett rör/slang har ingen med att göra, ingen som vet vad ska vara till. Kan användas till ad som helst. Ingen kommer att morra om nedgrävningen, det bara finns klart . Det är anslutningen/förläggningen av kabeln som är av ackrediteringstyp.

Och som vanligt är det jonaseriks personliga åsikt, enligt reglerna så gäller "behörighet" även för rör/slang i mark om röret/slangen ska vara en del i en elinstallation.
Sedan hur man ska "slingra" sig och hur stor risken är för "upptäckt" nått helt annat.
Den som gör jobbet bör veta vad som gäller enligt regelboken.

• Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som vanligt är det jonaseriks personliga åsikt, enligt reglerna så gäller "behörighet" även för rör/slang i mark om röret/slangen ska vara en del i en elinstallation.
Sedan hur man ska "slingra" sig och hur stor risken är för "upptäckt" nått helt annat.
Den som gör jobbet bör veta vad som gäller enligt regelboken.
Det med att du alltid ska säga att jag är utan erfarenhet och kundskap om saker på elsidan, ska du nog sluta med. Du har inte en susning av vad mitt CV är på den sidan. Men framställer man som en som alltid vet, men troligtvis suttit vid ett skrivvbord och andra utfört arbetet, ja då kan man kritisera andra. Sen är jag inte ett dugg imponerad av din profil, som inte säger så mycket om den praktiska delen med elarbeten
Men eftersom du vet allt för el. Så svara då på om det är FÖRBJUDET att gräva ner slangar/rör oavsett färg på dom i mark.

J jonaserik skrev:
Det med att du alltid ska säga att jag är utan erfarenhet och kundskap om saker på elsidan, ska du nog sluta med. Du har inte en susning av vad mitt CV är på den sidan. Men framställer man som en som alltid vet, men troligtvis suttit vid ett skrivvbord och andra utfört arbetet, ja då kan man kritisera andra. Sen är jag inte ett dugg imponerad av din profil, som inte säger så mycket om den praktiska delen med elarbeten
Men eftersom du vet allt för el. Så svara då på om det är FÖRBJUDET att gräva ner slangar/rör oavsett färg på dom i mark.
Du får nog läsa på lite. Dina personliga erfarenheter får nog stanna hos dig.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/bestammelser-for-elkablar-i-mark/

B Berthramb skrev:
Du får nog läsa på lite. Dina personliga erfarenheter får nog stanna hos dig.

[länk]
Eftersom du även vet, så svara på om det är förbjudet att gräva ner slangar/rör på en fasighet oavsett kulör på dom. Sen vad dom ska användas till om några år är egalt. Att gömma sig bakom någon länk med text om något är inte bra, detta enbart för att skydda sig själv. Läggs det ner på djup enligt instruktioner så finns det inget förbud som sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.