4 926 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
indoktions häll bra eller dålig
Sida 1 av 2
Hej allla som är med o skriver
Jag tänkte köpa en häll till köket och funderade på en indoktions häll många säjer att det är bra men jag fick höra att det krävs speciella grytor till detta .
Så min fråga är till er som vet lite mer om detta är det sant vad jag har hört. ?
En fråga till är hur mycke mindre el dra denna hällen ?
Tack till er alla
Elektrolux EHD60020P denna tänkte jag på
Jag tänkte köpa en häll till köket och funderade på en indoktions häll många säjer att det är bra men jag fick höra att det krävs speciella grytor till detta .
Så min fråga är till er som vet lite mer om detta är det sant vad jag har hört. ?
En fråga till är hur mycke mindre el dra denna hällen ?
Tack till er alla
Elektrolux EHD60020P denna tänkte jag på
Kolla produktbeskrivningen för elförbrukning.
Hällen kräver grytor och kastruller som är magnetiska. Sätt en magnet i botten på kastrullen, fastnar den så funkar den på hällen.
Indukton är bra och snabbt, nästan lika snabbt som gas och dessutom har du väldigt lite restvärme som gör att du indviker brännskador om du av misstag sätter handen på hällen.
Hällen kräver grytor och kastruller som är magnetiska. Sätt en magnet i botten på kastrullen, fastnar den så funkar den på hällen.
Indukton är bra och snabbt, nästan lika snabbt som gas och dessutom har du väldigt lite restvärme som gör att du indviker brännskador om du av misstag sätter handen på hällen.
Jag har haft induktionshäll i några månader nu och måste säga att det är fantastiskt skönt att det går så fort, plus att vi har barn som man normalt sett är lite rädd ska fingra på varma plattor.
Hade induktionshäll en kort period men valde att byta tillbaka till vanlig häll. Mest för att jag inte stod ut med ljudet från hällen. Tror dock man är olika känslig för den typen av högfrekvent surr, så bryr man sig inte om det så är det säkert bra.
Hej!
Vi satsade på Induktionshäll när vi renoverade BRF:en som vi hade innan vi köpte hus. Den var klart beroendeframkallande och helt klart det som vi saknar mest nu när vi har hus med något äldre standard...
En induktionshäll står alltså mycket högt upp på önskelistan men det finns några mer akuta grejor att fixa...
Mvh Ulf
Vi satsade på Induktionshäll när vi renoverade BRF:en som vi hade innan vi köpte hus. Den var klart beroendeframkallande och helt klart det som vi saknar mest nu när vi har hus med något äldre standard...
En induktionshäll står alltså mycket högt upp på önskelistan men det finns några mer akuta grejor att fixa...
Mvh Ulf
Induktionshäll absolut!
Lätt att reglera värmen, vilket gör det lätt att reda såser och långkok.
Angående grytor så kör vi ikeas billigaste grytset, under hundralappen för tre grytor.. Våra gamla gjutjärnsstekpannor och grytor fungerar också.
Visst låter hällen, men det är nog mer grytorna. De billiga grytorna låter avger visst ljud när man kör i powerläge. Vi har några dyrare grytor också (Iittala) och de är i det närmaste ljudlösa.
Induktionen är det sista jag skulle ge upp i huset...
Lätt att reglera värmen, vilket gör det lätt att reda såser och långkok.
Angående grytor så kör vi ikeas billigaste grytset, under hundralappen för tre grytor.. Våra gamla gjutjärnsstekpannor och grytor fungerar också.
Visst låter hällen, men det är nog mer grytorna. De billiga grytorna låter avger visst ljud när man kör i powerläge. Vi har några dyrare grytor också (Iittala) och de är i det närmaste ljudlösa.
Induktionen är det sista jag skulle ge upp i huset...
Vi har haft induktionshäll i några år och är jättenöjda med allt utom touchkontrollerna. Det är alldeles för lätt att stänga av spisen av misstag. Touchkontrollen ska inte sitta för nära plattorna, gärna på själva kanten istället.
Sen får man se till att sätta sådant man kokat längst bak på spisen. Kokade själv pasta för några dagar sedan och det skvätte ut lite vatten, det gjorde i sin tur att knapparna fick spel eftersom de trodde det var mina fingrar som nuddade dem. Fast det går också att lösa med rejäla grytor och inte ha dem överfulla som jag
Jag skulle nog välja en annan häll, detta finns att läsa på prisjakt.nu
"+ Induktion är snabbt varm
+Induktion är reglerbart med snabbhet!
- Obehagligt ljud!!!!
Skulle inte köpa hällen igen pga ljudet.
Utöver ovan så har vi haft problem med touchkontrollerna. Spisen "hänger" sig, dvs det går inte att reglera värmen.
Har haft electrolux service hemma 2ggr, fortfarande samma problem.
Förstår inte varför denna häll är så populär på prisjakt"
Det är tydligen kylfläktarna i hällen där e-lux valt en billig högljudd variant.
Jag har precis beställt en Electrolux EHD90200P och hoppas att den inte lider av samma problem.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=263435
"+ Induktion är snabbt varm
+Induktion är reglerbart med snabbhet!
- Obehagligt ljud!!!!
Skulle inte köpa hällen igen pga ljudet.
Utöver ovan så har vi haft problem med touchkontrollerna. Spisen "hänger" sig, dvs det går inte att reglera värmen.
Har haft electrolux service hemma 2ggr, fortfarande samma problem.
Förstår inte varför denna häll är så populär på prisjakt"
Det är tydligen kylfläktarna i hällen där e-lux valt en billig högljudd variant.
Jag har precis beställt en Electrolux EHD90200P och hoppas att den inte lider av samma problem.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=263435
Nej, själva hällen är ju inte varm. Du kan ta på plattan och den är inte varm. Det är därför du måsta ha magnetiska grytor eller pannor.templar skrev:
Magneten gör att det blir en elektrisk spänning och grytan värms då upp.