Byggahus.se

Inca bandsåg

1. C
    Medlem · 4 inlägg

Classe53

Medlem
    Hej alla på tråden.
    Nu har även jag ordat en liten behändig bandsåg med namnet inca.
    Har bytta hjullager, bytt klinga. Låter som en skördetröska, det övre 11" hjulet hoppar till en del per varv? Vad kan det här vara? Ett ganska stort spel här... Ett kast lager? Hur åtgärdar jag det?
    Med vänlig hälsning, Classe53

• Laddar…
  2. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 556 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Du skriver att du bytt hjullager, menar du de två nållagrena i övre hjulet då?

Om du snurrar hjulet för hand, är det på samma ställe det 'hoppar' varje gång? Rör det sig i horisontal-led eller vertikaltled vid hoppet?

3. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    När du bytte lager, hur var passformen mot axeln då? Såg axeln sliten ut?

4. C
    Medlem · 4 inlägg

Classe53

Medlem
    Hejsan Per
    De kullager jag bytt ut är de som ligger nästan dikt an sågbladet.
    Har demonterat av det övre bandsåghjul idag och kunde visuellt se att det saknas 8 rullar i det yttre nållagret, därav det ostadiga, hoppande, dunkande beteendet Hoppas jag?

Ringt återförsäljare till Luna, fick där rådet att gå till Toolstore.se och ta reda på vilka bitar det jag är i behov av och får en offert senare.

Jag kammade noll där dessa reservdelar slutade tillverkas på 80 talet... Så nu är jag på jakt efter ett rullager? nållager?

Axelmåttet är 12 mm det kan jag mäta mig till. Sen kan det vara lite lurigt med yttermåttet visuellt får jag det till 16 mm yttermått där det sitter idag. Kan vara nåt annat mått... Hur löser jag nu detta?
    Mvh Claes

Redigerat 3 aug 2017 12:16
    • Laddar…
  5. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Hej, jag heter inte Per men svarar ändå :)

Det här lagret passar perfekt
    https://www.kullagret.com/product/hk-1210-nallager

Ta loss hjulet, värm på 175grader i ugnen, så trillar gamla lagret ut.
    Det finns en risk att hjulet slår sig när man värmer men håller man sig under/runt 175 så har iaf inte jag haft problem.

• Laddar…
  6. C
    Medlem · 4 inlägg

Classe53

Medlem
    Tusen tack
    Fick rådet att kontakta Nomo som hänvisade mig till Agera där jag hämtar lagerna över disk.
    Bra råd med värmen 175 grader, ska prova det.
    Vad du nu än heter
    Mvh Claes

7. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Hur ser gummit ut förresten? Tycker inte alltid om värmen.

Mvh. Linus

8. C
    Medlem · Jönköping · 154 inlägg

cjnilsson

Medlem
    Jag också på att renovera en Inca, eller renovera är att ta i jag har monterat bort lite grejer för att byta de kullagren som är bladstyrning. Vilka kullager köpte du till det, jag råkade nog slänga mina och antecknade inte numret. :rolleyes::thinking:

9. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Tilll bladstyrningen är det 608 ZZ, finns bla på Biltema.

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Jönköping · 154 inlägg

cjnilsson

Medlem
    Tack! :)

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 4 inlägg

Classe53

Medlem
    Hej Linus
    Gummit är hårt tråkigt och med många sprickor. Det är beställt nya 11" däck från usa via Ebay via tråd härifrån forumet. Får tacka den personen som lagt ut den länken.
    Det blev inte 175 grader C. Det blev försiktiga knackningar med dorn tills de gav upp. Rengjorde hålet med en lämplig rundstav och lagerna fick lite grafit innan de pressades in med en quickgrip. Det gick strålande och resultatet helt lyckat.
    mvh Claes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.