5 220 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Inbyggnad av spånsug
Sida 1 av 2
Jag funderar på att bygga in min spånsug (1,5 hkr DUAB) men hittar ingen tråd på forumet som tar upp detta ämne. Däremot såg jag på en bild i en annan tråd en hemmasnickare som hade gjort just detta.
Mina argument för att bygga in sugen är att genom att skapa utblås direkt genom yttervägg så minskar mängden finkornigt damm i lokalen. (Alltså det damm som passerar filtersäcken.) Ljudnivån kan minska och estetiken blir bättre. Eventuellt kan man även utnyttja lådan för upphängning av verktyg etc.
De problem jag kan se med en inbyggnad är att effektiviteten möjligen sjunker genom att det byggs upp ett luftmotstånd om inte ventilen dimensioneras rätt. Vintertid kommer stora mängder uppvärmd luft blåsas ut men å andra sidan förbättras ventilationen genom större luftgenomströmning. Risk för överhettning av sugmotorn är också en faktor att ta med i beräkningen, men oftast går motorn bara i ganska korta intervall. Tacksam om någon på forumet med erfarenhet eller kunskap i denna fråga kan dela med sig av dessa.
Mina argument för att bygga in sugen är att genom att skapa utblås direkt genom yttervägg så minskar mängden finkornigt damm i lokalen. (Alltså det damm som passerar filtersäcken.) Ljudnivån kan minska och estetiken blir bättre. Eventuellt kan man även utnyttja lådan för upphängning av verktyg etc.
De problem jag kan se med en inbyggnad är att effektiviteten möjligen sjunker genom att det byggs upp ett luftmotstånd om inte ventilen dimensioneras rätt. Vintertid kommer stora mängder uppvärmd luft blåsas ut men å andra sidan förbättras ventilationen genom större luftgenomströmning. Risk för överhettning av sugmotorn är också en faktor att ta med i beräkningen, men oftast går motorn bara i ganska korta intervall. Tacksam om någon på forumet med erfarenhet eller kunskap i denna fråga kan dela med sig av dessa.
Min spånsug suger 3000m3/h och min lokal är ca 200m3. Lite tråkigt att blåsa ut all 17-gradig uppvärmd luft på 4min! Det har hindrat mig att göra som du tänkt.
Det där med att spånsugen tömmer ur all luft ur lokalen är till största delen teori. Jag har min spånsug i en separat plåtklädd bod utanför snickeriet, pga partiklar, brandrisk och buller. Jag är ofta i snickeriet och har 125 mm system ända fram till maskinerna och det luftmotstånd som uppstår i kanaler, slang, spjäll och framförallt i själva maskinen, gör att det faktiska flödet inte blir så stort som spånsugen är specificerad för. Dessutom ligger värmeenergin inte enbart i luften, en stor del är lagrat i väggar, tak, golv, isolering och inventarier/ maskiner.
Jag skulle tro att jag sänker temperaturen 1 grad i mitt 144 m3 (60m2) snickeri när jag kör spånsugen 1 timma konstant. Men spånsugen ska ju stängas av när maskinen stängs av och spjällen ska vara stängda på alla andra maskiner när maskinen man arbetar i körs just då. Dessutom är det viktigt att lokalen inte har massor av glipor i dörrar och fönster som läcker in ny färsk kall luft utifrån.
Jag skulle tro att jag sänker temperaturen 1 grad i mitt 144 m3 (60m2) snickeri när jag kör spånsugen 1 timma konstant. Men spånsugen ska ju stängas av när maskinen stängs av och spjällen ska vara stängda på alla andra maskiner när maskinen man arbetar i körs just då. Dessutom är det viktigt att lokalen inte har massor av glipor i dörrar och fönster som läcker in ny färsk kall luft utifrån.
Gruvberget vart tar du till luften ifrån. Rent teoretiskt så måste det till luft om man tar bort luft, annars kommer spånsugen att börja suga i tomma intet om den inte får till luft men det är ju i teorin. Om du inte har ett hål i väggen för till luft utan förlitar dig på ventilation genom springor runt fönster och dörrar och kanske andra otäta ställen. Har du märkt av om spånsugen tappar effekt. Vore intressant att veta hur det funkar på riktigt och inte bara teorisnack.
När du har kört spånsugen en stund hur är det då att tex öppna ytterdörren.
Pär
När du har kört spånsugen en stund hur är det då att tex öppna ytterdörren.
Pär
Redigerat:
Ja det var en bra fråga Pär. Jag har bara några få springor för tilluft runt dörrar och ett fönster som är öppningsbart, så det ligger väl något i det du säger att det kan bli effekttapp. Men jag tycker jag har bra skjuts i systemet. Har en 3000 m3/h spånsug (teoretisk effekt) med 3 hk 3-fasmotor och 125 mm spirorör+125 mm slang. Jag stänger alla oanvända spjäll och kör bara en maskin åt gången, så även om det blir effekttapp så verkar jag klara mig gott. Det är bara vid rikthyvling med djupa och långa skär som det blir för mycket spån och det kan fastna i slangen, men det beror nog på att spånorna är långa och trassliga, det blir liksom inte "chips".
Jag kanske kör i snitt 15 minuters pass med spånsugen och jag har aldrig märkt att det är problem med att öppna dörrar, det är stora gistna och skeva portar och jag har väldigt mycket tätninglist för dom springorna
Får jag gissa vilt så blir det nog inte mer än 1000 m3/ h effektivt från en spånsug som på pappret har 3000 m3/h eftersom det borde vara fritt flöde det är beräknat på. Med alla förluster+spån så minskar det nog kraftigt (jmf fri avgiven luftmängd specad för en vanlig tryckluftskompressor)
Jag kanske kör i snitt 15 minuters pass med spånsugen och jag har aldrig märkt att det är problem med att öppna dörrar, det är stora gistna och skeva portar och jag har väldigt mycket tätninglist för dom springorna
Får jag gissa vilt så blir det nog inte mer än 1000 m3/ h effektivt från en spånsug som på pappret har 3000 m3/h eftersom det borde vara fritt flöde det är beräknat på. Med alla förluster+spån så minskar det nog kraftigt (jmf fri avgiven luftmängd specad för en vanlig tryckluftskompressor)
Skulle man inte kunna ha en tillluftslang direkt utifrån som man riktar mynningen på i närheten av den maskin som man för tillfället har utsugen till?
Alltså minimera andel rumsluft som passerar in i utsuget, gaser tar ju alltid lättaste vägen.
Så ordnar man det ju för kaminer.
Alltså minimera andel rumsluft som passerar in i utsuget, gaser tar ju alltid lättaste vägen.
Så ordnar man det ju för kaminer.
I teorin ja är tanken god, men i praktiken i princip omöjligt i ett normalstort snickeri, blir lite svårjobbat
Ok, jag initierade denna tråd och tackar för alla synpunkter. Jag har dock en följdfråga. Anslutningen till min spånsug från DUAB är 150 mm. Alla anslutningar på maskinerna är 100mm. Sugen levererades med en adapter till 150mm´s hålet med två 100mm anslutningar i vinkel (alltså som ett Y). Om jag bara skulle vilja ha en 100 mm anslutning "rakt in" för att minimera alla effektförluster finns det någon som vet var man kan hitta detta??
Har ingen betydelse att den förgrening sitter kvar så länge du använder dig av 100 mm rör.
Om det är så att du vill minimera alla förluster så skall du använda dig av maskinens kapacitet och öka till min125mm. Då kan du ta bort förgreningen.
Pär
Om det är så att du vill minimera alla förluster så skall du använda dig av maskinens kapacitet och öka till min125mm. Då kan du ta bort förgreningen.
Pär
Om man bygger in sin spånsug men har en ventil för utblås tillbaka till rummet, vilken storlek på ventil räcker? Skall man ha ungefär samma som man har rörstorlek? I mitt fall 100mm? Eller behöver man större?