3 492 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Inbyggd våg i bänkskiva
Sida 1 av 2
...såg jag häromdagen på en köksutställning. Det vill jag ha! 
Verkar himla praktiskt för mig som använder köksvåg mycket. Denna var Miele (tror jag) ca 20x20cm i glaskeramikhällmaterial. Har också sett i katalog att Siemens har en vägghängd där man fäller ner vågen som en hylla vid använding.
Finns det andra varianter av våg. Är det nån som har en sådan våg? Pris? Eller känner till nåt om dem.
Verkar himla praktiskt för mig som använder köksvåg mycket. Denna var Miele (tror jag) ca 20x20cm i glaskeramikhällmaterial. Har också sett i katalog att Siemens har en vägghängd där man fäller ner vågen som en hylla vid använding.
Finns det andra varianter av våg. Är det nån som har en sådan våg? Pris? Eller känner till nåt om dem.
Jag köpte en våg för infällning i bänkskivan. Det kostade runt 1000 kr. Det var egentligen en impulsköp.
När vi byggde huset hade jag tänkt ha den infälld i stenskivan, men sen tänkte jag om. Vad händer om den går sönder? Jag bestämde att inte fälla in den i skivan.
Det jag ska göra är att fälla in den i en tjock skärbreda av trä som jag tar fram när jag behöver den.
När vi byggde huset hade jag tänkt ha den infälld i stenskivan, men sen tänkte jag om. Vad händer om den går sönder? Jag bestämde att inte fälla in den i skivan.
Det jag ska göra är att fälla in den i en tjock skärbreda av trä som jag tar fram när jag behöver den.
Vi har en sån som sitter fast på väggen som man kan fälla ner, den är otroligt smidig!!! Gillade också den som ligger infälld i köksbänken då jag såg den i en katalog, men jag är lite orolig att den skall komma ivägen eller gå sönder om man ställer något hårt på den. De kan ju inte vara så bra att ställa en massa tunga saker på en våg som skall mäta småvikter? Skall till exempel dela en påse pulver på två doser, varje dos blir 5 gram, då är det ursmidigt att kunna ställa på ett glas, nolla våen, och sen mäta upp 5gram. Sen fäller jag bara undan vågen då jag inte använder den. Tror den kostade runt 500kronor (fick den i julklapp). 
Franke har, http://www.franke.se/katalog05/105.jpg
Miele har en våg i sitt combiset-sortiment:
http://www.miele.se/
Klicka på:
Produkter, Inbyggnadsprodukter, CombiSet-hällar, Modeller
eller klicka på följande länk för att komma direkt dit:
http://www.miele.se/se/3730.htm
http://www.miele.se/
Klicka på:
Produkter, Inbyggnadsprodukter, CombiSet-hällar, Modeller
eller klicka på följande länk för att komma direkt dit:
http://www.miele.se/se/3730.htm
Fasting65 skrev:
Hur ofta lagar du mat efter recept ?
Jag använder den då och då, inte så ofta, måste man erkänna. Därför tänker jag fälla in den i en träskiva istället för diskbänken. Då kan jag ta fram den när jag behöver.
Vid matlagning brukar man sällan (iallafall den mat JAG lagar) ange ingredienserna i vikt, utan i volym...eller?
Sen lagar jag mat oftare mer spontant, blandar och funderar efter eget huvud.
Vid bakning kan jag kanske förstå det, men dit har jag inte hunnit...än. Recepten i "Riddarbageriets bröd" anger ingredienserna i både volym och vikt. Det funkar säkert bra för mej den dag ugnen (och vi) ska få bevisa vår bakkompetens.
Sen lagar jag mat oftare mer spontant, blandar och funderar efter eget huvud.
Vid bakning kan jag kanske förstå det, men dit har jag inte hunnit...än. Recepten i "Riddarbageriets bröd" anger ingredienserna i både volym och vikt. Det funkar säkert bra för mej den dag ugnen (och vi) ska få bevisa vår bakkompetens.
Det vet du väl, Fasting, att alla mästerkockar väger ingridienserna.
Allt torrt (mjöl mm) bör vägas eftersom det packar ihop sig olika beroende på fukthalt. Alla finare kakor och bröd bör man väga ingredienserna till (kan vara skillnad mellan en spröd kaka och en hård). 30 gram riven ingefära är inte helt lätt att bara ta på en höft. Och hur mycket är 40 gram ruccola? Eller 250 gram köttfärs?
Jo, hemma hos oss vägs det mycket. Och lagas mat mycket! Matlagning är en stor hobby.
Sen är det ju jättebra att väga det man fryser in i mindre påsar (när man gjort storköp), tex färs eller när man plockat bär eller svamp och förvällt och fryser in. Det är också jättebra att väga alla brev man funderar på om de väger under eller över 20gram. Som det är nu åker en stor otymplig våg upp och ner ur skåpet ideligen. Så en liten inbyggd våg blir jättebra för oss.
Jo, hemma hos oss vägs det mycket. Och lagas mat mycket! Matlagning är en stor hobby.