Hemmakatten
...såg jag häromdagen på en köksutställning. Det vill jag ha! :D
Verkar himla praktiskt för mig som använder köksvåg mycket. Denna var Miele (tror jag) ca 20x20cm i glaskeramikhällmaterial. Har också sett i katalog att Siemens har en vägghängd där man fäller ner vågen som en hylla vid använding.

Finns det andra varianter av våg. Är det nån som har en sådan våg? Pris? Eller känner till nåt om dem.
 
Siemensvågen ca 1500 kr, ska ha en sådan, hellre den än en inbyggd, om den går sönder finns kanske inte likadan modell att få tag i.
Dessutom är det ju porschedesign......
 
Jag köpte en våg för infällning i bänkskivan. Det kostade runt 1000 kr. Det var egentligen en impulsköp.

När vi byggde huset hade jag tänkt ha den infälld i stenskivan, men sen tänkte jag om. Vad händer om den går sönder? Jag bestämde att inte fälla in den i skivan.

Det jag ska göra är att fälla in den i en tjock skärbreda av trä som jag tar fram när jag behöver den.

 
Om man har en stenskivan kan man ju alltid göra hålet så det passar både som skärbräda och och till vågen. Då byter man bara vågen mot en träbit när den pajar.
 
Vi har en sån som sitter fast på väggen som man kan fälla ner, den är otroligt smidig!!! Gillade också den som ligger infälld i köksbänken då jag såg den i en katalog, men jag är lite orolig att den skall komma ivägen eller gå sönder om man ställer något hårt på den. De kan ju inte vara så bra att ställa en massa tunga saker på en våg som skall mäta småvikter? Skall till exempel dela en påse pulver på två doser, varje dos blir 5 gram, då är det ursmidigt att kunna ställa på ett glas, nolla våen, och sen mäta upp 5gram. Sen fäller jag bara undan vågen då jag inte använder den. Tror den kostade runt 500kronor (fick den i julklapp). :D
 
Hemmakatten
Nu har jag tittat runt på de största vitvaruleverantörernas hemsida. Och jag hittar ingen våg. Den enda är Siemens vägghängda. Sweli och Sophia, vad är det för märken på era vågar?
 
Hemmakatten
Tack! Det var Frankes våg jag hade sett. Mieles kan väga upp till 10 kg men är å andra sidan betydligt större. Blir nog en Franke om inte någon vet om nåt annat märke?
 
Det enda jag funderar över är: När behövs en våg i köket? Det enda jag använt vågen till, är när jag blandade ardex s48. Mat har jag aldrig vägt....
 
Hemmakatten skrev:
Tack! Det var Frankes våg jag hade sett. Mieles kan väga upp till 10 kg men är å andra sidan betydligt större. Blir nog en Franke om inte någon vet om nåt annat märke?

Det är Frankes jag har.
 
Fasting65 skrev:
Det enda jag funderar över är: När behövs en våg i köket? Det enda jag använt vågen till, är när jag blandade ardex s48. Mat har jag aldrig vägt....

Hur ofta lagar du mat efter recept ?
Jag använder den då och då, inte så ofta, måste man erkänna. Därför tänker jag fälla in den i en träskiva istället för diskbänken. Då kan jag ta fram den när jag behöver.
 
Fasting65 skrev:
Det enda jag funderar över är: När behövs en våg i köket? Det enda jag använt vågen till, är när jag blandade ardex s48. Mat har jag aldrig vägt....
Vid bakning! Det blir överlägset bäst resultat då!
 
Vid matlagning brukar man sällan (iallafall den mat JAG lagar) ange ingredienserna i vikt, utan i volym...eller?

Sen lagar jag mat oftare mer spontant, blandar och funderar efter eget huvud.

Vid bakning kan jag kanske förstå det, men dit har jag inte hunnit...än. Recepten i "Riddarbageriets bröd" anger ingredienserna i både volym och vikt. Det funkar säkert bra för mej den dag ugnen (och vi) ska få bevisa vår bakkompetens.


 
Hemmakatten
Det vet du väl, Fasting, att alla mästerkockar väger ingridienserna. ;) Allt torrt (mjöl mm) bör vägas eftersom det packar ihop sig olika beroende på fukthalt. Alla finare kakor och bröd bör man väga ingredienserna till (kan vara skillnad mellan en spröd kaka och en hård). 30 gram riven ingefära är inte helt lätt att bara ta på en höft. Och hur mycket är 40 gram ruccola? Eller 250 gram köttfärs?

Jo, hemma hos oss vägs det mycket. Och lagas mat mycket! Matlagning är en stor hobby. :) Sen är det ju jättebra att väga det man fryser in i mindre påsar (när man gjort storköp), tex färs eller när man plockat bär eller svamp och förvällt och fryser in. Det är också jättebra att väga alla brev man funderar på om de väger under eller över 20gram. Som det är nu åker en stor otymplig våg upp och ner ur skåpet ideligen. Så en liten inbyggd våg blir jättebra för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.