5 880 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Inbyggd Qi-laddare
Sida 1 av 2
Ska så småningom sätta in en ny fönsterbräda och tänker att det hade varit ganska tufft att fräsa in några Qi-laddare.
Det verkar ju nu som att Qi är den vinnande metoden i striden om trådlös laddning. Men vad händer inom Qi?
Hur är kompabiliteten i dagsläget?
Ska man avvakta eller våga?
Jag är ju inte dummare än att jag fattar att en lös laddare är bättre för framtidssäkring, men erkänn att det hade varit tufft att bara kunna lägga telefonen i fönsterbrädan för att ladda.
Det verkar ju nu som att Qi är den vinnande metoden i striden om trådlös laddning. Men vad händer inom Qi?
Hur är kompabiliteten i dagsläget?
Ska man avvakta eller våga?
Jag är ju inte dummare än att jag fattar att en lös laddare är bättre för framtidssäkring, men erkänn att det hade varit tufft att bara kunna lägga telefonen i fönsterbrädan för att ladda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Fräs in IKEAs? lämna 1mm kvar så syns den inte och borde gå att byta
Eventuellt kan man behöva ta bort skalet på den.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20299443/
EDIT: nu när jag tänker på det... varför har jag inte byggt in en sån själv?!
Eventuellt kan man behöva ta bort skalet på den.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20299443/
EDIT: nu när jag tänker på det... varför har jag inte byggt in en sån själv?!
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jo, jag har varit med och utvecklat en sådan laddstation, så jag tänkte nog kolla så att den funkar först och sedan skruva sönder den =)
Den ser dock ut att ha ett USB-jack som ska hamna i lådan på nattduksborden som den är tänkt att monteras i.
Där är en annan variant som ska ligga på bordet istället, jag tror ramen runt är demonterbar så att den blir mindre ifall det skulle behövas, och enheten är planare.
Eftersom jag har en Nexus5 med Qi-stöd och att min laddkabel har börjat glappa så känns detta som en ypperlig idé för mig, så jag tar mig nog till IKEA efter jobb och köper en =)
Den ser dock ut att ha ett USB-jack som ska hamna i lådan på nattduksborden som den är tänkt att monteras i.
Där är en annan variant som ska ligga på bordet istället, jag tror ramen runt är demonterbar så att den blir mindre ifall det skulle behövas, och enheten är planare.
Eftersom jag har en Nexus5 med Qi-stöd och att min laddkabel har börjat glappa så känns detta som en ypperlig idé för mig, så jag tar mig nog till IKEA efter jobb och köper en =)
Jag har min Nexus 5 i ett ganska kraftigt flipfodral av läder m. plastskal som bygger ca 5 mm på baksidan och det är inga problem att ladda. Laddaren är en Deltaco QI-1000
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Låter bra!
Visst effektiviteten dippar något med avståndet, men det kan det vara värt =)
Visst effektiviteten dippar något med avståndet, men det kan det vara värt =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Köpte Malmö-IKEAs sista Morik.
Funkar med 6mm plast mellan puck och telefon iaf.
Funkar med 6mm plast mellan puck och telefon iaf.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Tar nog ett par år innan det slår igenom, det har ju inte riktigt slått genom än så, vilket iofs IKEAs intåg kanske innebär.
Just det, glömde säga att IKEAs laddare saknar de fyra styrmagnetena nexus5 har.
Just det, glömde säga att IKEAs laddare saknar de fyra styrmagnetena nexus5 har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Nexus har fyra styrmagneter runt spolen för att centrera den över sändarspolen. Jag skulle gissa på att LG/Googles trådlösa laddare har magneterna där iaf.
http://regmedia.co.uk/2013/11/05/nexus_5_cover_off.jpg
http://regmedia.co.uk/2013/11/05/nexus_5_cover_off.jpg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jag har tyvärr inte tillgång till standarden så jag kommer inte ihåg vilken det var som gäller, IKEAs kan ha en stor magnet i mitten av spolen för centrering, kan testa när jag kommer hem.