Byggahus.se

Inbyggd garderob bärande vägg?

1. J
    Medlem Nivå 6
    Har sett en hel del trådar i denna fråga men inte någon där man sett takstolarna, som jag förstått handlar mycket om det gällande bärande vägg eller inte.

Vi har inbyggda garderober som jag vill byta ut. Tanken är att ta bort den mindre (längst ner i bild i det inringade området), regla upp innervägg i hålet som blir i det högra rummet samt riva motsvarande innervägg i det vänstra rummet för att få en hel vägg med stor garderob där.

Hur vet man om väggen är bärande? Huset är 108 kvm och enplans med källare. Se bild på hur takstolarna ser ut. Vad jag kunnat läsa mig till kanske den här kontruktionen inte ha några bärande väggar alls utan taket vilar på ytterväggarna (tegelhus). Stämmer det? Kan jag göra som tänkt utan att konsultera någon för bedöming?

2. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 24
    I princip är inga innerväggar i det här huset bärande. (De kan dock ha viss stabiliserande funktion) Dina takstolar är av fackverkstyp och fribärande mellan ytterväggarna. Även med en annan typ av takstolar hade garderobsväggen inte varit bärande eftersom den går parallellt med takstolarna.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar! Eftersom jag kommer att behålla innerväggen, dock flytta den så att säga så den blir hel istället för delad så antar jag att den eventuellt stabiliserande funktionen borde vara intakt också?

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Absolut. Fast jag tror att väggen mellan sovrummet och vardagsrummet är viktigare i det avseendet. Detta hänger också ihop med hur ytterväggarna är byggda.

5. J
    Medlem Nivå 6
    Ok! Fast alla andra väggar ska vara kvar som det är tänkt nu i alla fall så det är inga problem. :)

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Nej!

7. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Ytterväggarna och den längsgående väggen i källaren är det rimligtvis bara som är bärande

• Laddar…