Jag behöver hjälp med en konstruktion i min nyinköpta lägenhet. Jag har en nisch i hallen som är 31.5 djup och 166 lång. Takhöjden är 274 cm. Här skulle jag hemskt gärna vilja ha någon typ av hyllinredning, och märker att det inte finns så många standardbokhyllor som passar i mått eller är snygga. Därför funderade jag på att bygga in en förvaringslösning i nischen, genom att sätta reglar vågrätt och sedan lägga hyllplan på dem. I hyllan skulle det förvaras tyngre saker som böcker, men också lättare prylar som vantar/halsdukar.

Väggen är mestadels betong, men på mitten är det en dörr som är igensatt med gipsplatta. (alltså inte riktigt samma hållfasthet som betongen)

Nu är frågorna från mig:
1. Kan denna lösning funka? Hur skulle man skruva i reglarna, och hur tätt skulle man sätta skruvarna?
2. VIlken typ av hyllplan ska användas? Jag hade helst velat ha massivt trä, men kostar det skjortan kanske jag måste frångå denna önskan.
3. Behövs det en stöttepelare på mitten av hyllan, eller kan man undvika detta på något sätt?

Tacksam för alla svar och funderingar!
Vänliga hälsningar//Reptil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.