808 läst ·
7 svar
808 läst
7 svar
Inbrottssäkrat Källarförrådsfönster
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Hej 
Skulle behöva hjälp med materialval till sk. inbrottssäkert källarfönster i budget variant
Det här har ni proffsen säkert gjort flera ggr =
Jag vill göra ett så billigt men ändå så starkt fönstergaller montage som är möjligt
* Min tanke är att fästa / montera reglar / bräder på betongväggen som är iaf tillräckligt breda och grova som en trä-ram runt fönstrets insida på betongväggen. Genom att tex borra och skruva med lämplig betongskruv och eller spik eller annat med plugg eller inte
* Och sen kapa till armeringsjärnet så åtminstone 2 galler-hål ligger över regeln eller mer. Sen vill jag fästa gallret i regeln
men lämplig skruv / spik eller bygelspik liknande grejer
Såklart får inte reglarna / ramen spricka när man fäster fast gallret / armeringsjärnet i reglarna så det är viktigt ochså
Och ev självklar info :
Källarfönstret / källarförrådsfönstret är rektangulärt och infällt i hårdbetongsväggen som den troligen består av.
Dvs att väggen består av hårdbetong
Val av material och metod behöver inte iaf vara starkare än vad en människa förmår att sparka och slå sig less med järnrör och annat för att bryta sig igenom gallret
Poängen är att göra det inbrottsäkert emot iaf flera sparkar och slag ifrån utsidan .. såklart
Dvs ifall en inbrottstjuv får för sig att krossa fönstret och rensa ur det och sen börja sparka och slå ev med nåt tillhygge (och inte kapa gallret alltså) så ska fönstergallret stå pall emot det och 100 sparkar liksom och slag
Generella bilder på källar fönster =
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.0druTWrMHEm01_J5hS7AiwHaFj&cb=iwp2&pid=Api&f=1&ipt=1c58656735dbe1d52b4edad4ca6a3a0f411540fac72cfbd90b462364c4fecd51&ipo=images
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://static.byggahus.se/attachments/images/large/672/672880-fe8cc9b2ea974b1c7a9ab89664ca52e5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=95bdae11ed028c3a6639c39d36da0f4e140eb81546071095c5881cfa4a81bcef
Enkel riktning jag gjort =
https://ibb.co/sdB3Btz9
Fråga:
1. Vilka bräder / reglar / trä ska jag köpa / välja i dimensioner
Alltså tjocklek och bredd ?
2. Vilka skruvar / spikar ska jag köpa / välja för att fästa regeln ?
- Tänk på att det ska tåla hårda slag och sparkar för att trycka in och loss gallret
ifrån utsidan
3. Vilka fästmetoder och fästmaterial är bäst eller tillräckligt bra som jag ska köpa / välja
så att gallret / armeringsjärnet sitter tillräckligt hårt emot våld och slag ifrån utsidan
och den kraft det genererar
4. Ska jag välja ett tjockare armeringsjärn ?
Tacksam för hjälp med bra val av grejer med mått
och
allt som tål mycket stryk ifrån mänskligt inbrottsvåld.
Dvs det behöver inte tåla sådan tryck och påfrestning att en gaffeltruck ska forcera gallret med gaffeln
om jag ska vara löjligt övertydlig
Skulle behöva hjälp med materialval till sk. inbrottssäkert källarfönster i budget variant
Det här har ni proffsen säkert gjort flera ggr =
Jag vill göra ett så billigt men ändå så starkt fönstergaller montage som är möjligt
* Min tanke är att fästa / montera reglar / bräder på betongväggen som är iaf tillräckligt breda och grova som en trä-ram runt fönstrets insida på betongväggen. Genom att tex borra och skruva med lämplig betongskruv och eller spik eller annat med plugg eller inte
* Och sen kapa till armeringsjärnet så åtminstone 2 galler-hål ligger över regeln eller mer. Sen vill jag fästa gallret i regeln
men lämplig skruv / spik eller bygelspik liknande grejer
Såklart får inte reglarna / ramen spricka när man fäster fast gallret / armeringsjärnet i reglarna så det är viktigt ochså
Och ev självklar info :
Källarfönstret / källarförrådsfönstret är rektangulärt och infällt i hårdbetongsväggen som den troligen består av.
Dvs att väggen består av hårdbetong
Val av material och metod behöver inte iaf vara starkare än vad en människa förmår att sparka och slå sig less med järnrör och annat för att bryta sig igenom gallret
Poängen är att göra det inbrottsäkert emot iaf flera sparkar och slag ifrån utsidan .. såklart
Generella bilder på källar fönster =
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.0druTWrMHEm01_J5hS7AiwHaFj&cb=iwp2&pid=Api&f=1&ipt=1c58656735dbe1d52b4edad4ca6a3a0f411540fac72cfbd90b462364c4fecd51&ipo=images
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://static.byggahus.se/attachments/images/large/672/672880-fe8cc9b2ea974b1c7a9ab89664ca52e5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=95bdae11ed028c3a6639c39d36da0f4e140eb81546071095c5881cfa4a81bcef
Enkel riktning jag gjort =
https://ibb.co/sdB3Btz9
Fråga:
1. Vilka bräder / reglar / trä ska jag köpa / välja i dimensioner
Alltså tjocklek och bredd ?
2. Vilka skruvar / spikar ska jag köpa / välja för att fästa regeln ?
- Tänk på att det ska tåla hårda slag och sparkar för att trycka in och loss gallret
ifrån utsidan
3. Vilka fästmetoder och fästmaterial är bäst eller tillräckligt bra som jag ska köpa / välja
så att gallret / armeringsjärnet sitter tillräckligt hårt emot våld och slag ifrån utsidan
och den kraft det genererar
4. Ska jag välja ett tjockare armeringsjärn ?
Tacksam för hjälp med bra val av grejer med mått
allt som tål mycket stryk ifrån mänskligt inbrottsvåld.
Dvs det behöver inte tåla sådan tryck och påfrestning att en gaffeltruck ska forcera gallret med gaffeln
om jag ska vara löjligt övertydlig
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Inkrypningsskydd.
Det finns ju färdiga som är lite snyggare än armeringsjärn, och som du fäster direkt i väggen utan en ram av reglar innanför. Tex:
https://www.stgeorge.se/inkrypningsskydd-rikamo-3-pinnar-lang.html
https://www.clasohlson.com/se/search?text=fönstergaller
Det finns ju färdiga som är lite snyggare än armeringsjärn, och som du fäster direkt i väggen utan en ram av reglar innanför. Tex:
https://www.stgeorge.se/inkrypningsskydd-rikamo-3-pinnar-lang.html
https://www.clasohlson.com/se/search?text=fönstergaller
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Den konstruktionen du beskriver kan troligen göras säker mot sparkar, men inte så mycket mer. Jag tror att en måttlig kofot räcker för att bryta loss det om järnen sitter i en träregel.
Men det fungerar säkert avskräckande, svårt för tjuven att se i förväg hur bra/dåligt det är.
Jag skulle tro att det räcker med 8mm armeringsjärn. Kommer tjuven med tigersåg, vinkelsip eller bultsax, så duger inga armeringsjärn, oavsett dimension. Tror inte det behövs någon speciell infästning av järnen i regeln. Borra hål som inte går hela vägen igenom och anpassa längden på järnen så de inte kan lyftas när konstruktionen sitter på plats. Hållbarhet mot våld med kofot eller järnspett påverkas inte av infästningen, det bli regeln som spricker istället.
Men jag är tveksam till nyttan, det kommer att förbättra skyddet marginellt, samtidigt kan det ge en signal till tjuvar att här finns något som ägaren är orolig över att få stulet. Sätter du ex. fönsterlås istället, så tror jag att dte ger ungefär samma skyddsnivå. Det minsta en tjuv då måste göra är att slå ut rutan och rensa från glas för att kunna krypa in. Ett fönsterlås skyddar dels mot att tjuven slår ett litet hål och öppnar fönstret, dels mot lättare brytning, det räcker inte längre med en kraftig skruvmejsel. Har tjuven med sig bättre utrustning som kan bryta upp fönster med fönsterlås, så bryter han din gallerkonstruktion också.
Fönsterlås har också fördelen att inte på långtt håll signalera att här finns något som är värt att stjäla. En mer målmedveten tjuv kommer att ha med sig lämplig utrustning för att komma igenom ditt galler.
Men det fungerar säkert avskräckande, svårt för tjuven att se i förväg hur bra/dåligt det är.
Jag skulle tro att det räcker med 8mm armeringsjärn. Kommer tjuven med tigersåg, vinkelsip eller bultsax, så duger inga armeringsjärn, oavsett dimension. Tror inte det behövs någon speciell infästning av järnen i regeln. Borra hål som inte går hela vägen igenom och anpassa längden på järnen så de inte kan lyftas när konstruktionen sitter på plats. Hållbarhet mot våld med kofot eller järnspett påverkas inte av infästningen, det bli regeln som spricker istället.
Men jag är tveksam till nyttan, det kommer att förbättra skyddet marginellt, samtidigt kan det ge en signal till tjuvar att här finns något som ägaren är orolig över att få stulet. Sätter du ex. fönsterlås istället, så tror jag att dte ger ungefär samma skyddsnivå. Det minsta en tjuv då måste göra är att slå ut rutan och rensa från glas för att kunna krypa in. Ett fönsterlås skyddar dels mot att tjuven slår ett litet hål och öppnar fönstret, dels mot lättare brytning, det räcker inte längre med en kraftig skruvmejsel. Har tjuven med sig bättre utrustning som kan bryta upp fönster med fönsterlås, så bryter han din gallerkonstruktion också.
Fönsterlås har också fördelen att inte på långtt håll signalera att här finns något som är värt att stjäla. En mer målmedveten tjuv kommer att ha med sig lämplig utrustning för att komma igenom ditt galler.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Precis, finns ju många färdiga lösningar såklart att skydda fönster mot inbrott, inget snack om den saken.S S.Hellman skrev:
Ju krångligare skruvinfästningar som kan vara skyddade med nåt som gör det mer osynligt och mer svåråtkomligt att skruva upp destå bättre
Men som i första länken kan du ju både skruva i fönsterkarmen eller bågen lite kanske ochså med korta skruv och sen skruva fast det i betongen runt fönstret (pga av vinkeln i järnet för 2 olika vinklar) eftersom fönstret är infällt i betongväggen. Är det bara skruvat i betongen blir ju allt lättare / snabbare iaf att skruva upp allt utifrån som i andra länken =
https://www.clasohlson.com/se/Mottez-B948V-fonstergaller,-3-stanger-99–188-cm/p/41-8036-1
Så det är egentligen ett dåligt alternativ tror jag
Bara slå upp fönstret och skruva upp på sidorna sen är gallret väck
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Ja det beror på. Borrar du hål i regeln och fäller in gallret i de små hålen i träet och lägger även på en limmad bräda eller superlimmad tunnplåt på det osv eller om du monterar gallret utanpå reglar och sen lägger du även på en bräda på det som du skruvar fast och fräser in några spår för gallret kanske om man ska göra nåt finlir och massa detaljer. Nja det blir för många skruv och borrhåll iaf i träet ser jag det som, så det får bli nåt färdigköpt galler iställetH hempularen skrev:Den konstruktionen du beskriver kan troligen göras säker mot sparkar, men inte så mycket mer. Jag tror att en måttlig kofot räcker för att bryta loss det om järnen sitter i en träregel.
Jah brukar tycka det är tvärtom. Ju mer oskyddat fönstret är ju mer intressant är det att både titta in och ta sig in. Dvs inte lägga tid på att forcera massa galler, låsbyglar osv. Sen är fönstret så bra placerat så det är mitt i ett samhälle med andra hus, gata utanför och hyreshus mitt emot på sidorna och överallt med 20-30-50 tal hyresgäster där många har sitt fönster, ögon riktat mot fastigheten för att upptäcka inbrott av ren slump genom att titta ut genom fönstret, där jag ska ha mitt hyrda källarförråd i den fastigheten. Jag bor inte där men fått hyra förrådet
Fönsterlås kan vara ett komplement lås och ju krångligare det är att öppna ifrån utsidan med krossat fönster destå bättre
Så jag utesluter nog ideen med att bygga ett eget fönster galler med reglar med armeringsjärn i detta fall. Känns för omständigt och för grova hål i betongen för ramen och för många skruv fäst hål i regeln
Produkter som diskuteras: "Fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Javisst, men man brukar använda envägsskruv/säkerhetsskruv för dettaK Kentaclinta78 skrev:Precis, finns ju många färdiga lösningar såklart att skydda fönster mot inbrott, inget snack om den saken.
Ju krångligare skruvinfästningar som kan vara skyddade med nåt som gör det mer osynligt och mer svåråtkomligt att skruva upp destå bättre
Men som i första länken kan du ju både skruva i fönsterkarmen eller bågen lite kanske ochså med korta skruv och sen skruva fast det i betongen runt fönstret (pga av vinkeln i järnet för 2 olika vinklar) eftersom fönstret är infällt i betongväggen. Är det bara skruvat i betongen blir ju allt lättare / snabbare iaf att skruva upp allt utifrån som i andra länken =
[länk]
Så det är egentligen ett dåligt alternativ tror jag
Bara slå upp fönstret och skruva upp på sidorna sen är gallret väck
Exempel:
https://www.xlbygg.se/produkt/envag...JAE-5IBtGSR1ageyooLodZ7SAlJVWBJK4NK5Qk9Q2D7HI
22 mm plywoodremsor eller panelbräda fästa i väggen. En regel med urtag för armeringsnätet. Nätet får gärna klämmas fast dvs uttagen ska vara lite mindre än nätet.
Armeringsnätet ska vara så stort att det sticker ut utanför regeln.
Skruva några rejäla skruv genom regeln och plywood/bräda och in i väggen med plugg eller fäst gängstång i väggen med ankarmassa och fäst sedan med en bricka och muttrar.
Måla allt i grått så det inte syns att det är armeringsmatta och trä.
Det är nog den enklaste lösningstypen för galler om man inte är så van.
Vill man inte enkelt kunna ta bort det från insidan i framtiden kan man dessutom limma allt trä med montagelim.
Fast jag skulle räkna på vad skillnaden blir på att köpa något färdigt eller en byggsats. Har man inte material hemma blir det ganska mycket över.
Sen är frågan om det måste tåla våld eller se ut att tåla våld. Fyra lite längre krokar som nätet hängs upp på ser utifrån ut som det sitter ett nät och det är inte heller helt enkelt att få bort.
Det allra enklaste är att skruva fast en plexiskiva på insidan av fönstret..
Skruva några rejäla skruv genom regeln och plywood/bräda och in i väggen med plugg eller fäst gängstång i väggen med ankarmassa och fäst sedan med en bricka och muttrar.
Vill man inte enkelt kunna ta bort det från insidan i framtiden kan man dessutom limma allt trä med montagelim.
Fast jag skulle räkna på vad skillnaden blir på att köpa något färdigt eller en byggsats. Har man inte material hemma blir det ganska mycket över.
Sen är frågan om det måste tåla våld eller se ut att tåla våld. Fyra lite längre krokar som nätet hängs upp på ser utifrån ut som det sitter ett nät och det är inte heller helt enkelt att få bort.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Plexiskiva låter mycket intressant och jag fattar i övrigt vad du menar med din konstruktion.. Är i princip samma sätt som jag beskrev nyss här ovan fast du anger bräd-träslagetZ z_bumbi skrev:22 mm plywoodremsor eller panelbräda fästa i väggen. En regel med urtag för armeringsnätet. Nätet får gärna klämmas fast dvs uttagen ska vara lite mindre än nätet.
Klicka här för att svara