D
Bor i en villa från 1923, och fönster och dörrar är original från byggåret. Jag håller på att inbrottssäkra villan, och gällande fönster planerar jag:
  1. Montera bakkantsbeslag (t ex Assa 1220) och/eller karmstift/bakkantsstift (t ex Assa 1440) i gångjärnet
  2. Montera brytskydd (t ex Secustrip/Secwise C-profil) längs hela öppningssidan av fönsterbågen + på fönsterposten (för inte behövs det ovanför och under fönsterbågen?...)
  3. Byta ut innerglaset (det är tvåglasfönster) mot 6 mm Hammerglass (P7B-klassat polykarbonat) -- detta gäller dock enbart de mest inbrottsutsatta fönstren, dvs källarfönster och de som vetter ut mot altan
  4. (godkänt lås är redan monterat på alla fönster)
Några tankar kring åtgärderna 1-3?

Har dock förstått att gångjärnen kan vara en svag punkt. Kruxet här är att jag vet inte vilken sorts gångjärn jag har idag, och huruvida de kan/borde säkras upp... Kan någon se från bilderna vad jag har? Och, framför allt, vad kan/borde jag göra åt dessa gångjärn?

Närbild av ett rött fönster med säkerhetsdekal från SSF och Falck Larm, fokuserat på ett gammalt gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rött fönstergångjärn på vitmålad karm, möjlig svag punkt för inbrottssäkring i 1920-talsvilla.
Skapa konto
Närbild på ett gammalt rött fönstergångjärn i en villa från 1923, med synliga tecken på slitage och sprickor i färgen.
Skapa konto

Redigerat:
Till vilken nytta ? Mycket enklare att använda dörren när man ska in i ett hus :-)

D
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Till vilken nytta ? Mycket enklare att använda dörren när man ska in i ett hus :)
Haha, jo... Men dörrarna är redan säkrade:
  • Källardörren är dold, men den är en RC3-klassad säkerhetsdörr
  • Ytterdörren vetter direkt mot gatan så den tror jag ingen tjuv vågar ge sig på pga risk för upptäckt. Den har självklart bakkantsbeslag, brytskena längs hela sidan, klass 3 lås osv.
  • Altandörren är också mycket synlig från gatan och grannhus. Den är säkrad med bakkantsbeslag, brytskena, bra lås. Dörrspegel (nedre delen) är förstärkt med stålplåt inuti.

Bästa svaret

Det är möjligt att montera dubb/karmstift i de gångjärnen du har i fönstret, det är både enkelt och billigt däremot hade jag inte monterat ett bakkantsbeslag (1220) i fönstren.
Det är möjligt att montera Secustrip/C-profil i framkanten av fönster och vanligtvis monteras inget längs över/understycket, det är inte jättevanligt att secustrip monteras på vanliga fönster men det förekommer.
Angående Hammerglas så är det ibland en bättre lösning att montera en skyddsfilm, milsec/sensec är duktiga på detta och jag rekommenderar att du ringer dom och frågar om hur glaset bäst säkras.

Nyligen larmade jag samtliga fönster i ett hus med infällda magnetkontakter och även fristående glaskrossdetektorer (fristående då det dels tar flera fönster samtidigt men även då limmade glasdetektorer inte bör användas till isolerglas).
Det finns även trådlösa larm för den som inte vill spika kabel och inte har behov av fördelarna med ett trådburet larm som t.ex förhöjd manipulationsskydd.
Ibland kan ett larm vara ett alternativ till att fysiskt säkra glas beroende på miljö, hotbild eller säkerhetsnivå.
Ibland handlar det endast att vinna tillräckligt med tid samt tidigarelägga åtgärder (larmcentral).

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D
1 123abc skrev:
Angående Hammerglas så är det ibland en bättre lösning att montera en skyddsfilm, milsec/sensec är duktiga på detta och jag rekommenderar att du ringer dom och frågar om hur glaset bäst säkras
Stort tack @123abc för tipsen om Milsec och larm-möjligheterna. Ska ringa Milsec efter påskhelgen! Och när jag kollat närmare så går mitt nuvarande larm att komplettera med denna typ av sensorer. Hmmm, får ta mig en funderare!! .

Gällande själva gångjärnen, finns det något mer jag kan göra där?

Jag anser att det räcker att montera karmstift genom gångjärnen, inga andra åtgärder bör behövas för gångjärnen.
Att komplettera med glaskrossdetektorer till larmet skyndar ofta på en åtgärd då larmet utlöser redan när glas krossas istället för när någon sensor reagerar inne i bostaden samt eventuellt avskräcker bus innan de gått in i huset om de krossar ett fönster.
Ville mest presentera andra alternativ så du kan utvärdera flera lösningar mot ditt behov.

D
Nu är fönstren nästan klara, så jag tänkte dokumentera här vad som gjordes (utifall någon annan läser tråden i framtiden):

Enligt @123abc kloka rekommendation monterade vi karmstift genom gångjärnen.

Efter lite funderingar fram och åter så beslöt vi att byta ut innerrutorna mot 6 mm hårdbelagd polykarbonat (Arla Saphir), denna är P7B-klassad. Självklart blir hela fönsterkonstruktionen inte lika säker som dessa rutor, det är ju 100 år gamla träfönster. Men givet att polykarbonatskivorna är rejält fast-kittade i fönsterfalsen så blir helheten rejält stabil, och erbjuder nog hyfsat motstånd åtminstone för allmänna tjuvar. 12 st måttbeställda Saphir-rutor kostade totalt ca 3 300 kr från Stocksundet.se -- riktigt bra pris och dessutom bra service!

Vi har fönsterlås SS3620 Klass A+B.

Dessutom monterade vi fönsterhaspar med spärrfunktion från SafeE: https://safee.se/produkt/fonsterhasp-extra-kraftig/ Denna skyddar förstås inte i sig själv mot inbrott, men däremot lär den ju iaf böka till det lite ytterligare för eventuella tjuvar. Så när vi ändå skulle byta fönsterhaspar så fick det bli dessa. :)

Jag kommer dessutom montera Secwise C-profil/brytskydd på utsidan av fönstren, det har jag dock inte hunnit med ännu.
Närbild på öppet renoverat gammalt träfönster med nya polykarbonatrutor och säkerhetsfönsterhasp.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ till att byta ut innerrutan om den i övrigt är hel och fräsch är att sätta en kross-skyddsfilm.
De visade sig vara oväntat bra.
Hade det, bakkants-stift, säkerhetsspanjolett och profillist på min (förra) altandörr.
Sedan började det brinna på vinden/skorsten när jag inte var hemma, och grannarna larmade brandkåren.
De hade blivit väldigt förvånade över hur svårforcerad dörren var.
När det inte gick att bara ”rycka” upp den försökte de krossa rutan för att komma åt låset.
De slog och slog, men övergick till sitt *stora* bräckjärn och fick efter ett tag upp dörren, i delar...
Tur nog i tid för att rädda mig från allt för stora kostnader.
Men säkerhetsfilmen tog de sig inte igenom och de skiter ju i att det låter och att de blir upptäckta.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett alternativ till att byta ut innerrutan om den i övrigt är hel och fräsch är att sätta en kross-skyddsfilm.
[...]Men säkerhetsfilmen tog de sig inte igenom och de skiter ju i att det låter och att de blir upptäckta.
Intressant!! Du kommer inte händelsevis ihåg vilken sorts film det var (eller vilken firma som monterade den)? Jag har tidigare i tråden fått MilSec rekommenderade, men det är ju alltid intressant ha flera alternativ. :-)

I just vårt fall passade det bra att byta själva innerrutorna, då fönstren ändå behövde helrenoveras (dvs alla glas skulle ändå monteras ur). Dessutom hade vi flera riktigt eländiga rutor (spruckna, repiga) så det blev bra att behålla de finaste (munblåsta) glasen och sätta dem ytterst, för att behålla den gamla stilen på huset.

Men jag överväger att montera just skyddsfilm på andra, större, glasrutor på entréplan. Dessa rutor är så stora att polykarbonat skulle bli för dyrt...

Det där ser ut att bli bra, nu kan du kryssa över en sak på att göra listan.
Kraftigare fönsterhaspar är klokt då de vanliga brister så lätt och i kombination med fönsterlås och P7B-klassat innerglas blir det betydligt bättre än det var från början.
Däremot bör man låsa upp fönsterlåsen när man sover i rummet om oturen är framme och det måste användas som nödutrymning då man inte bara kan krossa glaset.
Angående film till större glas så fråga även en glasmästare.
https://www.gbf.se/anlita-foretag/glasmasteriarbete/skyddsglas
https://www.gbf.se/sites/default/files/files/skyddsglas_0.pdf

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D JoBeVe skrev:
Intressant!! Du kommer inte händelsevis ihåg vilken sorts film det var (eller vilken firma som monterade den)? Jag har tidigare i tråden fått MilSec rekommenderade, men det är ju alltid intressant ha flera alternativ. :)

I just vårt fall passade det bra att byta själva innerrutorna, då fönstren ändå behövde helrenoveras (dvs alla glas skulle ändå monteras ur). Dessutom hade vi flera riktigt eländiga rutor (spruckna, repiga) så det blev bra att behålla de finaste (munblåsta) glasen och sätta dem ytterst, för att behålla den gamla stilen på huset.

Men jag överväger att montera just skyddsfilm på andra, större, glasrutor på entréplan. Dessa rutor är så stora att polykarbonat skulle bli för dyrt...
Tyvärr, det var länge sedan, de var en del av Assa Säkra Hem. Men filmen var nog en av de få produkterna som inte var från Assa.

Behöver du ändå göra arbetet med fönstret är det helt klart lika bra att byta glaset istället för film, men på de befintliga i gott skick så är det ett smidigt alternativ.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.