Jag satte in en ståldörr från Daloc i källaren. Visserligen för brandskydd men den borde ha hyfsad säkerhetsklass också (finns garanterat högre klassade). De levereras med stalkar och jag tror inte det är några problem att ha de utomhus. Dock kanske de inte är hundra vad gäller isolering. Men det måste ju vara bättre med en säkerhetsdörr än att hålla på med gallergrindar och dylikt!

Peter2400 skrev:
Är inte risken att friggeboden lockar tjuvar mer än den avskräcker?
Ett larm, kanske en kamera och en bra försäkring verkar enklare och brukar räcka långt.
Vad hjälper ett larm och en kamera om dom har 10 minuter på sig att ta allt med sig?
Det finns aldrig en tillräckligt bra försäkring.

Andy78 skrev:
Vad hjälper ett larm och en kamera om dom har 10 minuter på sig att ta allt med sig?
Det finns aldrig en tillräckligt bra försäkring.
Givetvis inte, frågan är varför tjuven ens skulle tänka tanken att ge sig på en vanlig friggebod.
Vi har ingen säkerhetsdörr på vårt hus, självgående gräsklipparen är bara att ta cyklar och högtrycktvätt också, bilen har inte ens rattkrycka.
Man kan ju givetvis skydda sig mot all form av stöld och inbrott, men till vilket pris.

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Givetvis inte, frågan är varför tjuven ens skulle tänka tanken att ge sig på en vanlig friggebod.
Vi har ingen säkerhetsdörr på vårt hus, självgående gräsklipparen är bara att ta cyklar och högtrycktvätt också, bilen har inte ens rattkrycka.
Man kan ju givetvis skydda sig mot all form av stöld och inbrott, men till vilket pris.
För att man vet vad som finns där kanske?
Tjuvar är inte dumma i huvet.

Säkerhetsdörr, det blir lite svårare att bryta upp ibland är det en fördel.

Väg några cyklar och krattor och en gräsklippare mot kostnaden av studioutrustning värd mycket mer.
+ verk och arbete som man inte kanske inte kan få igen.
Hellre en rattkrycka på för 200kr än 2000kr i självrisk + tiden och besväret det tar att ordna allting.
Jag har det på alla mina bilar.

Priset vad det kostar och vad det är värt besväret är upp till en själv.
Man bör kolla upp att friggebodens lösöre täcks av hemförsäkringen, det är nämligen inte alltid det är så speciellt om man har speciella nyttjanden av utrymmet.

DMOL skrev:
Man kan inte utgå ifrån något alls, därför måste man fråga.
Men varför utgår du själv i så fall ifrån att en studio som gör youtubeklipp inte innehåller några dyra saker?

Jag är rätt övertygad om att Daniel Norbergs studio inte är direkt "billig".

Hej! Och tack för alla fina svar och länkar! Obehagligt när människor som uttrycker sina rasistiska åsikter och kapar ens tråd. Men jag har anmält trollet och hoppas att admin utesluter den.

• Gilla
thomasx och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Vad på dörren är höjden 185?
Är det dörrbladet eller är det dörrkarmens yttermått?

Man mäter alltid dörrar/fönster i karmyttermått.
Om karmyttermåttet är 185 så är det en 190-dörr även benämnd som 19.
[länk]

[länk]
Nu plockade jag bort några av trälisterna på insidan och mätte själva hålet i väggen som karmen sitter i.
90x190 blev det. Jag antar att modulmåttet jag borde leta efter på byggbutikerna borde heta 9x19? Jag gissar att det blir lite svårt att få tag på annat än oisolerade förrådsdörrar som passar friggebodens modulmått?

Det är ju inte svårt att låna grannens sticksåg och skapa ett större modulmått. Men då riskerar jag att krocka med takisoleringen som ska upp på insidan av mitt snedtak. :-(

Nanoq skrev:
Hej! Och tack för alla fina svar och länkar! Obehagligt när människor som uttrycker sina rasistiska åsikter och kapar ens tråd. Men jag har anmält trollet och hoppas att admin utesluter den.
Fixat.

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Utan att behöva specialbeställa en säkerhetsdörr så blir det nog svårt att få tag på en 9*19, det är betydligt enklare att få tag på 9*20.

Kan du ta en bild över dörren, både insida och utsida? Så blir det enklare för oss att föreslå hur du ska kunna få in en 9*20 dörr.

Demmpa skrev:
Utan att behöva specialbeställa en säkerhetsdörr så blir det nog svårt att få tag på en 9*19, det är betydligt enklare att få tag på 9*20.

Kan du ta en bild över dörren, både insida och utsida? Så blir det enklare för oss att föreslå hur du ska kunna få in en 9*20 dörr.
Mörk ytterdörr med fönster och vita karmar på en fasad med träpanel under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stängd brun dörr med fönster i en panelklädd vägg, inomhusbelysning, tröskel nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
thomasx skrev:
Men varför utgår du själv i så fall ifrån att en studio som gör youtubeklipp inte innehåller några dyra saker?

Jag är rätt övertygad om att Daniel Norbergs studio inte är direkt "billig".
Därför att det är väldigt stor skillnad på hobbyverksamhet som ev täcks av hemförsäkringen, och när man har försäkringskrav på utrustning för flera miljoner. Det är inte tillräcklig skyddsklass på en friggebod även om man sätter in säkerhetsdörr och galler så det kan ju vara bra att kolla upp innan.

Finns det skjutbara gallerdörrar? Eftersom det bara är 15kvm så skulle det vara smidigt om jag slapp ha en gallerdörr som svänger ut i rummet och tar upp en tredjedel av utrymmet.

Som svar på ni som säger att försäkringsbolagen inte godkänner friggebodar: jag fattar att de kanske inte kommer att godkänna min studio. Men jag har inget val. Jag lever på att göra musik och måste ha studion utanför huset. Jag kommer inte att kunna bygga ett nytt hus imorgon utan måste isolera och inbrottssäkra friggeboden. I den kommer det att finnas musikinstrument som är helt unika i Sverige. De är inte särskilt dyra (ca 300t totalt) men det hjälper inte om försäkringsbolaget ersätter mig, de går ändå inte att köpa för pengar eftersom de inte tillverkas eller tar flera år att få nytillverkade. Det enda som känns görbart för mig är att göra det svårt för tjuven att ta sig in.

Självklart ska du inbrottsäkra så mycket som möjligt oavsett försäkringar, de täcker ju aldrig 100%.
Jag hade nog kör gallergrind på insidan och skylltning om att sådan existerar på insidan.

tommib
Hmm... i ditt läge skulle jag nog ta både en och två funderare till på om inte studion kan inhysas i huset på något sätt. Ett alternativ kan vara att förvara instrumenten i huset och bära ut dem när du ska använda dem. En normal konsekvensanalys är ju risk gånger konsekvens så även om inte risken är enorm för ett inbrott så verkar det som att konsekvensen är enorm. Även om dessa instrument inte stjäls så kanske de förstörs av okunniga/oförsiktiga inbrottstjuvar.

Vad är det för grejer egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.