59 183 läst ·
277 svar
59k läst
277 svar
inbrottsförsök-tjuven fast
De kommer från uppfödare med mentalt stabila linjer och är självklart själva mentaltestade, vilket man bör göra när man har bruksras. En seriös hundägare borde inte köpa från uppfödare, oavsett ras, som inte gör mentalbeskrivningar på sina hundar. Det spelar ingen roll om man har en chihuahua eller en schäfer, man stödjer inte oseriös avel och köper bakluckevalpar från Blocket.P pmd skrev:Hur kan du vara tvärsäker på att vad en utredning om dina hundar kommer att visa? Givetvis är de inte opålitliga när du är i närheten, men utgångspunkten var väl att du inte skulle vara det?
Jag tycker också att den som bryter sig in och blir hundbiten borde få skylla sig själv, men lagen håller inte riktigt med mig.
På min inhägnade tomt släpper jag ut hundarna när jag vill. Om du kallar det för oseriöst får det stå för det dig, som om man är oseriös som förälder för att ungarna leker ute själva.P pmd skrev:
Låter som du själv köpt en smuggelvalp eller är poo-ägare, ömma tår?
Det låter bra. Det innebär åtminstone att dina hundar förhoppningsvis inte kan lämna tomten. Det hindrar dock inte en inkräktare attt ta sig in på tomten. I ett sådant fall blir det lite hazardspel när det gäller vad hundar gör. Det går inte att säga att det är 100% säkert att de inte biter inkräktaren. Det beror ju inte bara på hundarna utan också på vad inkräktaren gör. Dessutom är inte hundar automatiska maskiner. Du bedömer risken som liten, tycks det, och det gör du nog rätt i, men den är inte noll.E Elektra skrev:
Men framförallt kan du inte förutsäga vad en utredning av dina hundar i händelse av något slags incident kommer att resultera i. Det kan ingen.
Jag är visserligen kritisk till s.k. rasavel (pga alla sönderavlade hundraser) men jag är minst lika kritisk till smuggelhundar. Jag har gjort mentaltest med rashund så jag är väl införstådd med vad både MH och korning innebär. I familjen har vi fortfarande flera rashundar och har haft ett tiotal genom åren.
Vad är en "poo-ägare"?
Medlem
· Stockholm
· 112 inlägg
Hahaha. Fantastiskt. Vad kommer han göra nästa natt? Det är sååå slappt. Polisen lägger ned så mycket de kan pga resursbrist INTE bevisbrist. Jag har varit med och gripit dels 2 tjugoåringar för skadegörelse som vi bevittnade, greps direkt på plats, förda till polishuset där vakthavande omedelbart la ned” brist på bevis” trots skadegörelse för kanske 10-15000. Vi fick laga fönster samt förstörda golv själva.Ussee skrev:
Bevittnade ganska grov misshandel av en utländsk kvinna med barn (maken). Polisen stod runt hörnet, tillkallades. De grep mannen på plats. Kvinnan flydde därifrån. Men sedan tyckte polisen att det inte var så allvarligt så de ville inte ta emot våran polisanmälan och lät honom gå. Kvinnan blev slagen i ansiktet dragen i håret och barnen skrek på hjälp. Så varför gripa en tjuv?
Alla köpare av designer-"raser" typ cavapoo = korsning pudel/cavalier. Buskavel med hundar som inte platsar i renrasaveln och utan några hälsokontroller öht av "avelsdjuren", men nu är vi helt OT.P pmd skrev:Det låter bra. Det innebär åtminstone att dina hundar förhoppningsvis inte kan lämna tomten. Det hindrar dock inte en inkräktare attt ta sig in på tomten. I ett sådant fall blir det lite hazardspel när det gäller vad hundar gör. Det går inte att säga att det är 100% säkert att de inte biter inkräktaren. Det beror ju inte bara på hundarna utan också på vad inkräktaren gör. Dessutom är inte hundar automatiska maskiner. Du bedömer risken som liten, tycks det, och det gör du nog rätt i, men den är inte noll.
Men framförallt kan du inte förutsäga vad en utredning av dina hundar i händelse av något slags incident kommer att resultera i. Det kan ingen.
Jag är visserligen kritisk till s.k. rasavel (pga alla sönderavlade hundraser) men jag är minst lika kritisk till smuggelhundar. Jag har gjort mentaltest med rashund så jag är väl införstådd med vad både MH och korning innebär. I familjen har vi fortfarande flera rashundar och har haft ett tiotal genom åren.
Vad är en "poo-ägare"?
Självklart går det inte till 100% säkert att säga att inget skulle hända vid en utredning, men utgången hade troligen handlat mer om min lämplighet som hundägare än hundarna i sig. Helt klart är dock att mina hundar hade varit ett mindre problem än diverse förslag i tråden som basebollträn, stavlampor och försåtsmineringar där uppsåtet är att orsaka verklig skada och inte avvärja.
Det går bra att ha vad slags blandrashund som helst och skita blankt i alla mentaltester och hälsokontroller om man har beredskapen att avliva en valp med genetiska svagheter eller en hund som blir aggressiv.E Elektra skrev:Alla köpare av designer-"raser" typ cavapoo = korsning pudel/cavalier. Buskavel med hundar som inte platsar i renrasaveln och utan några hälsokontroller öht av "avelsdjuren", men nu är vi helt OT.
Självklart går det inte till 100% säkert att säga att inget skulle hända vid en utredning, men utgången hade troligen handlat mer om min lämplighet som hundägare än hundarna i sig. Helt klart är dock att mina hundar hade varit ett mindre problem än diverse förslag i tråden som basebollträn, stavlampor och försåtsmineringar där uppsåtet är att orsaka verklig skada och inte avvärja.![]()
Medan jag bodde hemma hos föräldrarna hann vi ha cirka 10 kända raser och ganska många okända fördelat på 4 hundar. Tre av dem var genomhyggliga harmoniska familjehundar som gick lösa för de mesta och var populära bland barnen och även bland största delen av föräldrarna i byn fastän de var stora och ibland knuffade någon unge över ända i rena glädjen. Den fjärde blev aggressiv och avlivad i ett tidigt skede.
Jag håller nog med om att en rätt tränad hund är ett bättre sätt att stoppa en tjuv än att basebollträ, men kanske inte om man vill hålla kvar tjuven (vilket man ändå bör tänka igenom två gånger innan man försöker).E Elektra skrev:
Inte sant längre. Tullens befogenheter ökade markant i år. Fast när svaret skrevs var det sant.E Erik9005 skrev:
https://www.ja.se/artikel/2228966/nu-fr-tullen-stoppa-stldgods.html
Jahapp någon rättvisa finns det iaf.
En uppdatering i ämnet:
Jag vart för ett par månader sen uppringd av polisen igen. De hade nu tagit fast honom igen och denna gång med handen i kakburken. Jag blev kallad som vittne och nu föll domen. 3 år och 4 månader samt utvisning.
Undrar hur mycket den personen har kostat samhället.
En uppdatering i ämnet:
Jag vart för ett par månader sen uppringd av polisen igen. De hade nu tagit fast honom igen och denna gång med handen i kakburken. Jag blev kallad som vittne och nu föll domen. 3 år och 4 månader samt utvisning.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 670 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 670 inlägg
utvisning?Ussee skrev:
Jahapp någon rättvisa finns det iaf.
En uppdatering i ämnet:
Han kommer bara på returen tillbaka man klarar aldrig bli av med sådant folk.
Då det rimligtvis är från icke EU-land så är det inte bara att komma tillbaka kan man väl hoppas. Och skulle han ta sig tillbaka så är skillnaden att nästa gång han åker ”nästan fast” behövs ingen rättegång eller några bevis utan han kan skickad direkt.H Hallerudsbo skrev:
Konsekvenserna då? Jag har en polare som förvarade sig mot tre rånare med bara med nävarna och fick två år villkorligt, samt skadestånd, pga att han tränat karate sedan barnsben. Både tingsrätten och hovrätten gjorde bedömningen att hans kunskap inom kampsport var att likställas med "dödligt vapen" och detta trots att han blev knivskuren i ena armen vid block. Det enda som vägde till hans fördel var att de var fler och att han var ostraffad sedan tidigare. Använder du minsta lilla övervåld så väger nödvärnsrätten lätt.K Krux skrev:
Det är därför man har egen traktorgrävare...Silver78 skrev:
Konsekvenserna då? Jag har en polare som förvarade sig mot tre rånare med bara med nävarna och fick två år villkorligt, samt skadestånd, pga att han tränat karate sedan barnsben. Både tingsrätten och hovrätten gjorde bedömningen att hans kunskap inom kampsport var att likställas med "dödligt vapen" och detta trots att han blev knivskuren i ena armen vid block. Det enda som vägde till hans fördel var att de var fler och att han var ostraffad sedan tidigare. Använder du minsta lilla övervåld så väger nödvärnsrätten lätt.