Jag upptäckte i helgen att vi haft inbrott i vår sommarstuga. Det enda som verkar vara borta är en kikare (köpt på Netto för 10 år sedan så värdet var nog ganska ringa).

inbrott.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har fått oss att fundera över säkerheten. Jag tror inte att det bästa alternativet är att göra stugan mer inbrottssäker. Området är glesbefolkat så man kan ta sig in nästan helt ostört. Vi har gamla lås och dörrar men eftersom fönstren ligger i markhöjd är det faktiskt bättre att dom bryter upp dörren än att dom står in ett fönster.

Det viktigaste känns som att inte ha några värdeföremål i huset men där finns ju alltid verktyg m.m. Finns det annat att tänka på för att göra stugan mindre attraktiv för tjuvar?

Hemmakatten
Vi bor bredvid ett fritidshusområde med 300 hus. Inbrottsvågor kommer ibland med något/några års mellanrum. Polisen menar att det är "professionella" inbrottsligor som ägnar ett par dagar till inbrott sedan drar de vidare. Dock är det så att inget av de fritidshus som har larm, och skyltat om det, har blivit drabbade. Tjuvarna har velat vara ostörda några dagar och gör hellre inbrott i stugor utan larm. Så ett larm är mitt bästa tips.

Att inte ha värdeföremål i stugan är säkert bra, men då skall man inte dra för gardinerna som en del gör utan tjuvarna ska kunna se att det inte finns några värdeföremål.

Kanske idé att lämna ytterdörrarna olåsta.

Om man inte har mer "värdeföremål" än några begagnade skruvmejslar och hammare, några färgburkar, lite kastruller och kantstött porslin samt någon liten urmodig transistorradio borde det vara mer ekonomiskt att slippa sönderbrutna dörrar/sönderslagna fönster än att anstränga sig att skydda sån't som man kan skaffa på loppis för småslantar.

Skriver jag för krångligt :o

KnockOnWood skrev:
Kanske idé att lämna ytterdörrarna olåsta.
Vi har funderat på detta men risken är att tjuven inte känner på dörren innan dom bryter upp den. Dessutom så gäller väl inte försäkringen om dörren är olåst? Känns som att det finns risk att någon går in och förstör inredningen.

Larm är vi inne på men är lite oroliga att det skall få tjuvar att tro att vi har dyra saker.

Jag hade en bekant som hade en lapp på ytterdörren som förklarade att dörren var olåst och en lista på vad som fanns i stugan (vilket naturligtvis inte var något värdefullt).

• Gilla
bling och 4 till
  • Laddar…
Måste säga vad deppig man blir när man ser det här. Så oerhört kränkande. Tjära och fjädrar på de idioterna. Om det är ligor som drar runt borde vi ju sätta livstid på sådan organiserad brottslighet och DNA-kolla varenda inbrott annars blir man ju aldrig av med rötäggen. Kan ju inte vara alltför många individer som håller på med sånt här som sin huvudnäring istället för att sätta väckarklockan, packa matlådan och gå till jobbet som oss andra ...

Jag tror på larm men framförallt på grannsamverkan. Grannsamverkan kan i princip alltid förbättras.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Sensorstyrda strålkastare utomhus och sensorstyrd sirén, både billigt och effektivt...
grannarna har securitas...jag satte igång deras larm för ett tag sedan när jag skulle titta till deras hundar och glömde bort larmet. Efter ungefär en 45 minuter kom en väktarbil körandes för att undersöka det hela...jag släntrade över och förklarade det hela och fick identifiera mig..så var det med det...utryckningslarm är nog inte så avskräckande som om att bryta sig in i ett hus som har en sirén som tjuter i 120db medan man är roffar saker...

Jugend skrev:
Måste säga vad deppig man blir när man ser det här. Så oerhört kränkande. Tjära och fjädrar på de idioterna. Om det är ligor som drar runt borde vi ju sätta livstid på sådan organiserad brottslighet och DNA-kolla varenda inbrott annars blir man ju aldrig av med rötäggen. Kan ju inte vara alltför många individer som håller på med sånt här som sin huvudnäring istället för att sätta väckarklockan, packa matlådan och gå till jobbet som oss andra ...

Jag tror på larm men framförallt på grannsamverkan. Grannsamverkan kan i princip alltid förbättras.
Jag hoppas verkligen att inte varje inbrott skall DNA kartläggas, vilket fruktansvärt samhälle vi skulle få då.
När jag läser om sommarstugeinbrott så brukar det oftast handla om mat, husgeråd och annat småkrafs som är borta. Har svårt att koppla detta till ligor som har detta som försörjning.... Tror snarare att det handlar om sådant som tex Aftonbladet aldrig skulle kunna skriva om......

The Tor skrev:
Vi har funderat på detta men risken är att tjuven inte känner på dörren innan dom bryter upp den. Dessutom så gäller väl inte försäkringen om dörren är olåst? Känns som att det finns risk att någon går in och förstör inredningen.

Larm är vi inne på men är lite oroliga att det skall få tjuvar att tro att vi har dyra saker.
Försäkring av vad?
Har du inget som är värt att stjäla finns ju inget att försäkra.

Jugend skrev:
Vi har bra kontakt med grannarna men vårt hus ligger placerat så att det är nästan omöjligt att se om något smyger där.

Forbo skrev:
Sensorstyrda strålkastare utomhus och sensorstyrd sirén, både billigt och effektivt...
Vi har gott om rådjur som inte drar sig för att gå ända fram till huset så sensorer utomhus är svårt. Vi har en lampa med sensor vid ytterdörren men det är avstängd eftersom den annars tänds hela nätterna. Kanske ändå är värt att försöka justera den lite så att den inte tänds av träd som blåser och annat.

KnockOnWood skrev:
Försäkring av vad?
Har du inget som är värt att stjäla finns ju inget att försäkra.
Själva huset är ju värt ganska mycket. Med en yxa, fem minuter och lite fantasi skulle jag kunna åstadkomma skador för många hundra tusen.

• Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
The Tor skrev:
Själva huset är ju värt ganska mycket. Med en yxa, fem minuter och lite fantasi skulle jag kunna åstadkomma skador för många hundra tusen.
Då hjälper det ju inte att dörren är låst ;)

Vi har också råkat ut för inbrott i sommarstugan. Sen dess drar vi aldrig för gardinerna så det syns att inget värdefullt finns, och sen dess har vi sluppit inbrott.

För övrigt brukar inbrott komma i vågor, och det är ett litet antal individer som står för nästan alla inbrott. Inbrott upplevs obehagligt av de som drabbas. Därför finns det goda skäl att lägga ordentligt med krut på att ta tjuvarna och låsa in de under lång tid. Jag tycker absolut att DNA-spår borde tas så att man kan koppla ihop individerna med inbrotten. Att det finns ett antal individer med stora personliga problem som begår inbrott är något som får hanteras via socialförvaltningen och frivilligorganisationerna - det ska inte användas som någon slags utsäkt för inbrott.

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Jag skrev väl lite i affekt ...
Grejen med DNA-spår är att man satte ditt ett antal personer på västkusten efter att man säkrat DNA, därav bör man ju undersöka varje inbrott ordentligt på plats.

Svårt att tipsa om huset ligger avsides.

13th Marine skrev:
Då hjälper det ju inte att dörren är låst
Om låst dörr är ett krav från försäkringsbolaget så hjälper det mycket när det gäller att få ersättning för det som förstörts.

pelpet skrev:
Vi har också råkat ut för inbrott i sommarstugan. Sen dess drar vi aldrig för gardinerna så det syns att inget värdefullt finns, och sen dess har vi sluppit inbrott.
Vi har knappt några gardiner att dra för vilket nog är bra. I det här fallet så tror jag att dom sett kikaren som min pappa lagt ganska synligt och därför brutit sig in. Den låg i ett fodral så det gick ju inte att se att den var värdelös. Det hade kunnat vara en dyr kikare.

Ps. Min pappa är föresten rolig för när jag berättade att vi hade haft inbrott undrade han om dom tagit TV:n. Nej, vår 22" tjock-TV var inte så attraktiv. :D

Hur nära stugan bor ni? Bor ni någotsånär nära, skaffa ett tyst larm som ringer upp er, och sätt in ett tungt jäkla kassaskåp/vapenskåp som tar en evighet att baxa ut. Det borde ge er tid att haffa tjuvarna...

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.