Hej,
Vi har en vattenmantlad kakelugn på 650 l (läs: acktank med kakel på) som är kopplad på husets vattenburna system. vintertid så blir den "tom" på värme över natten, tanken är därför att koppla på en acktank på systemet. ngn som har några bra ideer om hur det ska göras på bästa sätt?
finns ju lite att ta hänsyn till som kanske skiljer den mot en vanlig vedpanna, tex så vill man inte att den ska börja ladda acktanken vid alltför hög temp (det blir ju väldigt varmt i köket då...)

tacksam för hjälp

H
Varför inte koppla den som en enkel volymförstoring med en liten cirkulationspump som startar så fort temperaturen i pannan överstiger en viss temperatur. Du tar ju ändå ut värmen från kakelugnen.

Kommer att tänka på mitt system nu har jag panna men avvänder värmen därifrån så en Laddomat 4030 skulle kunna passa går att bestämma när den skall börja ladda

holmertz skrev: Varför inte koppla den som en enkel volymförstoring med en liten cirkulationspump som startar så fort temperaturen i pannan överstiger en viss temperatur.
menar du att jag ska ha 2 olika slingor? en som är tanken och kakelugnen och en annan som är från kakelugn och ut på radiatorer?
Jag har bara en in och ut på kakelugnen vilket ställer till det.

Jonas_81 (eller annan vänlig själ): du får gärna bifoga en skiss på ett förslag hur det skulle kunna kopplas :))

clay

Har du nån shunt idag? Eller hur styr du hur varmt vatten som skickas ut?

Tror att det bästa är att ansluta acken till k.ugnen och ta ut värmen på röret emellan via en shunt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.