Har en gammal timmring utan golv. Bara grus. Ska byta taket. Har tänkt lägga inpregnerat virke ock takpapp på. Är det möjligt? Går det ihop? Timringen är på ett väldigt blött och sumpigt ställe.

Skippa impregnerat. Bygg rätt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Skippa impregnerat. Bygg rätt.
Är det för att virket krymper ihop? Det ska inte vara nått innertak. Det tråkiga är att jag redan har köpt virket och fraktat dit. Är det en omöjlighet?

Jag håller med. Så länge taket är tätt så håller vanligt oimpregnerat virke nästan i evighet.
Impregnerat är skört och har dålig hållfasthet.

Sälj ditt impregnerade på Blocket och köp vanligt virke.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag håller med. Så länge taket är tätt så håller vanligt oimpregnerat virke nästan i evighet.
Impregnerat är skört och har dålig hållfasthet.

Sälj ditt impregnerade på Blocket och köp vanligt virke.
Tack för svaret. Suck..bara att gilla läget då.

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Rickard.
Vilka dimensioner har du köpt och hur långt är det mellan stödpunkterna? Det krävs rätt grova bräder för att hålla svikten utan spont.

Jag tycker åndå att så länge du kan uppnå rätt bärighet kan funka men det MÅSTE få torka ur ordentligt innan montaget.

Lyckas du sälja det och köpa ny råspont utan större ekonomisk förlust så gör det.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilka dimensioner har du köpt och hur långt är det mellan stödpunkterna? Det krävs rätt grova bräder för att hålla svikten utan spont.

Jag tycker åndå att så länge du kan uppnå rätt bärighet kan funka men det MÅSTE få torka ur ordentligt innan montaget.

Lyckas du sälja det och köpa ny råspont utan större ekonomisk förlust så gör det.
Tack snälla för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.