Jag tänkte att kommunens handläggare ska få lite beröm också. Oftast hör vi bara om allt som går fel och nitiska tjänstemän.

Jag vill bygga en Attefallsbyggnad på tomten, inte komplementhus. Jag har suttit och ritat och mätt efter konstens alla regler. Detaljstuderat kommunens hemsida efter vilken information som krävs mm.

När jag kände mig klar skickade jag i torsdags förra veckan in allt på kommunens digitala tjänst för bygglovsärenden, sent på kvällen. På fredagen får jag beskedet att det är mottaget och att jag tilldelats en handläggare. Vis av erfarenheten sedan 11 år tillbaka då vi bollade ett bygglov med kommunen tänkte jag att det kommer ta två eller tre månader innan jag hör något.

På måndagen får jag kl 20 på kvällen ett mail om att min ansökan måste kompletteras. Jag får med mallar, beskrivningar mm för att göra en komplettering.

Kl 08.20 på tisdagen ringer en mycket trevlig herre till mig och presenterar sig som min handläggare.
Han vill följa upp mailet och ge mig goda råd om hur jag enklast kommer vidare samtidigt som jag följer alla regler. Vi går igenom de 7 punkter de ville ha förtydligande på eller kompletteringar. Vad de såg extra noga på och vad som var mer formalia mm.

Viktigt var också färdig golvhöjd. Vi tänker ha samma höjd som huvudbyggnaden, men jag kom inte ihåg vad vi hade på huset, samt att jag inte hittade dokumenten. Så jag var tvungen att beställa ut kopior på mitt bygglov från kommunen. Kl 9.30 på tisdagen beställer jag kopior. kl 14.00 ringer en trevlig dam upp mig och vill stämma av om jag verkligen behöver alla dokument eller om det är någon särskild uppgift som är intressant. 5 minuter senare har jag allt jag behöver på mailen.

Jag skickar in allt på tisdagskvällen. På onsdagen kl 09.00 får jag ett mail om att ansökan är komplett och att jag får besked inom 4 veckor.

Jag har inte alltid tyckt att mina skattepengar används rätt, men jag börjar ändra uppfattning. Snabbt, effektivt med public service i tankarna på allvar.

Nu hoppas jag att jag får göra som jag tänkt med souterrängvåning, ta i trä ... Samt att beslutet kommer lika snabbt och smidigt som allt annat hanterats.

Kommunen är Vallentuna.

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 25 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag tänkte att kommunens handläggare ska få lite beröm också. Oftast hör vi bara om allt som går fel och nitiska tjänstemän.

Jag vill bygga en Attefallsbyggnad på tomten, inte komplementhus. Jag har suttit och ritat och mätt efter konstens alla regler. Detaljstuderat kommunens hemsida efter vilken information som krävs mm.

När jag kände mig klar skickade jag i torsdags förra veckan in allt på kommunens digitala tjänst för bygglovsärenden, sent på kvällen. På fredagen får jag beskedet att det är mottaget och att jag tilldelats en handläggare. Vis av erfarenheten sedan 11 år tillbaka då vi bollade ett bygglov med kommunen tänkte jag att det kommer ta två eller tre månader innan jag hör något.

På måndagen får jag kl 20 på kvällen ett mail om att min ansökan måste kompletteras. Jag får med mallar, beskrivningar mm för att göra en komplettering.

Kl 08.20 på tisdagen ringer en mycket trevlig herre till mig och presenterar sig som min handläggare.
Han vill följa upp mailet och ge mig goda råd om hur jag enklast kommer vidare samtidigt som jag följer alla regler. Vi går igenom de 7 punkter de ville ha förtydligande på eller kompletteringar. Vad de såg extra noga på och vad som var mer formalia mm.

Viktigt var också färdig golvhöjd. Vi tänker ha samma höjd som huvudbyggnaden, men jag kom inte ihåg vad vi hade på huset, samt att jag inte hittade dokumenten. Så jag var tvungen att beställa ut kopior på mitt bygglov från kommunen. Kl 9.30 på tisdagen beställer jag kopior. kl 14.00 ringer en trevlig dam upp mig och vill stämma av om jag verkligen behöver alla dokument eller om det är någon särskild uppgift som är intressant. 5 minuter senare har jag allt jag behöver på mailen.

Jag skickar in allt på tisdagskvällen. På onsdagen kl 09.00 får jag ett mail om att ansökan är komplett och att jag får besked inom 4 veckor.

Jag har inte alltid tyckt att mina skattepengar används rätt, men jag börjar ändra uppfattning. Snabbt, effektivt med public service i tankarna på allvar.

Nu hoppas jag att jag får göra som jag tänkt med souterrängvåning, ta i trä ... Samt att beslutet kommer lika snabbt och smidigt som allt annat hanterats.

Kommunen är Vallentuna.
Trevlig med positivt inlägg när det gäller bygglovshantering. Det finns flera som jag vet är nöjda, men det är oftast inte de som hörs mest.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Hela historien låter i mina öron mer som en rejäl byggskam.
Så mitt råd till trådskaparen @Bart är att hålla hårt i , inte bara kalsingarna, utan också plånboken.

• Haha
7gren och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hela historien låter i mina öron mer som en rejäl byggskam.
Så mitt råd till trådskaparen @Bart är att hålla hårt i , inte bara kalsingarna, utan också plånboken.
Hur menar du?

M MetteKson skrev:
Hur menar du?
Det är öppet för valfri tolkning.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu har jag fått startbesked. Bara att dra igång. Tekniskt samråd ej nödvändigt. Mindre än 4 arbetsdagar efter registrerad komplettering. Mindre än sju arbetsdagar efter inlämning av anmälan. Stolt kommuninvånare här!

Nu är det bara att hoppas att det är på riktigt så att inte KOW har rätt och allt är en stor bluff iscensatt av någon som vill ha mina 6 150 kr i anmälningsavgift ...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Min kommun var ännu snabbare. Jag sökte i mars och fick godkänt redan i februari...
Men då kostade det dubbelt så mycket.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vår kommun var också snabba när vi ansökte om bygglov på uterummet. 14 dagar efter att vi skickat in handlingarna kom ett godkänt bygglov tillbaka. Men det var den gången som det gick snabbt. När det gäller huset väntar vi fortfarande på ett slutbesked.

L
Bart Bart skrev:
Jag tänkte att kommunens handläggare ska få lite beröm också.

Kommunen är Vallentuna.
Jag hoppas att du har talat om det för dom också! De blir jätteglada om de får positiv feedback. Skicka blommor, bjud på tårta. :D

• Gilla
H_e_l_e_n_a
  • Laddar…
Jag har pratat med min handläggare om att jag verkligen är imponerad av servicen. Bjuda kommunala tjänstemän på nåt, till och med en tårtbit, aktar jag mig för.

Man kanske kan skicka något anonymt? :thinking:

Bart Bart skrev:
Han vill följa upp mailet och ge mig goda råd om hur jag enklast kommer vidare samtidigt som jag följer alla regler.
Första dan på nya jobbet? :crysmile:

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag har pratat med min handläggare om att jag verkligen är imponerad av servicen. Bjuda kommunala tjänstemän på nåt, till och med en tårtbit, aktar jag mig för.
Brukar inte vara något problem med saker som går att dela, dvs köpa en tårta till fikat till alla på enheten, och som är av ringa värde..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar inte vara något problem med saker som går att dela, dvs köpa en tårta till fikat till alla på enheten, och som är av ringa värde..
Och då skriver man helst "Till bygglovkontoret för att ni ger era medborgare god service" istället för "Till handläggare X för att vi fick vårt bygglov så snabbt".
Undvik alla formuleringar som kan låta som en belöning för ett visst utfall/resultat i något ärende. Och allt som riktas till en viss tjänsteman/beslutsfattare.

• Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
På allmän begäran här på forumet har jag skickat ett tackbrev till kommunens officiella e-postadress. Jag har ställt frågan om tårta till en granne som arbetar på kommunen inom ett annat område. Hon borde ha koll på vad som anses acceptabelt.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.