104 593 läst ·
30 svar
105k läst
30 svar
Illaluktande köksavlopp
Hej. Vi har precis köpt en lägenhet i ett 3-våningshus. Från kökets avlopp sprids en konstant illa lukt (alltså undviker att öppna luckan under zinken...) Vi har två zinkar/Hoar med ett gemensamt vattenlås (mellan dem) diskmaskinen (som inte används) är kopplad till vattenlåset, slangen kommer nerifrån och går in ovanpå vattenlåset. Det finns även en "översvämningsslang" som går in i rören som tidigare hängde som ett u men vi har fått tipset att räta ut den. Se gärna bild för beskrivning. Jag tycker att problemet med lukten är konstant. Vi bor i mitten av byggnaden, alltså lägenheter både ovan och under. Vad ska vi göra? (Förutom att spraya parfym alltså 
Tacksam för alla tips!
Clara.
Tacksam för alla tips!
Clara.
Det är förlång avlopps slang på vattenlåset..har varit ute för liknande problem ...det lägger sig väldigt mkt skit i rillorna . helst ska slangen vara helt lodrätt.köket skrev:Hej. Vi har precis köpt en lägenhet i ett 3-våningshus. Från kökets avlopp sprids en konstant illa lukt (alltså undviker att öppna luckan under zinken...) Vi har två zinkar/Hoar med ett gemensamt vattenlås (mellan dem) diskmaskinen (som inte används) är kopplad till vattenlåset, slangen kommer nerifrån och går in ovanpå vattenlåset. Det finns även en "översvämningsslang" som går in i rören som tidigare hängde som ett u men vi har fått tipset att räta ut den. Se gärna bild för beskrivning. Jag tycker att problemet med lukten är konstant. Vi bor i mitten av byggnaden, alltså lägenheter både ovan och under. Vad ska vi göra? (Förutom att spraya parfym alltså
Tacksam för alla tips!
Clara.
Kolla oxå att gummiläppen sitter i ordentligt (den som sitter i rillorna på avlopps slangen som går i stussen)
kan vara så att stammen börjar bli tät pga av köksfett, och det gör att när man spolar vatten så behövs det luft för att få iväg vattnet, klarar avloppet inte ta luft från luftaren på taket tar den luft från diskhon och suger ur vattenlåset och blir därmed fri väg för avloppslukt.
Vi har också en hemsk odör när man öppnar luckorna till köksavloppet. Vi renoverade köket och då stod avloppet helt öppet så det är själva avloppet i sig som luktar så där och inte matrester som fastnat i vattenlåset (antar jag i alla fall). Jag gissar att gummitätningen till avloppsröret är dåligt eller saknas? Är det en bra gissning? Är ohändig som få och vet inte ens hur man sätter dit en sådan. Tar för givet att hantverkaren gjort sitt jobb men dom kan man aldrig helt lita på.
Tips någon?
Tips någon?
Hej
Ser att slangen från diskmaskinen går på före vattenlåset, kan det inte vara som så att om ni nu inte annvänder diskmaskinen så står det vatten i maskinen/snlangen och blir surt varvid lukten kommer upp i hon. prova att köra diskmaskin tom med diskmedel för att "rensa" ur den
//Matte
Ser att slangen från diskmaskinen går på före vattenlåset, kan det inte vara som så att om ni nu inte annvänder diskmaskinen så står det vatten i maskinen/snlangen och blir surt varvid lukten kommer upp i hon. prova att köra diskmaskin tom med diskmedel för att "rensa" ur den
//Matte
Ta bort vattenlåset helt och hållet och plugga igen avloppet några timmar och kolla om lukten avtar eller försvinner. Om det sitter i vattenlåset så är det enklara att göra rent det då det är bort monterat annars kostar ett nytt ca 400 kr det kanske det kan vara värt om det är det luktar.
Jag har två vatten lås under våran diskbänk , det vanliga och ett eget som jag byggt av 2 st 45 graders böjar à 15 kr st. som diskmaskinen är anslutet till. Det sitter i ett 45 graders påstick 15cm under det första vattenlåset. Då slipper man höra när diskmaskinen tömmer.
Jag har två vatten lås under våran diskbänk , det vanliga och ett eget som jag byggt av 2 st 45 graders böjar à 15 kr st. som diskmaskinen är anslutet till. Det sitter i ett 45 graders påstick 15cm under det första vattenlåset. Då slipper man höra när diskmaskinen tömmer.
Smart lösning jerk!jerk skrev:Ta bort vattenlåset helt och hållet och plugga igen avloppet några timmar och kolla om lukten avtar eller försvinner. Om det sitter i vattenlåset så är det enklara att göra rent det då det är bort monterat annars kostar ett nytt ca 400 kr det kanske det kan vara värt om det är det luktar.
Vattenlåset ligger helt fel. Den delen som har en stor blindmutter ska vara vågrät, blindmuttern använder man till att tömma/rensa vattenlåset, det ska alltid stå vatten mot hela blindmuttern. Den ände på vattenlåset som flexröret/slangen sitter på ska luta 45 grader.Hannes Fahlesson skrev:
Dina vattenrör till kranen är lite i vägen, du behöver antagligen vrida vattenlåset så att flexröret/slangen ansluts på vänstra sidan om vattenlåset och blindmuttern precis vid vattenröret och precis över ballofixventilen. Om du tittar på bilden i detta inlägg så ser du hur vattenlåset ska sitta.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ojdå, det ser ju helt skevt ut hos mig. Ska ge mig ned och testa vrida den!
gammal tråd, men har du mer info om di gjort. störs mkt av ljudet från när min maskin tömmer.J jerk skrev:Ta bort vattenlåset helt och hållet och plugga igen avloppet några timmar och kolla om lukten avtar eller försvinner. Om det sitter i vattenlåset så är det enklara att göra rent det då det är bort monterat annars kostar ett nytt ca 400 kr det kanske det kan vara värt om det är det luktar.
Mvh a