Hej,

Jag har ett problem som dök upp i somras. Vi har nyligen byggt ett hus 2024-12. Där vi inte haft några problem förrens när det blev fuktigt ute. Vi har flertal elrör som kommer in och en inspektionslucka vid entrén bakom i garderoben. Vi har inte elskåp på huset utan en markisköp där vi behövde dra in samtliga rör. Det som är lite jobbigt är att jag vet vart doften kommer ifrån men jag ser inget som tyder på mögel eller dylikt. Men doften finns där. Den är kännbart när det regnar. Jag har blivit tillsagd att använda skumfog eller tätningstejp på dessa rör. Jag har använt både produkterna men doften sitter fortfarande kvar. Är det någon som vet vad det kan bero på eller vad som orsaker den här illa luktande doften. Det är nästan som kattpiss men ändå inte. Jag blir tokig för jag kan inte bli av med det.

• Elektriska kablar och gröna rör bakom en inspektionslucka, täckta med grön tätningstejp och vit skumfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrör och isolering syns under entrén, med gula och gröna rör samt mineralull. Inga synliga tecken på mögel, men det finns en dålig lukt.
    Skapa konto
  • Rör och isolering i ett hus, sett från insidan. Elrör i olika färger och en inspektionslucka. Ficklampa lyser upp området.
    Skapa konto
S Shakke skrev:
Hej,

Jag har ett problem som dök upp i somras. Vi har nyligen byggt ett hus 2024-12. Där vi inte haft några problem förrens när det blev fuktigt ute. Vi har flertal elrör som kommer in och en inspektionslucka vid entrén bakom i garderoben. Vi har inte elskåp på huset utan en markisköp där vi behövde dra in samtliga rör. Det som är lite jobbigt är att jag vet vart doften kommer ifrån men jag ser inget som tyder på mögel eller dylikt. Men doften finns där. Den är kännbart när det regnar. Jag har blivit tillsagd att använda skumfog eller tätningstejp på dessa rör. Jag har använt både produkterna men doften sitter fortfarande kvar. Är det någon som vet vad det kan bero på eller vad som orsaker den här illa luktande doften. Det är nästan som kattpiss men ändå inte. Jag blir tokig för jag kan inte bli av med det.
Kan det vara typ en död råtta eller avskräde från en sådan nere någonstans i grunden eller i botten av "skåpet" ?
Skadedjur kan ju at sig in i små hål och ställa till med saker.
Är det svårt att komma åt så kan du prova att Ozona, men risken är att källan till lukten är kvar och då hjälper det bara tillfälligt.

Ibland kommer det vatten i skyddsrören under byggnationen, det står sedan i rörböjarna under huset. Jag har bytt trådar i några sådana, det vattnet som kommer upp med trådarna brukar inte lukta smultron direkt.

• Gilla
Shakke och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan det vara typ en död råtta eller avskräde från en sådan nere någonstans i grunden eller i botten av "skåpet" ?
Skadedjur kan ju at sig in i små hål och ställa till med saker.
Är det svårt att komma åt så kan du prova att Ozona, men risken är att källan till lukten är kvar och då hjälper det bara tillfälligt.
Ja, det är det som är frågan. Det luktar mer åt kattkiss än en död råtta. Men jag får undersöka mer.

I InsidersUnited skrev:
Ibland kommer det vatten i skyddsrören under byggnationen, det står sedan i rörböjarna under huset. Jag har bytt trådar i några sådana, det vattnet som kommer upp med trådarna brukar inte lukta smultron direkt.
Tack! Jag provar och drar ut dessa och ser ifall det kommer med något.

Du kan inte dra ur elledningarna ur skyddsrören och hoppas att du får ner dem igen.

Sug med en våtdammsugare istället, tejpa fast munstycket tätt mot ena änden och låt den gå ett bra tag.
Men kolla först med näsan att lukten verkligen kommer ur skyddsrören, mitt inlägg är bara exempel av var det kanske kan komma ifrån, det kan vara många andra saker.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.