Om Ikeas grejer är skräp så måste jag undvika Electrolux och Whirpool också rent generellt eller är det bara det som är tillverkat åt Ikea som är problemet?
 
Suhagg skrev:
Hittar inte maskinen längre. Är någon av dessa samma maskin med annat namn bara?
[länk]
Ingen som helst aning... :wow:
Föreslår att du ställer den frågan till IKEAS kundtjänst istället.

Edit: Lade till quote
 
Suhagg skrev:
Om Ikeas grejer är skräp så måste jag undvika Electrolux och Whirpool också rent generellt eller är det bara det som är tillverkat åt Ikea som är problemet?
Det vet jag faktiskt inte :screwy:
 
Vi har haft tre fullutrustade IKEA kök och tycker det fungerat bra. En frys gick sönder, dörrens gångjärn samt en Mikro med inbyggd fläkt (dock i olika kök med ca. fyra år emellan).
Vid båda tillfällena kom en IKEA reparatör hem till oss och bytte ut både frys och Mikro/fläkt inom någon dag.
Deras service och garantier är ju oslagbara!
Vilken annan firma kommer hem till dig och byter grejerna samt monterar tillbaka dörren på inbyggnadsfrysen?

Vad det gäller kvalitet så har väl inte induktionshällen varit kanon men å andra sidan så var en Candy häll betydligt mycket sämre...
Vet itne om de har kvar mikro/fläkt kombinationen längre men den var ju suverän annars. Skåpet ovanför spis är ju annars värdelöst eftersom fläkten tar upp hela klabbet så att trycka in mikron där istället var ju kanon. Både mikron och fläkten fungerade bra...

Mina 5 ören... :)

Mvh,
Anders
 
Diskussionen om kvalitetsskillnad när det gäller kontraktstillverkning stöter man ofta på i byggahus forum.
Jag har jobbat på flera tillverkningsindustrier och i stort sett är det budget (lägsta pris) som gäller för kontraktstillverkning.
Det innebär inte att varorna inte går att använda men de är ofta sämre än originalet.
Tunnare plåt, plastlager istället för kullager o.s.v.
Om man använder köket mera sällan och är försiktig fungerar säkert IKEA:s vitvaror bra.
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Wide Glide skrev:
Diskussionen om kvalitetsskillnad när det gäller kontraktstillverkning stöter man ofta på i byggahus forum.
Jag har jobbat på flera tillverkningsindustrier och i stort sett är det budget (lägsta pris) som gäller för kontraktstillverkning.
Det innebär inte att varorna inte går att använda men de är ofta sämre än originalet.
Tunnare plåt, plastlager istället för kullager o.s.v.
Om man använder köket mera sällan och är försiktig fungerar säkert IKEA:s vitvaror bra.
Tack. Vettiga ord. Tror jag kommer hålla mig till orginalen.
 
Wide Glide skrev:
Diskussionen om kvalitetsskillnad när det gäller kontraktstillverkning stöter man ofta på i byggahus forum.
Jag har jobbat på flera tillverkningsindustrier och i stort sett är det budget (lägsta pris) som gäller för kontraktstillverkning.
Det innebär inte att varorna inte går att använda men de är ofta sämre än originalet.
Tunnare plåt, plastlager istället för kullager o.s.v.
Om man använder köket mera sällan och är försiktig fungerar säkert IKEA:s vitvaror bra.
Som skrivits åtskilliga gånger så har större köpare möjligheten att specificera en egen mix av standardkomponenter för vitvarorna. I Sverige ser man tex ofta Elgiganten mm som har modeller som är snarlika orginalmodellem men det skiljer något tecken i modellbeteckningen. Dessa är ofta budgetvarianter där då tex Elgiganten har valt några billigare komponenter i maskinen för att kunna köra en kampanj.
När der gäller IKEA så verkar dom göra tvärt om, dom stoppar i några bättre komponenter ur Elux/WP paljetten men säljer ändå till samma pris som orginalets budgetversion. Dessutom så är fronten anpassad till IKEAs skåpfronter.
Skulle tro att en tumregel kan vara att om man ska jämföra en WP/Elux orginal med en IKEA så behöver man lägga på 25-30% IKEApriset för att hitta en motsvarande hos vitvaruhandlaren.
 
  • Gilla
Goranp1
  • Laddar…
Råd & Rön har testat en del vitvaror kolla där, även Ikea´s ;)
 
Nimajneb skrev:
Som skrivits åtskilliga gånger så har större köpare möjligheten att specificera en egen mix av standardkomponenter för vitvarorna. I Sverige ser man tex ofta Elgiganten mm som har modeller som är snarlika orginalmodellem men det skiljer något tecken i modellbeteckningen. Dessa är ofta budgetvarianter där då tex Elgiganten har valt några billigare komponenter i maskinen för att kunna köra en kampanj.
När der gäller IKEA så verkar dom göra tvärt om, dom stoppar i några bättre komponenter ur Elux/WP paljetten men säljer ändå till samma pris som orginalets budgetversion. Dessutom så är fronten anpassad till IKEAs skåpfronter.
Skulle tro att en tumregel kan vara att om man ska jämföra en WP/Elux orginal med en IKEA så behöver man lägga på 25-30% IKEApriset för att hitta en motsvarande hos vitvaruhandlaren.
Intressant. Så Ikeas egen ugn är bättre än motsvarande dyrare elux wp? Dessutom billigare.
 
Och så länge det saknas källa som påvisar detta tar jag dom påståendena med en nypa salt. :|
 
Suhagg skrev:
Intressant. Så Ikeas egen ugn är bättre än motsvarande dyrare elux wp? Dessutom billigare.
Bättre blir ju ett subjektivt och relativt begrepp. Låt oss säga att det finns 25-30 olika komponenter som är valbara och dessa komponenter finns i 3-4 varianter. Detta betyder ju att dom kan välja 5 komponenter av bättre kvalitet men samtidigt dra ner på kvaliteten på en som just du uppskattar. Mao kanske du uppfattar det som sämre medans andra uppfattar det som bättre. Då dom har 5års garanti så väljer dom ju hellre prylar som håller längre än bling-bling som uppskattas av många.
 
Benjamin skrev:
Bättre blir ju ett subjektivt och relativt begrepp. Låt oss säga att det finns 25-30 olika komponenter som är valbara och dessa komponenter finns i 3-4 varianter. Detta betyder ju att dom kan välja 5 komponenter av bättre kvalitet men samtidigt dra ner på kvaliteten på en som just du uppskattar. Mao kanske du uppfattar det som sämre medans andra uppfattar det som bättre. Då dom har 5års garanti så väljer dom ju hellre prylar som håller längre än bling-bling som uppskattas av många.
Garanti är också ett subjektivt begrepp.
Kanske jag har lite "större" plånbok än genomsnittet och lägger därför efter noga övervägande mina slantar på vad jag begriper är bättre kvalitet.
Vad kan vara mer irriterande än prylar som krånglar?
Grannen handlar energiskt och ofta på IKEA och har avverkat 3 (tre) tvättmaskiner på mindre än 10 år.
Vi har fortfarande kvar vår svenska Cylinda som tyst och snällt sväljer minst 5 tvättar i veckan. (17 år gammal.)
Det är en gåta att de orkar hålla på med ständiga byten av vitvarorna.
Minst en gång om året står det en maskin vid garaget som skall gå till sopstation/återvinning.
5 års garanti kan tyckas länge med dagens inställning till konsumtion.
I min värld skall prylarna fungera 20-25 år utan krångel. Vi har teknologi och kunnande till detta.
Det blir förstås problem med tillväxten men vi får lösa det på annat sätt tycker jag.
Bling-bling klarar jag mig utan wink.gif
 
Wide Glide skrev:
Garanti är också ett subjektivt begrepp.
Kanske jag har lite "större" plånbok än genomsnittet och lägger därför efter noga övervägande mina slantar på vad jag begriper är bättre kvalitet.
Vad kan vara mer irriterande än prylar som krånglar?
Grannen handlar energiskt och ofta på IKEA och har avverkat 3 (tre) tvättmaskiner på mindre än 10 år.
Vi har fortfarande kvar vår svenska Cylinda som tyst och snällt sväljer minst 5 tvättar i veckan. (17 år gammal.)
Sen har man motsatsen, kollegan renoverade sitt kök något före oss, hans 7000 kronors cylinda disk klappar ihop efter tre år, men tre år senare kör vår ikea disk fortfarande

Sent from my LT22i using Byggahus
 
Wide Glide skrev:
Garanti är också ett subjektivt begrepp.
Kanske jag har lite "större" plånbok än genomsnittet och lägger därför efter noga övervägande mina slantar på vad jag begriper är bättre kvalitet.
Vad kan vara mer irriterande än prylar som krånglar?
Grannen handlar energiskt och ofta på IKEA och har avverkat 3 (tre) tvättmaskiner på mindre än 10 år.
Vi har fortfarande kvar vår svenska Cylinda som tyst och snällt sväljer minst 5 tvättar i veckan. (17 år gammal.)
Garanti är väl ett ganska objektivt begrepp....

Intressant att grannen har haft IKEA Tvättmaskiner i 10 år när jag tror att dom kom in i deras sortiment för 1 max 2 år sedan:wow:

Det kanske är så att du jobbar på Cylinda som visst ska vara riktigt sura för att inte IKEA vill göra affärer med dom:p
 
Wide Glide skrev:
Nej, jag jobbar inte på Cylinda.
Förklara för en icke troende vad som finns på lågprisvaruhusen som är bra.
Är det shoppingen i sig som är stimulansen?
En kick som man ser skådespelarna får i reklamen när de "fyndar billigt"

Min syn på skräpet har ni fått...
Ge mig en bild av er syn av IKEA...
Övertyga mig så jag också kan få uppleva samma rus....
Gärna med lånade pengar kanske, via SMS-lån har jag hört skall vara ett sätt att bränna av pengar snabbt.
:wow:
Försöker du vara rolig eller är det ett försök till en dikt eller sångtext?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.