Vi har, tyvärr, köpt Ikeas ugn Nutid. Fläktljudet har vi mätt upp till som högst 70 db!!

När jag klagar hos Ikea säger dom att dom kan skicka en tekniker för att mäta ljudet och leta efter ev. fel. Om den är Ok så får vi betala 1.000:-. och acceptera att den låter så mycket. Dom kan inte göra ett återköp p.g.a att vi inte "trivs" med den.
Dock kan dom inte ange något ljudvärde på den, så hur dom ska värdera mätningen av ljudet förstår jag inte. Att många klagar på ljudet medger dom.

Aldrig mer Ikeas vitvaror!
Dålig kvalitet, dålig kundservice, dåligt otrevligt bemötande!
(och i värsta fall risk för hörselskador)
 
70 dB, 1 meter ifrån? eller hur är det uppmätt? den som vi har låter då inga 70 dB klart sätter man örat tätt intill går det säkert att få detta värde. Men jag skall göra en mätning....

har mätt, Mäter jag direkt vid luckan får jag 60 dB +- 3db. 1 meter ifrån rakt framför 36 dB +-3 db
 
Redigerat:
frohike skrev:
70 dB, 1 meter ifrån? eller hur är det uppmätt? den som vi har låter då inga 70 dB klart sätter man örat tätt intill går det säkert att få detta värde. Men jag skall göra en mätning....

har mätt, Mäter jag direkt vid luckan får jag 60 dB +- 3db. 1 meter ifrån rakt framför 36 dB +-3 db
Spännande! Jag har mätt ca en meter ifrån luckan.
Tack för hjälpen.
 
Jag kan också nämna att på Ikeas kundtjänst tycker man att jag ska sälja den på Blocket. MEN jag vill inte "lura på" någon en sådan ugn!
 
Ddetta låter tråkigt, speciellt som att jag uppfattat varorna som billiga med hög kvalitet, låter som att du fått ett måndagsexemplar. Det sämsta tycker jag är dåligt bemötande.
 
Tack för informationen. Hade tänkt att köpa denna ugn men nu får jag nog hitta någon annan verkar det som.
 
Har 2st bekanta som nyligen renoverat sina kök och satt in denna ugn. Båda är grovt missnöjda med att den står och brummar alldeles för högt.
 
Har inte själv sådan ugn, men kan det ha med montaget att göra? Att man får resonans i skåpet om man monterar den på vissa sätt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.