Byggahus.se

Ikeas skåpluckor vs HTH Next vs Birsch and Wood

1. A
    Medlem · 21 inlägg
    Dags att bygga nytt kök. Gjorde ett IKEA-kök 2012 i en lägenhet som vi blev riktigt nöjda med och hade funderingar på att göra ett liknande i nuvarande hus. MEN, konstaterar att vi troligen byggde faktumkök då och motsvarande lucka känns mycket sämre nu. Var liknande nuvarande Voxtorp matt vit, men hade då aluminiumlist vid handtaget och vad jag kommer ihåg lackad MDF (bild). Nu verkar allt folierat i den serien och det känns som själva skivan/luckan är mycket porösare/lättare. Tycker att försämring av kvalitetskänslan gäller samtliga luckor på IKEA. Någon som vet? Ser att Vellinge fortfarande är lackad MDF.

Alternativet är ett HTH GDS med lucka Next eller att beställa från Birsch & Wood, picky living el dyl. Tar tacksamt emot råd och erfarenheter!

Eller ett rejält mycket dyrare kök såklart, men tycker att metodstommen verkar bra, behöver inte specialmått och skruvning själv inga problem. Dessutom har jag bra snickare som jag vet kommer att göra ett snyggt jobb

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 105 inlägg

falkn

Byggveteran
    Har monterat Voxtorp själv till morsan, valnötsfärgad då. Kändes som en väldigt gedigen och bra lucka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.