Jag köpte laminatskivor från IKEA för ett år sedan. Då fanns det inga stenskivor just på IKEA och det jag såg i sten på andra ställen verkade ändå alltför dyrt. Jag bor faktiskt i ett hyreshus men jag ville absolut byta ut bänkskivan iallafall, så naturligt nog var jag inte beredd att punga ut med så många tusenlappar för att lägga in stenbänkskivor i en hyreslägenhet!

Men hur som helst, Nu ska jag ha 2 st mindre bänkskåp till i matsalsdelen i köket, skilt från resten av köksskåpen alltså. Jag funderar allvarligt på att köpa ett par sten bänkskivor till dessa 2 mindre bänkskåpen. Det blir 2x ca 62cm breda skivor.

Kan absolut ingenting om stenmaterial. Jag har varit och känt på och frågat om IKEA:s sten bänkskivor, tycker att de ändå ser släta icke porösa och fina ut. Men dyyyyyrt som attan är det. Och sedan är det ändå frågan om ifall ett naturligt material med impregneringsskydd inte skulle vara snyggast trots allt... Ett sånt där som ger "våtare" utseende, som någon sa här ovanför.. lät riktigt snyggt tyckte jag!

Finns det någon som känner till här i Göteborg var någonstans man kan gå in för att se på/beställa sten bänkskivor? Jag tror att jag vet ett ställe där de säljer bara kök, ska väl kolla upp det, men det måste finnas betydligt flera ställen som säljer stenskivor?? Kanske även går att beställa direkt från nätet för att det ska bli billigare? Jag behöver inte göra några håltagningar alls. Det enda jag behöver är en kant som måste sneddas till.

Jag föredrar en helt kolsvart bänkskiva (finns det svarta stenskivor bara i granit eller även i annat material?) alt. svart med ljusare spår i.

Alla tips är välkomna till den "sten-oinvigde" :)
Tack på förhand.


[smiley=thumbsup.gif]
 
Zorba skrev:
Jag köpte laminatskivor från IKEA för ett år sedan. Då fanns det inga stenskivor just på IKEA och det jag såg i sten på andra ställen verkade ändå alltför dyrt. Jag bor faktiskt i ett hyreshus men jag ville absolut byta ut bänkskivan iallafall, så naturligt nog var jag inte beredd att punga ut med så många tusenlappar för att lägga in stenbänkskivor i en hyreslägenhet!

Men hur som helst, Nu ska jag ha 2 st mindre bänkskåp till i matsalsdelen i köket, skilt från resten av köksskåpen alltså. Jag funderar allvarligt på att köpa ett par sten bänkskivor till dessa 2 mindre bänkskåpen. Det blir 2x ca 62cm breda skivor.

Kan absolut ingenting om stenmaterial. Jag har varit och känt på och frågat om IKEA:s sten bänkskivor, tycker att de ändå ser släta icke porösa och fina ut. Men dyyyyyrt som attan är det. Och sedan är det ändå frågan om ifall ett naturligt material med impregneringsskydd inte skulle vara snyggast trots allt... Ett sånt där som ger "våtare" utseende, som någon sa här ovanför.. lät riktigt snyggt tyckte jag!

Finns det någon som känner till här i Göteborg var någonstans man kan gå in för att se på/beställa sten bänkskivor? Jag tror att jag vet ett ställe där de säljer bara kök, ska väl kolla upp det, men det måste finnas betydligt flera ställen som säljer stenskivor?? Kanske även går att beställa direkt från nätet för att det ska bli billigare? Jag behöver inte göra några håltagningar alls. Det enda jag behöver är en kant som måste sneddas till.

Jag föredrar en helt kolsvart bänkskiva (finns det svarta stenskivor bara i granit eller även i annat material?) alt. svart med ljusare spår i.

Alla tips är välkomna till den "sten-oinvigde" :)
Tack på förhand.


[smiley=thumbsup.gif]
Hej

Jag sitter med en prislista framför mig från en firma som har
de lägsta priserna jag sett och gör ett väldigt bra jobb (egen erfarenhet)
Två sådana bitar kan du få för ca:3.850:- i svart assoluto med
en sned kant samt 4 sidor polerade. Impregnering ingår
Om du väljer en grå granit kostar det ca: 2.750:-
Stenen är 30 mm tjock. Om du vill ha 40 mm kostar det 15% till
Moms ingår
Frakt ingår ej

maila cgk.sten.order@telia.com och fråga
 
Tessok:

Tackar, låter vettigt. Men vad är det för firma du pratar om? Vad heter firman, var finns de?? Hemsida? Adress? Telenummer?? Jag är oerhört skeptisk mot firmor som bara blottar sig med en mail adress från telia...
 
Zorba skrev:
Tessok:

Tackar, låter vettigt. Men vad är det för firma du pratar om? Vad heter firman, var finns de?? Hemsida? Adress? Telenummer?? Jag är oerhört skeptisk mot firmor som bara blottar sig med en mail adress från telia...
Det var bara en försiktighet från min sida
Vet ej vad admin säger om reklam för vissa firmor men, men

Firman ligger strax norr om Grebbestad, norra Bohuslän
Karlssons stenhuggeri AB och är specialiserade på bänkskivor i granit och marmor

Karlsson Stenhuggeri AB, C G

www.hitta.se är alltid upplysande ;)

Branscher: Byggvaror & Järnaffärer, Sten & Stenhuggerier
Sannäs Växel: 0525-22170

Telefax: 0525-22080
 
Tessok skrev:
Det var bara en försiktighet från min sida
Vet ej vad admin säger om reklam för vissa firmor men, men

Firman ligger strax norr om Grebbestad, norra Bohuslän
Karlssons stenhuggeri AB och är specialiserade på bänkskivor i granit och marmor

Karlsson Stenhuggeri AB, C G

www.hitta.se är alltid upplysande ;)

Branscher: Byggvaror & Järnaffärer, Sten & Stenhuggerier
Sannäs Växel: 0525-22170

Telefax: 0525-22080
Tackar för tipset, ska genast kolla upp dem :)
Tack för svar!

Mvh
 
Kan bara berätta att jag kom i kontakt med ett ställe i Mölndal här i Göteborg som heter Sten Centrum där de själva skär till sina skivor. Jag fick ett mycket bra pris då de bitar jag ville ha var relativt små, så jag fick ta några överblivna spillstenar med ca 20% rabatt. Blev mkt billigt med 3 polerade sidor, helblanka/plolerade ovan och undersida. Ska bara fråga vad det kan kosta att impregnera det hela också... ca 3300 för två skivor på ca 68cm breda och 40cm djupa! Stenen kostade ca 5300 kr per kvadratmetern inkl moms i originalpris... bra va?!

/nöjd
 
Zorba skrev:
Kan bara berätta att jag kom i kontakt med ett ställe i Mölndal här i Göteborg som heter Sten Centrum där de själva skär till sina skivor. Jag fick ett mycket bra pris då de bitar jag ville ha var relativt små, så jag fick ta några överblivna spillstenar med ca 20% rabatt. Blev mkt billigt med 3 polerade sidor, helblanka/plolerade ovan och undersida. Ska bara fråga vad det kan kosta att impregnera det hela också... ca 3300 för två skivor på ca 68cm breda och 40cm djupa! Stenen kostade ca 5300 kr per kvadratmetern inkl moms i originalpris... bra va?!

/nöjd
Njaa ::)

4.160:- / m² var fullpris hos ovanstående men man får ju räkna in bilpengar också.
Spillbitar brukar rabatteras rätt bra ;)
Sten är inte så dyrt som förr. Ofta billigare än massivträ
 
Kan tipsa om att jag såg grå granit på Dicks kakel Hisingen, Göteborg. För grå granit ville de ha cirka 1500-1600 kr/meter vilket är överkomligt. Graniten är jättevacker till köksbänkar men vi har upptäckt att det blir en hög ljudnivå i köket eftersom det slamrar väldigt när man sätter ned tallrikar och glas på bänken. Därför är vi mer inne på alternativa material som någon stenblandning, typ IKEA, eller Corian, fast det senare är hutlöst dyrt.
 
adv skrev:
Kan tipsa om att jag såg grå granit på Dicks kakel Hisingen, Göteborg. För grå granit ville de ha cirka 1500-1600 kr/meter vilket är överkomligt. Graniten är jättevacker till köksbänkar men vi har upptäckt att det blir en hög ljudnivå i köket eftersom det slamrar väldigt när man sätter ned tallrikar och glas på bänken. Därför är vi mer inne på alternativa material som någon stenblandning, typ IKEA, eller Corian, fast det senare är hutlöst dyrt.
Att äkta sten är hårt har för o nackdelar, men nog vinner fördelarna solklart :)
Blanda sten o massivträ är också vackert
Sten till vått o varmt (runt vask o häll) och massivträ som övriga ytor
 
Tessok skrev:
Njaa ::)

4.160:- / m² var fullpris hos ovanstående men man får ju räkna in bilpengar också.
Spillbitar brukar rabatteras rätt bra ;)
Sten är inte så dyrt som förr. Ofta billigare än massivträ
Nja fast jag köpte inte Nero Assoluto utan en annan snyggare svart sten med blåskimrande stora ytor på som kostade normalt 5500 kr metern. Då tyckte jag att 2 st ca 68x40 med helt polerade ytor och sidor samt lite radie på några mm och ganska snabb leverans lät hyfsat bra trots allt för 3300kr...

Det här med impregnering, hur kan man enklast göra det själv, nån som vet kanske?!
 
Zorba skrev:
Nja fast jag köpte inte Nero Assoluto utan en annan snyggare svart sten med blåskimrande stora ytor på som kostade normalt 5500 kr metern. Då tyckte jag att 2 st ca 68x40 med helt polerade ytor och sidor samt lite radie på några mm och ganska snabb leverans lät hyfsat bra trots allt för 3300kr...

Det här med impregnering, hur kan man enklast göra det själv, nån som vet kanske?!
Emerald Pearl tror jag att den "svarta" stenen heter och kommer från Larvik, Norge
Det är ungefär samma pris som Nero Assoluto som kommer från sydamerika
Kika lite här [ch8594] http://www.marmidicarrara.com/ Det är intressant :D

Impregneringen skall vara gjord av stenfirman och är en vätska som är framtagen att klara uppgiften, utan gifter som sitter kvar eller ger andra problem.

Vätskan tätar ytan och plockar fram lystern i stenen.
En behandling som är permanent, även i utemiljö.

Stenfirman som sålde skivorna bör veta om detta ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.