Enligt produktsidan för hällen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222829/ står det 2x16A eller 1x32A. Min elektriker hade aldrig hört talas om 1x32A. Är han ute och cyklar eller är IKEA det? Jag har enfas med en huvudsäkring på 25A. Elektriker hävdar att det ska räckam med 20A för hällen.

/Peter

Mikael_L
Det är rätt vanligt (vanligast?) med 20A säkring till enfas-spisar.
Och det räcker ofta, ty man brukar sällan brassa på max på flera plattor samtidigt.

Många moderna spisar/hällar går det väl att ställa in max ström på? I så fall kan spisen själv hålla rätt på max strömuttag så inte säkringar riskerar att gå.

Kan ingen moderator klistra trådar om hällar, effekter, säkringar, enfas, tvåfas, trefas, trefas med och utan nolla.
jag är SÅ trött på att folk ska göra sitt bästa för att förkolna maten bara för att bevisa att säkringen inte bara teoretiskt är för liten.

Ursäkta madcat

Protte

madcat1980 skrev:
2x16A eller 1x32A. Min elektriker hade aldrig hört talas om 1x32A. Är han ute och cyklar eller är IKEA det?
Det är nog snarast IKEA som cyklar i den mening att det nog är extremt ovanligt att man kan/vill koppla in en häll med enfasmatning på 32A i en vanlig bostad, ja antagligen även i övriga sammanhang.

Detta gäller för normala svenska förhållanden. I andra länder kan det se annorlunda ut. Gissar att IKEAs 1x32A alternativ kan ha med det att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.